Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,293
Raideleveyden vaihtolaite on parikymmentä metriä pitkä ja vaunut työnnetään siihen 5-15 km/h nopeudella. Siinä siis rutistetaan tai levitetään pyöriä akselilla. Toisessa päässä sitten toisen yhtiön veturi ottaa junan huomaansa. Laitteet radassa ja kalustossa ovat kalliita, joten systeemi sopii parhaiten tavaralle, jota on hankala siirtokuormata. Konttivaunuja ei kannata tällaiseen liikenteeseen laittaa. Raideleveyden vaihtovaunuissa kannattaa kuljettaa puutavaraa, malmia, paperia ja säiliövaunutavaraa. Junan perinteinen siirtokuormaus voi pahimmillaan kestää kymmenenkin tuntia, kertovat. Tällä laitteella, jota on kuulema "testattu" Torniossa jo seitsemän vuotta, juna voi jatkaa matkaansa nopeimmillaan jo puolen tunnin kuluttua.
Jos ajatellaan matkustajajunakäyttöä, kaikkein nopeinta on edelleenkin vaihtaa junaa viereisellä raiteella odottavaan yhteysjunaan, eikä ryhtyä vaihtamaan matkustajavaunujen raideleveyttä tällä metodilla tai junalauttasatamista tutulla vaunu-ilmaan-ja-telit-vaihtoon-periaatteella.
Kaikkein heikkotasoisin rataosa on Oulu-Luulaja -välillä muuten ruotsalaisten metsiä pitkin kulkeva Haaparannan ja Bodenin osuus.
Jos ajatellaan matkustajajunakäyttöä, kaikkein nopeinta on edelleenkin vaihtaa junaa viereisellä raiteella odottavaan yhteysjunaan, eikä ryhtyä vaihtamaan matkustajavaunujen raideleveyttä tällä metodilla tai junalauttasatamista tutulla vaunu-ilmaan-ja-telit-vaihtoon-periaatteella.
Kaikkein heikkotasoisin rataosa on Oulu-Luulaja -välillä muuten ruotsalaisten metsiä pitkin kulkeva Haaparannan ja Bodenin osuus.