Raide-Jokeri

Tänä aamuna klo 10 kieppeillä ajelin Turunväylää, ja siltaa pitkin sattui kulkemaan ratikka juuri silloin. Sen kilvissä luki 15 ITÄKESKUS / 15 ÖSTRA CENTRUM. Eli suuraakkosin, mukavan isolla fontilla ja ei via-tekstejä.

Näinkö yksittäistapauksen, ja miksi tuo oli tuollainen?
Vaikuttaa siltä, että kilvitys oli tehty manuaalisesti. Syy voi olla LIJ:hin liittyvä vika. Luokittelisin sarjaan yksittäistapaus, vaikka LIJ-ongelmia periaatteessa olisi voinut esiintyä muuallakin.
 
Nyt kun aikaa on kulunut parisen vuotta ja tiettyjä asioita tapahtunut tällä välillä, niin enää ei tarvitse photoshoppailla, jotta näkee X54:sen asussa, jossa on mukana keskustavaunujen vihreää ja keltaista. Päädyt ovat kuitenkin valkoiset. Tämä ei oikeasti kuulu tähän ketjuun, mutta täällä tätä juttua aikanaan ensimmäisen kerran käsiteltiin. Tällainenhan siitä sitten tuli.. Linkin takana on vaunu 638 juuri Helsinkiin saapuneena.
Onko tuo nyt siis pikaraitiovaunu joka kulkee kantakaupungissa, vai uusi kantakaupunkiratikka? Tällä on oikeasti väliä, koska kantakaupunkiratikat pitää pysäyttää stop-napista.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo nyt siis pikaraitiovaunu joka kulkee kantakaupungissa, vai uusi kantakaupunkiratikka? Tällä on oikeasti väliä, koska kantakaupunkiratikat pitää pysäyttää stop-napista.

HSL totesi, ettei pikalinjojen ja kantakaupunkilinjojen ero ole tarpeeksi selkeä ja perusti vielä kolmannen kategorian sekoittamaan pakkaa. Eli nyt on erikseen kantakaupunkivaunut (viher-kelta), kantakaupungissa kulkeva pikavaunut (viher-kelta-valko) ja poikittaisilla linjoilla kulkevat pikavaunut (turkoosi-valko). Nämä ovat edelleen Kruunusiltojen ratikoita, mutta koska sen linjat ylettyvät kantakaupunkiin, ne ovat valko-kelta-vihreitä. 630-637 aijotaan maalata tai teipata samanlaisiksi.

HSL haluaa myös kantakaupunkiratikoille (siis myös ei-pika) joka pysäkillä pysähtymisen Kruunusiltojen auettua.
 
HSL totesi, ettei pikalinjojen ja kantakaupunkilinjojen ero ole tarpeeksi selkeä ja perusti vielä kolmannen kategorian sekoittamaan pakkaa.
Kuinkahan hyvin tavan matkustajat tämän käsittävät?
HSL haluaa myös kantakaupunkiratikoille (siis myös ei-pika) joka pysäkillä pysähtymisen Kruunusiltojen auettua.
Kuinka kalliiksi tämä tulisi, onko sitä laskettu? Esim. ruuhka-aikojen ulkopuolella ykkönen ohittaa säännöllisesti lukuisia pysäkkejä, tarvittaisiin varmaan yksi kokopäivävaunu lisää.
 
Onko tuo nyt siis pikaraitiovaunu joka kulkee kantakaupungissa, vai uusi kantakaupunkiratikka? Tällä on oikeasti väliä, koska kantakaupunkiratikat pitää pysäyttää stop-napista.
Se on pikaraitiovaunu, joka kulkee kaupunkiratikankin radoilla. Ennen Kruunusiltojen avaamista tuota vaunumallia nähtäneen myös linjoilla 4 ja 5, jotka kulkevat hyvinkin perinteisillä kantakaupungin verkon osilla koko matkan. Mutta siis koko kyseinen sarja alkaen numerosta 630 on tilattu Kruunusiltojen liikenteeseen, ja tuo 638 on ensimmäinen, joka sai nämä värit.

Raitio-lehdessä 2 / 2025 kerrottiin, että syysliikenteen alussa 2026 kaikilla raitiolinjoilla on tarkoitus siirtyä PR15:ltä tuttuun käytäntöön, jossa pysähdytään kaikilla pysäkeillä, oli stop-nappulaa painettu tai ei. Linjalla 13 liikennöidään muuten tällä hetkellä täsmälleen samanvärisillä vaunuilla kuin PR15:llä. Pysäkkikäytännöt eivät kuitenkaan ole samat.
 
Ovatko asiakkaat toivoneet tätä pysäkkikäytännön muutosta? En näkisi järkevänä käyttää rahaa (olkoonkin alle 1%, mutta tuo 375 tuhatta kuulostaa optimistiselta eikä sisältäne pikaraitioteitä) ja hidastaa matkaa turhaan, mikäli se ei ole edes asiakkaiden toiveiden mukaista.
 
Tuleekohan nyt kilpailutuksessa oleviin ratikoihin stop-napit, kun niitä ei kuitenkaan tulevaisuudessa tarvitse?
Jos kaikkia ovia ei ole tarkoitus avata joka pysäkillä ainakaan pakkasella, napeille on käyttöä ovenavauspyynnön antamisessa. Tällöin ei olla yhden ovenavausnapin varassa; sen edessä saattaa vaikka seistä joku, joka ei tajua painaa sitä.
 
Onko Latakartanon suora nyt 70 km/h?
Ei oikein mikään viittaisi siihen, että olisi. Reittilokia selaamallakin päätyy tulokseen, että siinä ajetaan 50 km/h, joskus muutaman prosentin sen yli. Viimeksi kun ajatuksella katselin nopeusrajoitusmerkkejä, niin 50:n merkit siellä oli. Se on muuten erikoinen juttu kun mennään itään, niin vähän ennen Viikintien ylitystä (ylitys ympyrässä) nopeusrajoitus nousee 55:een, ja sitten putoaa ympyrän kohdalla 40:een, ja risteyksen jälkeen nousee uudelleen 50:een. Se 55 on sitä perua siitä, kun 70:stä ei haluttu suoraa pudotusta 40:een silloin aikanaan. Taisi olla ihan sellainen ohje, että kerrallaan rajoitus voi pudota max 20 km/h. Tuolla päädyttiin pudottamaan vain 15 km/h, kun se 55 km/h sinne asetettiin aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin vain, koska olin tänä iltana ratikalla, joka meni yli 65km/h suoralla.
Tuossa tapauksessa Latokartanon pysäkiltä on menty aika reippaalla lähtökiihdytyksellä. Aika pian vauhti on alkanut hiipua. Olin jokin aika sitten (vaunun kyydissä) varsin samanlaisessa tilanteessa: ensin nopeus nousi voimakkaasti ehkä noin 65:een saakka, ja sitten sitä pudotettiin. Myöhemmin katsoin nopeustiedot reittilokista, ja tällainen tapahtuma tosiaan nähtiin silloin(kin).
 
Takaisin
Ylös