Pysäkkinäyttöjen ja määränpäätekstien ristiriita

Uusien pysäkkinäyttöjen toiminta on kyllä naurettavaa. Esimerkiksi Kauppatorin pysäkillä luki vain lähdöt Oopperalle 1.11, 1.31 ja 1.51, jolloin ajattelin että näyttö on jotenkin sekaisin. Oikeasti näytön tiedot kuitenkin pitivät paikkansa, mutta näytössä ei ollut mitään tietoa poikkeusreitistä, joten monet muutkin odottelivat pysäkillä olettaen näytön olevan sekaisin. En ymmärrä miten Hösseli ensin käyttää rahaa tolkuttoman suurikokoisiin näyttöihin ja sitten tätä tolkuttoman suurta kokoa ei hyödynnetä mitenkään. Pelkkä teksti "HUOM! Tältä pysäkiltä ei kulje raitiovaunuja 20.8." riittäisi, jos karttaa ei jakseta laittaa näkymään näytölle.

Sen lisäksi, että pysäkkinäytöt toimivat ihan päin takapuolta, olisi toki korjattavaa liikennöintikäytännöissäkin. On hullua, että kaiken maailman kissanristiäisten takia Etelä-Helsingin joukkoliikennettä sekoitetaan jatkuvasti. Viime viikolla maratonjuoksijat ja nyt tämä. Eikö nyt todellakaan saada tuota 2/3 linjan ympyrää oikeasti palasiksi ja sen verran varareittejä ja kääntöpaikkoja, että nykyinen pelleily loppuu? Korkeavuorenkadulle ja Kapteeninkadulle kiskot Tehtaankadulle asti ja Unioninkadulle kiskot Kauppatorilta Aleksille ja Olympiaterminaalille kääntöpaikka niin on mahdollista saada ratikoiden reitteihin vähän järkeä myös poikkeustilanteissa ja muutenkin.

Tuo jatkuva City Marathon pelleily on varsinainen aivopieru, kyllä kaikki yli 2:40 ajan maratonjuoksijoille sopii hyvin ilmoittaa, että joudutte väistämään välillä joukkoliikennevälineitä. Muutamaa kunnon juoksijaa voi joukkoliikenne kerran vuodessa väistää, mutta se ei todellakaan ole syy sotkea joukkoliikennettä koko päiväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi, että pysäkkinäytöt toimivat ihan päin takapuolta, olisi toki korjattavaa liikennöintikäytännöissäkin. On hullua, että kaiken maailman kissanristiäisten takia Etelä-Helsingin joukkoliikennettä sekoitetaan jatkuvasti. Viime viikolla maratonjuoksijat ja nyt tämä. Eikö nyt todellakaan saada tuota 2/3 linjan ympyrää oikeasti palasiksi ja sen verran varareittejä ja kääntöpaikkoja, että nykyinen pelleily loppuu? Korkeavuorenkadulle ja Kapteeninkadulle kiskot Tehtaankadulle asti ja Unioninkadulle kiskot Kauppatorilta Aleksille ja Olympiaterminaalille kääntöpaikka niin on mahdollista saada ratikoiden reitteihin vähän järkeä myös poikkeustilanteissa ja muutenkin.

Tuo jatkuva City Marathon pelleily on varsinainen aivopieru, kyllä kaikki yli 2:40 ajan maratonjuoksijoille sopii hyvin ilmoittaa, että joudutte väistämään välillä joukkoliikennevälineitä. Muutamaa kunnon juoksijaa voi joukkoliikenne kerran vuodessa väistää,


mutta se ei todellakaan ole syy sotkea joukkoliikennettä koko päiväksi.

Olen sataprosenttisesti samaa mieltä, että ei ole viikkoa ilman poikkeusreittiä. Ymmärrän, että on välillä kiskotyötä ja muuta monttua mutta pitääkö kaikkien tapahtumien (minulla ei ole mitään niitä vastaan, päin vastoin) olla aina siellä missä on raitioliikennetta?
 
Olen sataprosenttisesti samaa mieltä, että ei ole viikkoa ilman poikkeusreittiä. Ymmärrän, että on välillä kiskotyötä ja muuta monttua mutta pitääkö kaikkien tapahtumien (minulla ei ole mitään niitä vastaan, päin vastoin) olla aina siellä missä on raitioliikennetta?

Tai miksi raitioliikenne pitää ylipäänsä ohjata pois, jos Senaatintorilla tai Kauppatorilla on suuretkaan kissanristiäiset? Eikö riittäisi esimerkiksi 10 km/h nopeusrajoitus?
 
Tuo jatkuva City Marathon pelleily on varsinainen aivopieru, kyllä kaikki yli 2:40 ajan maratonjuoksijoille sopii hyvin ilmoittaa, että joudutte väistämään välillä joukkoliikennevälineitä. Muutamaa kunnon juoksijaa voi joukkoliikenne kerran vuodessa väistää, mutta se ei todellakaan ole syy sotkea joukkoliikennettä koko päiväksi.

Tämänvuotinen marathonreitti tuntui olevan kaikkein pahin joukkoliikenteen kanssa. En muista, onko aiemmin ollut noin paljon poikkeusreittejä. Tuli huomattua etteivät edes alan toimijat tunnu tietävän, mistä voi ajaa ja mistä ei. Ko. päivä oli nimittäin itselleni aika mielenkiintoinen raitiovaunuliikenteen kanssa: ensiksi jäin nelosella jumiin Lasipalatsin jälkeen, kun edellä mennyt vitosen alle jäi joku. Sitten paluussa Mannerheimintien varrella odottelin seiskaa että pääsisi Kurviin. No, pysäkkinäytöt näyttivät mitä sattuu, välillä kolmea minuuttia seiskalle, välillä viittätoista minuuttia. Sitten saapui vaunu, joka oli kilvitetty Koskelan hallille. Se sopi meille, koska sillähän tästä pääsee kun ei tuosta seiskasta oikeasti tiennyt, milloin seuraava tulee. Tämä hallivuoro ohjattiin Töölön hallipihan kautta Ruusulankadulle tarkoituksena ajaa Hesarille. No, risteyksessä kuskille selvisi, ettei tästä mennä (kasi oli myös poikkeusreitillä vielä siihen aikaan), joten pakitus Ruusulankadulle ja Kampin lenkin kautta sitten Koskelaan. Kuulemma työnjohto oli antanut ohjeet mennä Hesarille. Piti varmaan paikkansa, koska hallipihalla oli auttamassa vaihteiden kääntäjä...
 
Tosin näissä on joitain virheitä, esim. pysäkillä Palkkatilanportti lukee 7A:n kilvessä "Töölö Pasila", vaikka vaunuhan on tuossa kohtaa juuri tullut Töölöstä.

Jaahas jlf:ää on luettu, kyseinen kilpi on käyty korjaamassa pysäkillä.

Nyt linjojen 2 ja 3 määränpääksi myös vaunujen näyttöihin on vaihdettu "Olympiaterm. Olympiaterm." eli tässä ketjussa aiemmin käsitelty "Kaivopuisto" on jäänyt nyt historiaan ja olemme saaneet jälleen yhden uuden määränpään, joka toistetaan kahdesti. Voisihan tuota toista riviä hyödyntää fiksumminkin, esim. Eläintarhasta lähdettäessä kakkonen olisi "Kamppi/Kampen Olympiaterm." ja kolmonen "Eira Olympiaterm." tai jotakin muuta sopivaa.
 
Bussipuoleltakin löytyy ristiriitaa. Aikatauluihin on linjoilla 66 ja 66K lisätty linjan nimeen Länsi-Pakilan jälkeen Paloheinä mutta busseissa lukee edelleen "Länsi-Pakila".
 
Bussipuoleltakin löytyy ristiriitaa. Aikatauluihin on linjoilla 66 ja 66K lisätty linjan nimeen Länsi-Pakilan jälkeen Paloheinä mutta busseissa lukee edelleen "Länsi-Pakila".
Kyl ainakin osassa on Paloheinä määränpääkilvissä, mut edelleen näkyy myös Länsi-Pakila kilvissä.
 
Takaisin
Ylös