vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Aloitin tällaisen uuden aiheen, koska olen lähellä seuraamassa näitä kiinnostavia projekteja. Raideliikenne on kaikinpuolin ollut tärkeä osa Kauko-Idän liikennettä. Sen merkitys tulevaisuudessa vain kasvaa niin urbaanissa ympäristössä, kuin pidemmilläkin matkoilla. Ehkäpä jotakuta siellä Pohjolassakin kiinnostaa seurata, mitä täällä tapahtuu tällä rintamalla?
Hong Kong KCR Suburban Railway on Hongkongin "lähijuna", jolla kuljetaan pidempiä välimatkoja kuin varsinaisella metrolla, jota kutsutaan paikallisesti on puolestaan MTR:ksi (Mass Transit Railway). KCR eli The Kowloon-Canton Railway oli pitkään vain yksi ratalinja, joka kulki Hongkongin keskusrautatieasemalta, Hung Hom nimeltään, Hongkongin ja manner-Kiinan puolella olevan Shenzhenin kaupungin raja-asemalle, Lok Wuun. Tätä linjaa kutsutaan KCR East Railiksi. Junakalusto radalla on hyvin metromaista, mutta erona varsinaiseen MTR-kalustoon on pidemmät junat ja junissa oleva 1.-luokka (yksi vaunu/juna). Lisäksi ratalinja kulkee pääasiassa maanpällä, MTR puolestaan on paljolti tunnelirata.
Hongkong on kuitenkin kasvamassa edelleen kovasti. Tätä varten on raivattu ja perustettu uusia kaupunginosia (voidaan kutsua jopa satelliittikaupungeiksi), joita kutsutaan yhteisesti nimellä the New Territories. Loppuvuodesta 2003 liikenteelle avattu kokonaan uusi rata, KCR West Rail, kytkee näitä uudisalueiden kasvukeskuksia, kuten Tuen Mun (erityisesti täytyy mainita tämän alueen laaja KCR Light Rail-verkko, johon lähes koko alueen sisäinen liikenne perustuu), nopemmalla yhteydellä Hongkongin keskustan alueille (Kowloon ja Hongkong Island). Lisäksi monia muita laajennuksia on rakenteilla ja suunnitteilla. Yhdessä MTR:n kanssa näiden on tarkoitus muodostaa koko Hongkongin kattava raideliikenneverkko, niin kaupungin ytimen alueella kuin aina manner-Kiinan rajalle saakka. Vaikka Hongkong on nykyään osa Kiinan Kansantasavaltaa ovat rajamuodollisuudet sen ja Shenzhen raja-asemilla nykyäänkin aivan kuten kahden valtion rajan ylitys.
Tässä erinomainen linkki (erinomaisine valokuvineen) noihin suuriin KCR-Rail projekteihin.
Täällä puolestaan kerrotaan laajasti MTR:n laajennuksista, joista tuorein on pisto Hongkong Disneylandiin.
Vaikka raideliikenteestä puhunkin, niin silti ei sovi unohtaa Hongkongin joukkoliikenteen perustaa eli valtavan laajaa bussiliikennettä. Alueen sopimusliikennettä hoitaa nykyään kuusi eri liikennöitsijää. Kowloon Motor Bus (eli lyhyesti KMB), Citybus sekä New World First Bus ovat kukin saaneet osansa kakusta kilpailumenettelyn avulla. Lisäksi New Lantao Bus hoitaa Lantaon saaren paikallisliikenteen, samaten em. KCR-rautatieyhtiöllä on omaa syöttöliikennettä alueilla, joissa raiteita ei ole. Bussiliikenne kuitenkin ajoittain takkuilee pahasti bussien joutuessa ruuhkiin ja pyrkimys on vähentää sitä raideliikennettä lisäämällä. Tässä tarjolla erinomainen linkki Hongkongin alueen bussiliikenteeseen.
Ai niin. Ja tietysti Hongkongin saaren legendaariset kaksikerrosratikat. Osa vaunuista on hyvikin uusia, mutta ne tehdään edelleen samalla muotilla, kuin vanhemmat sisaruksensakin: kuvassa. on 2000-luvun vaunu (nro 168), jonka perässä on vanhempi yksilö. Tämä urbaaniratikka on miellyttävä ja edullinen tapa liikkua Hongkongin saarella. Joskin ruuhka-aikaan saattavat vaunut olla melkoisen täynnä. Siihen ei ole tiedossa laajennuksia, mutta se aivan olennainen osa Hongkongin saaren kultuuria.
Itse pidän suuresti Hongkongista, joka on valtava "ihmismylly", mutta jossa kuitenkin luontokin on lähellä. Alati kasvava väestomäärä vaatii suuria ponnisteluita sujuvan joukkoliikenteen aikaan saamiseksi ja useita raideliikenneprojekteja on jatkuvasti rakenteilla ja kehitteillä. Niiden valmistumista ei tarvitse odotella ihmis-ikää, kuten jossain muualla :wink:. Toki nämä eivät ole edes oikein vertailukelpoisia keskenään.
Hong Kong KCR Suburban Railway on Hongkongin "lähijuna", jolla kuljetaan pidempiä välimatkoja kuin varsinaisella metrolla, jota kutsutaan paikallisesti on puolestaan MTR:ksi (Mass Transit Railway). KCR eli The Kowloon-Canton Railway oli pitkään vain yksi ratalinja, joka kulki Hongkongin keskusrautatieasemalta, Hung Hom nimeltään, Hongkongin ja manner-Kiinan puolella olevan Shenzhenin kaupungin raja-asemalle, Lok Wuun. Tätä linjaa kutsutaan KCR East Railiksi. Junakalusto radalla on hyvin metromaista, mutta erona varsinaiseen MTR-kalustoon on pidemmät junat ja junissa oleva 1.-luokka (yksi vaunu/juna). Lisäksi ratalinja kulkee pääasiassa maanpällä, MTR puolestaan on paljolti tunnelirata.
Hongkong on kuitenkin kasvamassa edelleen kovasti. Tätä varten on raivattu ja perustettu uusia kaupunginosia (voidaan kutsua jopa satelliittikaupungeiksi), joita kutsutaan yhteisesti nimellä the New Territories. Loppuvuodesta 2003 liikenteelle avattu kokonaan uusi rata, KCR West Rail, kytkee näitä uudisalueiden kasvukeskuksia, kuten Tuen Mun (erityisesti täytyy mainita tämän alueen laaja KCR Light Rail-verkko, johon lähes koko alueen sisäinen liikenne perustuu), nopemmalla yhteydellä Hongkongin keskustan alueille (Kowloon ja Hongkong Island). Lisäksi monia muita laajennuksia on rakenteilla ja suunnitteilla. Yhdessä MTR:n kanssa näiden on tarkoitus muodostaa koko Hongkongin kattava raideliikenneverkko, niin kaupungin ytimen alueella kuin aina manner-Kiinan rajalle saakka. Vaikka Hongkong on nykyään osa Kiinan Kansantasavaltaa ovat rajamuodollisuudet sen ja Shenzhen raja-asemilla nykyäänkin aivan kuten kahden valtion rajan ylitys.
Tässä erinomainen linkki (erinomaisine valokuvineen) noihin suuriin KCR-Rail projekteihin.
Täällä puolestaan kerrotaan laajasti MTR:n laajennuksista, joista tuorein on pisto Hongkong Disneylandiin.
Vaikka raideliikenteestä puhunkin, niin silti ei sovi unohtaa Hongkongin joukkoliikenteen perustaa eli valtavan laajaa bussiliikennettä. Alueen sopimusliikennettä hoitaa nykyään kuusi eri liikennöitsijää. Kowloon Motor Bus (eli lyhyesti KMB), Citybus sekä New World First Bus ovat kukin saaneet osansa kakusta kilpailumenettelyn avulla. Lisäksi New Lantao Bus hoitaa Lantaon saaren paikallisliikenteen, samaten em. KCR-rautatieyhtiöllä on omaa syöttöliikennettä alueilla, joissa raiteita ei ole. Bussiliikenne kuitenkin ajoittain takkuilee pahasti bussien joutuessa ruuhkiin ja pyrkimys on vähentää sitä raideliikennettä lisäämällä. Tässä tarjolla erinomainen linkki Hongkongin alueen bussiliikenteeseen.
Ai niin. Ja tietysti Hongkongin saaren legendaariset kaksikerrosratikat. Osa vaunuista on hyvikin uusia, mutta ne tehdään edelleen samalla muotilla, kuin vanhemmat sisaruksensakin: kuvassa. on 2000-luvun vaunu (nro 168), jonka perässä on vanhempi yksilö. Tämä urbaaniratikka on miellyttävä ja edullinen tapa liikkua Hongkongin saarella. Joskin ruuhka-aikaan saattavat vaunut olla melkoisen täynnä. Siihen ei ole tiedossa laajennuksia, mutta se aivan olennainen osa Hongkongin saaren kultuuria.
Itse pidän suuresti Hongkongista, joka on valtava "ihmismylly", mutta jossa kuitenkin luontokin on lähellä. Alati kasvava väestomäärä vaatii suuria ponnisteluita sujuvan joukkoliikenteen aikaan saamiseksi ja useita raideliikenneprojekteja on jatkuvasti rakenteilla ja kehitteillä. Niiden valmistumista ei tarvitse odotella ihmis-ikää, kuten jossain muualla :wink:. Toki nämä eivät ole edes oikein vertailukelpoisia keskenään.