Strasbourgin vaunut
Starasbourgin pitkät vaunut ovat 43 m. Niiden kapasiteetiksi on ilmoitettu 370 matkustajaa (8,6/vaunumetri). Istumapaikkoja on 92, seisomapaikkojen määrä on laskettu 6 hlö/m2. Kapasiteetti tiheydellä 4 hlö/m2 on 280. Pidän kapasiteetin ilmoittamista 6 hlö/m2 kuitenkin perusteltuna tässä tapauksessa. Vaunun lattia on kauttaaltaan samassa tasossa, eikä rakenteessa ole hukkatilaa portaiden, moottorikoteloiden tms. vuoksi.
Strasbourgiin on kesällä toimitettu prototyyppi uusimmasta vaunuerästä. Strasbourg on tilannut Citadis-vaunuja, jotka poikkeavat rakenteeltaan Eurotramista. Citadis on Variotramin tapaan 2-akselisten vaunujen jono. Mutta Strabourgin Citadikset on tehty samaan tapaan kuin Düsseldorfin Combinot. Etu- ja takaosa eivät ole 2-akselisia vaunuja kuten Vario, vaan nivelvaunupalasia, joissa on kääntyvä teli päässä. Tällä vältetään mm. ne pyörien ja radan kulumisongelmat, jotka meillä Variota vaivaavat.
Kuva vaunusta osoitteessa
http://perso.wanadoo.fr/florent.brisou/Fiche Strasbourg.htm
Citadikset ovat 45 m pitkiä. Rakenne ei kuitenkaan ole yhtä tehokas tilankäytön kannalta kuin Eurotram. Istumapaikkoja on vain 64 (33 metrin Eurotrameissa 66!). Suuremman seisomapaikkaosuuden vuoksi kokonaismatkustajamäärä on 400 eli 8,9/vaunumetri, mikä on parempi kuin Eurotramille mahdollisella isumapaikkamäärällä.
Vertailuksi:
Nr1-2
Pituus 20 m, istumapaikat 40, seisoma 100, 7 hlö/vaunumetri.
Nr2+välipala
Pituus 26,5 m, istumapaikat 50, seisoma 120, 6,4 hlö/vaunumetri.
Vario
Pituus 24,4 m, istumapaikat 55, seisoma 80, 5,5 hlö/vaunumetri.
Eurotram 43 m, 4 hlö/m2
Pituus 43 m, istumapaikat 66, seisoma 214, 6,5 hlö/vaunumetri.
Karlsruhe, duovaunu GT8-100D (2,65 leveä, pitkille matkoille)
Pituus 37 m, istumapaikat 100, seisoma 123, 6 hlö/vaunumetri.
Karlsruhe, raitiovaunu GT6-70D/N
Pituus 29 m, istumapaikat 90, seisoma 85, 6,1 hlö/vaunumetri.
HKL-RM1 (kuten 339)
Pituus 13,5 m, istumapaikat 30, seisoma 69, 7,3 hlö/vaunumetri.
Eli ratkaisevaa on yksinkertaisesti valinta siitä, mikä on istuma- ja seisomapaikkojen osuus vaunun lattia-alan käytöstä.
Antero