RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892

Raitiotien rakentaminen vaatii pitkällistä suunnittelua ja liikennemuotona tarvitsee katutilaa toimiakseen. Tätä kautta raideliikenteen rakentaminen tuo kaupunkikehitykseen ennustettavuutta ja pysyvyyttä. Asumisen, työpaikkojen ja palvelujen keskittymiä kannattaa rakentaa raiteiden varrelle, sillä ratikkalinjat pysyvät, toisin kuin vaikkapa bussilinjat. Tämä näkyy parhaillaankin monella alueella esimerkiksi Raide-Jokerin jatkeen varrella, missä kaupunki kehittyy ja sen vetovoima kasvaa raideliikenteen ansiosta.
Liikennemuodon valinta vaikuttaa suuresti kaupungin maankäyttöön ja kaupunkikuvaan. Toimiva ja sujuva joukkoliikenne vähentää autoilun ja pysäköinnin tilantarvetta merkittävästi, kaupunkiympäristön viihtyisyyden paranemisesta puhumattakaan.
Pääkaupunkiseudun raideliikenne toimii kokonaan päästöttömällä sähköllä. Keskitetyssä ratkaisussa tämä on mahdollista, toisin kuin jokaisen yksilölliseen valintaan perustuvassa yksityisautoilussa. Ratikat saavat sähkönsä ajolangasta, jolloin säästytään myös sähköautojen akkuteollisuuden eettisiltä ja ympäristöongelmilta.
Raideliikenne myös vähentää kaupungin katupölyä. Katupölyn suurin aiheuttaja on nastarenkaat, jotka jauhavat asfalttia ja hiekoitushiekkaa hyvin hienojakoiseksi pölyksi. Vaikka raitiovaunut käyttävätkin liukkailla keleillä jarrutuksen apuna jarruhiekkaa, on sen merkitys tässä kokonaisuudessa hyvin vähäinen.
Raideliikenteellä on siis useita ympäristöhyötyjä, mutta myös kääntöpuolensa. Raideinfran rakentaminen on melko päästöintensiivistä, mikä HKL:nkin tekemän päästölaskennan tuloksissa näkyy. Rakennamme parhaillaan Hiilineutraali HKL -ohjelmaa, jossa etsimme alan parhaita ja innovatiivisimpia keinoja haasteen ratkaisemiseksi. Haluamme olla etunenässä kehittämässä koko infrarakennusalaa kohti päästöttömyyttä.
Lue uutinen HKL:n sivuilta...