Raide-Jokeri

Olen vähän hämmästynyt, että täällä näin hanakasti puolustellaan sitä, että joukkoliikenteen pitää palvella huonosti. Kyllä kai meidän kuitenkin lähtökohtaisesti pitäisi olla joukkoliikennemyönteisiä ja ajatella, että joukkoliikenteen pitää palvella hyvin. Nyt täällä paistaa läpi se sama YTV-mäinen ajattelu, että kun joukkoliikennettä käyttävät vain köyhät ja kipeät, niin se on ihan sama miten niitä kohtelee ja kyllä ne voi kävellä vikan kilsan räntäsateessa.

Tätä voi verrata vaikkapa siihen, että tehtäisiin Jätkäsaareen ratikka, mutta jätettäisiin se vaan Huutokonttorin pysäkille ja sanotaan, että ihan hyvää tekee kävellä kotiovelle, eihän siellä ole edes mäkiä.

Torso olis jos jäisi Lanternalle asti ja tärkeä olisi myös kertoa miksi ei ole asemalle asti Itiksessä; kun ei rakennuttajat uskalla investoida, ei siinä ole mitään tekemistä ratikalla asiassa.
Kyllä Itäkeskuksen metroasemalle voi tehdä ratikkapäättärin, vaikkei siihen rakenneta pilvenpiirtäjää päälle. Se on kaupungin valinta, että sitä ei tehdä. Asiasta on käyty myös keskustelua kaupungin sisäisesti sen jälkeen kun se talonrakennushanke kaatui. Kaupunki nyt vaan on valinnut, ettei se käytä siihen rahaa, ja huono saa kelvata.
On sillä kuitenkin kolme pysäkkiä Laajasalon kaupunginosan Yliskylän osa-alueella (ja neljäs ihan sen reunalla) ja ne Yliskylässä sijaitsevat pysäkit on oikeastaan aika keskellä sitä osa-aluetta. Toki Yliskylän koillis-ja itäosaan rata ei ulotu kuten aiemmissa suunnitelmissa.
Ilomäentiellä ne isot kerrostalot on ja sinnehän sen ratikan pitäisi mennä, jos haluttaisiin, että se palvelee Yliskylää hyvin ja kattavasti.

Tämä on hankala kysymys sikäli, että ratikan pitäisi toisaalta jatkua myös Herttoniemeen, ja jos se jatkuu sinne jonakin päivänä, niin tuo haara Ilomäentielle olisi jäänyt hankalasti liikennöitäväksi. Siellä oli sellainenkin vaihtoehto, että ratikka olisi mennyt Reposalmentietä, Ilomäentietä ja Ollinraitiota, jolloin ei jäisi haararataa, mutta koukkaus ei ole optimaalinen niille, jotka tulevat lännempää kyytiin.
 
Olen vähän hämmästynyt, että täällä näin hanakasti puolustellaan sitä, että joukkoliikenteen pitää palvella huonosti. Kyllä kai meidän kuitenkin lähtökohtaisesti pitäisi olla joukkoliikennemyönteisiä ja ajatella, että joukkoliikenteen pitää palvella hyvin. Nyt täällä paistaa läpi se sama YTV-mäinen ajattelu, että kun joukkoliikennettä käyttävät vain köyhät ja kipeät, niin se on ihan sama miten niitä kohtelee ja kyllä ne voi kävellä vikan kilsan räntäsateessa.

Tätä voi verrata vaikkapa siihen, että tehtäisiin Jätkäsaareen ratikka, mutta jätettäisiin se vaan Huutokonttorin pysäkille ja sanotaan, että ihan hyvää tekee kävellä kotiovelle, eihän siellä ole edes mäkiä.
ei, lähinnä ihmettelen värittynyttä kirjoittelua valtakunnan viimeisessä päämediassa..... Tästäkin olisi voinut kirjoittaa ihan eri tulokulmasta
 
7.11.2025 19:30 - 8.11.2025 00:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Oulunkylän asema ja Keilaniemi - Vihdintie. Ei liikennettä välillä Oulunkylän asema - Vihdintie, Syy: Onnettomuus, Paikka: Hämeenlinnanväylä, Arvioitu kesto: 7.11. 19:30 - 8.11. 0:00
 
Vaunu 601 suistui kiskoilta Hämeenlinnanväylän pysäkin vaihdekujassa. Vaunu saatiin tunkattua takaisin kiskoille klo 22:45, ja se poistui paikalta klo 23:03.
 
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on käynnistänyt tutkinnan Espoossa 15.11.2024 tapahtuneesta raitiolinja 15 (Raide-Jokeri) raitiovaunun törmäyksestä päätepuskimeen. Tutkinnassa käsitellään myös muita raitiolinjalla 15 vuosina 2023–2024 tapahtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita.

Asiasta tarkemmin Otkesin sivulla.
Nyt on sitten tutkintaselostus julkaistu.
 
Hesarin juttu aiheesta https://www.hs.fi/suomi/art-2000011632774.html


”Vähän jopa yllätti, kuinka vähäistä turvallisuustekniikan käyttö on. Rautatiemaailmassa junan kulun valvonta on otettu käyttöön jo lähes 30 vuotta siten”, Laatta sanoo.
Eikös tuo ole myös ihan rahasta kiinni, kaikenlaista saa rataan kiinni mutta se maksaa sitten, ja tietysti kyseessä ihan eri väline kuin rautatie.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös