Raideliikenneprojekteja Kaakkois-Aasiassa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,139
Aloitin tällaisen uuden aiheen, koska olen lähellä seuraamassa näitä kiinnostavia projekteja. Raideliikenne on kaikinpuolin ollut tärkeä osa Kauko-Idän liikennettä. Sen merkitys tulevaisuudessa vain kasvaa niin urbaanissa ympäristössä, kuin pidemmilläkin matkoilla. Ehkäpä jotakuta siellä Pohjolassakin kiinnostaa seurata, mitä täällä tapahtuu tällä rintamalla?

Hong Kong KCR Suburban Railway on Hongkongin "lähijuna", jolla kuljetaan pidempiä välimatkoja kuin varsinaisella metrolla, jota kutsutaan paikallisesti on puolestaan MTR:ksi (Mass Transit Railway). KCR eli The Kowloon-Canton Railway oli pitkään vain yksi ratalinja, joka kulki Hongkongin keskusrautatieasemalta, Hung Hom nimeltään, Hongkongin ja manner-Kiinan puolella olevan Shenzhenin kaupungin raja-asemalle, Lok Wuun. Tätä linjaa kutsutaan KCR East Railiksi. Junakalusto radalla on hyvin metromaista, mutta erona varsinaiseen MTR-kalustoon on pidemmät junat ja junissa oleva 1.-luokka (yksi vaunu/juna). Lisäksi ratalinja kulkee pääasiassa maanpällä, MTR puolestaan on paljolti tunnelirata.

Hongkong on kuitenkin kasvamassa edelleen kovasti. Tätä varten on raivattu ja perustettu uusia kaupunginosia (voidaan kutsua jopa satelliittikaupungeiksi), joita kutsutaan yhteisesti nimellä the New Territories. Loppuvuodesta 2003 liikenteelle avattu kokonaan uusi rata, KCR West Rail, kytkee näitä uudisalueiden kasvukeskuksia, kuten Tuen Mun (erityisesti täytyy mainita tämän alueen laaja KCR Light Rail-verkko, johon lähes koko alueen sisäinen liikenne perustuu), nopemmalla yhteydellä Hongkongin keskustan alueille (Kowloon ja Hongkong Island). Lisäksi monia muita laajennuksia on rakenteilla ja suunnitteilla. Yhdessä MTR:n kanssa näiden on tarkoitus muodostaa koko Hongkongin kattava raideliikenneverkko, niin kaupungin ytimen alueella kuin aina manner-Kiinan rajalle saakka. Vaikka Hongkong on nykyään osa Kiinan Kansantasavaltaa ovat rajamuodollisuudet sen ja Shenzhen raja-asemilla nykyäänkin aivan kuten kahden valtion rajan ylitys.

Tässä erinomainen linkki (erinomaisine valokuvineen) noihin suuriin KCR-Rail projekteihin.

Täällä puolestaan kerrotaan laajasti MTR:n laajennuksista, joista tuorein on pisto Hongkong Disneylandiin.

Vaikka raideliikenteestä puhunkin, niin silti ei sovi unohtaa Hongkongin joukkoliikenteen perustaa eli valtavan laajaa bussiliikennettä. Alueen sopimusliikennettä hoitaa nykyään kuusi eri liikennöitsijää. Kowloon Motor Bus (eli lyhyesti KMB), Citybus sekä New World First Bus ovat kukin saaneet osansa kakusta kilpailumenettelyn avulla. Lisäksi New Lantao Bus hoitaa Lantaon saaren paikallisliikenteen, samaten em. KCR-rautatieyhtiöllä on omaa syöttöliikennettä alueilla, joissa raiteita ei ole. Bussiliikenne kuitenkin ajoittain takkuilee pahasti bussien joutuessa ruuhkiin ja pyrkimys on vähentää sitä raideliikennettä lisäämällä. Tässä tarjolla erinomainen linkki Hongkongin alueen bussiliikenteeseen.

Ai niin. Ja tietysti Hongkongin saaren legendaariset kaksikerrosratikat. Osa vaunuista on hyvikin uusia, mutta ne tehdään edelleen samalla muotilla, kuin vanhemmat sisaruksensakin: kuvassa. on 2000-luvun vaunu (nro 168), jonka perässä on vanhempi yksilö. Tämä urbaaniratikka on miellyttävä ja edullinen tapa liikkua Hongkongin saarella. Joskin ruuhka-aikaan saattavat vaunut olla melkoisen täynnä. Siihen ei ole tiedossa laajennuksia, mutta se aivan olennainen osa Hongkongin saaren kultuuria.

Itse pidän suuresti Hongkongista, joka on valtava "ihmismylly", mutta jossa kuitenkin luontokin on lähellä. Alati kasvava väestomäärä vaatii suuria ponnisteluita sujuvan joukkoliikenteen aikaan saamiseksi ja useita raideliikenneprojekteja on jatkuvasti rakenteilla ja kehitteillä. Niiden valmistumista ei tarvitse odotella ihmis-ikää, kuten jossain muualla :wink:. Toki nämä eivät ole edes oikein vertailukelpoisia keskenään.
 
vristo sanoi:
Junakalusto radalla on hyvin metromaista, mutta erona varsinaiseen MTR-kalustoon on pidemmät junat ja junissa oleva 1.-luokka (yksi vaunu/juna). Lisäksi ratalinja kulkee pääasiassa maanpällä, MTR puolestaan on paljolti tunnelirata.
Tulipa nyt vain mieleen, Pariisin metrossa oli aikanaan ensimmäinen luokka. Se nähtiin tarpeelliseksi, jotta kunnialliset naiset voisivat käyttää metroa.
 
MTR Corporation vuosiraportti 2006

Hongkongin päättäjät ovat käynnistäneet viime vuonna selvitystyön noiden kahden kaupunkirataliikennöitsijän (MTR Corporation ja KRCR) toimintojen yhdistämiseksi (MTRC on puhtaasti Hongkong kaupungin omistama yhtiö). Niiden liikenne kun on hyvin samantapaista ja junatkin ovat paljolti toistensa kaltaisia, metrosysteemeitä kummatkin, joten lienee ihan perusteltua. Yhdessä ne muodostavat Hongkongin-alueen urbaanin raideliikenneverkon. Tähän asti kummankin yhtiön raideverkot on esitetty lähes puhtaasti ominaan ilman selkeitä vaihtoyhteyksiäkään(vrt. HKL vs. YTV), mutta toimintojen yhdistäminen moninkertaistaisi Hongkongin "metroverkon" kartallakin (vrt. HKL-metroliikenne vs. YTV-junaliikenne).

Lisää fatkatietoa Hongkongin urbaanista raidesysteemistä.
Ja myös tästä yhdistämisestä.

Ja olihan siellä tyylikäs videokin aiheesta: imuroi tästä, jos kiinnostaa.

Tuollainen järjestely saattaisi toimia muuallakin...
 
Viimeksi muokattu:
Lisää fatkatietoa Hongkongin urbaanista raidesysteemistä.
Mielenkiintoinen hypoteesi löytyikin tuolta sivulta. KCRC:n North-West Light Rail eli suomeksi sanouttuna pikaratikka on joutunut kohtaamaan tosiasian:

UrbanRail.net sanoi:
North-West LRT

Apart from the 3 heavy rail lines, KCRC also operates a dense network of Light Rail in the north-west district. The network began service in 1988 and gradually expanded into nowadays a network of 36km with 68 stops. It runs at grade in most sections. Light Rail passengers can interchange for West Rail at Yuen Long, Tin Shui Wai, Siu Hong and Tuen Mun stations. The entire network comprises 11 routes. Passengers are charged differently according to numbers of zones they travelled, and are inspected for tickets on trains to fight against fare evaders.

The Light Rail system is considered a failure in the history of transportation. The Light Rail was designed to serve the North-West Region as a self-supporting society, where residents were expected to work and travel within the areas. This happens to be a mistake, and the Light Rail proves inadequate to meet the transportation needs. The fact that it has been run under deficit was also alien to the HK society.
Itse järjestelmällä ajaneena voin todeta sen olevan huomattavasti vaikeaselkoisempi kuin varsinainen metro. Linjoja on monta, eikä ole aina selvyyttä mihin mikin menee. Myös tariffi ja sen käyttö oli jotenkin outoa. Eli tämä on johtanut siihen, että pikaratikka oli tässä tapauksessa "virhe", koska sen toiminta (mm. edellamainituista seikoista johtuen) ei ole itsekannattavaa tai peräti voitollista, kuten muut "urbaanit massarautatiet" Hongkongissa. Liian monimutkainen järjestelmä, joka toimii vajaasti, kun taas metrot (MTR ja KCRC) ovat selkeitä ja erittäin helppokäyttöisiä. Mutta joskus näinkin on ja näin saattaa käydä nimenomaan täällä Kaakkois-Aasiassa, jossa väki todellakin liikkuu joukkoliikenteellä ja erityisesti raideliikenteellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinan rautateillä alkoi eilen 18. huhtikuuta uusi aikakausi, kun uudet nopeat junat asetettiin liikenteeseen. Kyseessä on siis historiallinen update ja rautateiden huippunopeus on nyt 250km/h (aiemmin kattonopeus 140km/h). Yli 200 uutta nopeaa junaa asetettiin liikenteeseen ja vuoden loppuun mennessä niitä on määrä olla 514. Ne edustavat neljää eri tyyppiä: Mitsubishi-Kawasaki ("Shinkansen"), Alstom ("Pendolino", muistuttaa VR:n Sm3:sta, mutta ei kallistuvakorinen), Bombardier (Ruotsissa käytössa vastaava tyyppi: oliko "Regina") ja Siemens ("ICE3"). Prototyypit on alkuperäisvalmistajilta, mutta sarjajunat valmistetaan Kiinassa. Noiden junien kiinalaiset tyyppimerkinnät ovat CRH1-5, lukuunottamatta CRH4:ää, sillä luku 4 on Kiinassa epäonnen ja kuoleman luku, eika sellaista nimeä haluta antaa suurnopeusjunalle (täkäläiset ovat melkoisen taikauskoisia: monista taloista puuttuu 4. kerros).

Muutenkin täällä ollaan kovasti satsaamassa rautatieliikenteeseen. Onhan se Kiinassa ennenkin ollut tärkeässä roolissa, mutta nyt panostetaan laadun ja nopeuden parantamiseen. Lentoliikenne on erittäin merkittävä kuljetusmuoto Kiinan sisällä ja kaiken tämän tarkoituksena on tehdä rautatieliikenteestä kilpailukykyisempaa siihen verrattuna.

Linkki eilisiin juhlaviin ja historiallisiin tunnelmiin ympäri Kiinaa.

Myös muualla Kaakkois-Aasiassa panostetaan junaliikenteen nopeuttamiseen ja laadun parantamiseen. Linkki rautatien Kuala Lumpur-Singapore yhteyden uudistamiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minkä hintaista on matkustaminen luotijunalla Kiinassa tavalliseen junaan verrattuna?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minkä hintaista on matkustaminen luotijunalla Kiinassa tavalliseen junaan verrattuna?

Jonkinverran kalliimpaa on; voisi hyvin verrata, että uudet nopeat junat ovat Kiinan "IC-junia". Selvitän tarkemman hintaeron jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Melkoisen mielenkiintoisia aikoja täällä Kiinan Fujianin maakunnassakin odotettavissa raideliikenneharrastajalle aivan lähitulevaisuudessa: 4800 km uutta rataa seuraavan 5-10 vuoden kuluessa ja kaikkein utopistisin hanke lienee ratatunneli jopa Taiwaniin. No, siihen minäkin suhtaudun todella varauksella, mutta osa noista muista "maanpäällisista" projekteista on jo työn alla. Täällä Fuzhoussakin rakennetaan mm. paikallisen joen yli paalujen varassa kulkevaa ratalinjaa ja lähiseudun vuoriin on puhkottu melkoisia ratatunneleita, joiden tarkoituksena on liittää Fujianin maakunta Kiinan laajenevaan suurnopeusrataverkostoon. Tämä työn alla oleva linjaus kulkee itärannikkoa pitkin kytkien tärkeimmat kaupungit kuten Pekingin, Shanghain, Nanpingin sekä toisaalta Shenzhenin etelässä tiiviisti Fujianin maakunnan tärkeimpiin kaupunkeihin kuten Fuzhouhun seka Xiameniin.

Muutenkin Kiinan hallitus on nyt päättänyt panostaa rautateiden kehittämiseen, joka on täälläkin todettu ymparistöystävalliseksi joukkoliikennemuodoksi mm. lentoliikenteeseen nähden. Nykyään näet lentokone on ylivoimaisesti suosituin kuljetusmuoto Kiinan sisällä ja aikaisempi rautatieverkosto ei ollut mitenkään mm. hitaudessaan kilpailukykyinen siihen nähden. Tulevaisuudessa asia tulee toivottavasti olemaan toisin.

Tässä linkki viimeaikaisiin, erittäin positiivisiin, rautatieuutisiin Kiinasta. Myös kartta suunnitelmista on nähtävillä, joskin se lienee hieman vaikeaselkoinen kiinaa osaamattomille.

(lahde:www.skyscrapercity.com)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Katsokaahan tätä kuvasarjaa skyscrapercity-foorumilla ja ihmetelkää nykyaikaista "topparoikkaa" Kiinan uudistuvilla rautateillä. Kyseessä on rakenteilla oleva 350km/h:n suurnopeusrata välille Wuhan-Guangzhou ja samanlaisia projekteja on käynnissä ympäri maata; myös täällä minun seudullani eli Fuzhoun ympäristössä Fujianin maakunnassa.

Myös Pekingin ja Tianjin välillä on käynnissä samankaltainen projekti, josta kuvasarja täällä. Ko. rata valmistuu liikennekäyttöön tämän vuoden elokuussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Katsokaahan tätä kuvasarjaa skyscrapercity-foorumilla ja ihmetelkää nykyaikaista "topparoikkaa" Kiinan uudistuvilla rautateillä. Kyseessä on rakenteilla oleva 350km/h:n suurnopeusrata välille Wuhan-Guangzhou ja samanlaisia projekteja on käynnissä ympäri maata; myös täällä minun seudullani eli Fuzhoun ympäristössä Fujianin maakunnassa.

Myös Pekingin ja Tianjin välillä on käynnissä samankaltainen projekti, josta kuvasarja täällä. Ko. rata valmistuu liikennekäyttöön tämän vuoden elokuussa.

Kas, kiintoraidetta. Tuo ensimmäinen aukollinen laatta on moderni Shinkansen, tuo toinen betoniin valettava twinblock-malli vaikuttaa vahvasti Rheda 2000:lta. Juuri tuollaisen kuvan olen nähnyt, mutta dokkarit ovat tietysti työkoneessa ;)
 
Me fuzholaiset saamme oman metromme tulevana vuosikymmenenä ja näin Fuzhoukin liittyy siihen lukuisten Kiinan kaupunkien joukkoon, joissa on tai jonne ollaan suunnittelemassa tai rakentamassa kaupunkirataverkkoa. Tämä Fuzhou MTR-nimellä kulkeva projekti pitää sisällään noin 180 kilometriä rataa ja seitsemän metrolinjaa. Asemia on suunnitteilla kaikkiaan 134, joista 16 on vaihtoasemia eri linjojen kanssa. Keskustan alueella asemien etäisyysväli: radat rakennetaan maanalaisina, pintaratana sekä korkoratana maatason yläpuolelle. Suunnitelman ensimmäinen vaihe, linja 1 on määrä valmistua käyttöön vuonna 2014. Tämä linja on 28.8 kilometriä pitkä ja sillä on 24 asemaa. Linjan 2 kaavaillaan valmistuvan pian tämän jälkeen. Tästä käytetään täällä nimeä "light rail" ja onkin kiinnostavaa nähdä millaisen olomuodon tuo termi saa täällä Fuzhoussa. Muunmuassa Euroopassahan se merkitsee vallan muuta kuin metroa, mutta Kiinassa, esimerkiksi Shanghaissa, se merkitsee hieman kevyempää metrojärjestelmää (lyhyemmät asemat ja junat).

Oheessa muutama kartta Fuzhoun metrosta paikallisesta sanomalehdestä, joista ilmenee mm. linjastorakenne, linjojen pituudet ja asemien määrät:
 

Liitetiedostot

  • 20080514_8ded5bde9e91b6c2b8d6clOqEljs9GsV.jpg
    20080514_8ded5bde9e91b6c2b8d6clOqEljs9GsV.jpg
    96.4 KB · Lukukerrat: 372
  • 20080514_5a9532dd833df6cf6412spnNygbr7MgJ.jpg
    20080514_5a9532dd833df6cf6412spnNygbr7MgJ.jpg
    104.9 KB · Lukukerrat: 383
  • 20080514_7d3fc949e0837725743aQNVIuAEpxGy2.jpg
    20080514_7d3fc949e0837725743aQNVIuAEpxGy2.jpg
    93.8 KB · Lukukerrat: 321
Kaupunkiraideliikennettä on Kiinassa nyt seuraavasti.

Metrojärjestemiä jo toiminnassa:

Changchun
Dalian
Peking
Tianjin
Nanjing
Shanghai
Wuhan
Chongqing
Taipei
Guangzhou
Shenzhen
Hongkong

Suunnitteilla tai rakenteilla:

Harbin
Shengyang
Qingdao
Wuxi
Hangzhou
Ningbo
Lanzhou
Xi'an
Chengdu
Kunming
Fuzhou

Lisäksi katuraitioteitä tai pikaraitioteiksi käsitettäviä "light rail"-järjestelmiä:

Anshan
Changchun
Dalian
Hong Kong

Em. järjestelmiä suunnitteilla tai rakenteilla:

Macao

Kiinan termien mukaan tämä on metro ja tämä "light rail". Pikaraitiotie on LTR (light transit railway) ja metro MTR (mass transit railway).

(kuvalähteet: www.urbanrail.net ja www.skyscrapercity.com)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös