- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2008
- Viestit
- 36
Haeskelin tältä foorumilta viitteitä Rail Baltica -hankkeeseen, mutta tästä varsin merkittävästä hankkeesta ei löytynyt omaa ketjuaan. Aihetta on tällä forumilla sivuttu Viron matkustajaliikenteen tilanne, Helsinki-Tallinna -tunneli ja Sillat/tunnelit Suomesta Viroon ja Ruotsiin -ketjuissa. Koska aihe on kuitenkin varsin merkittävä sen myös Suomelle tarjoavien keski-euroopan junayhteyksien vuoksi, aloitin tämän uuden ketjun.
EU:n Itäisen Euroopan ratahankkeisiin kuuluva Rail Baltica on liikkunut mukavasti eteenpäin. Tammikuussa 2008 Riikassa luovutetussa tutkielmassa Rail Baltica Corridor Study on käsitelty ja vertailtu kyseisen ratahankkeen erilaisia toteutusvaihtoehtoja.
Hankkeen loppupäätelmissä on päädytty esittämään keski-euroopan raideleveydellä toteutettavaa nopeaa (200 km/h) junayhteyttä Varsovasta Kaunaksen, Riikan ja Tarton kautta Tallinnaan.
Tutkittavana on ollut lukuisia linjausvaihtoehtoja, myös vaihtoehto linjauksesta Pärnun kautta suoraan Tallinnaan. Tutkielmassa ei ole erityisemmin huomioitu Helsingin ja Suomen liikennetarpeita. Tästä johtuen ollaan päädytty esittämään Suomen näkökulmasta epäedullista linjausta, joka tekisi varsin laajan koukkauksen Tarton kautta. Nopeampi yhteys kulkisi suoraan Tallinnasta Pärnun kautta Riikan, Kaunaksen ja Varsovan kautta Berliiniin. Tässä hankkeessa ei kuitenkaan ole käsitelty Puolan sisäisiä raidelinjauksia, koska ne sisältyvät toiseen hankkeeseen.
Nyt toivottaisin tervetulleeksi keskustelun tästä junayhteydestä, mahdollisista matka-ajoista ehdotetun kaltaisella linjausvaihtoehdolla, raideleveydellä ja nopeudella Berliiniin. Olisiko tässä varteenotettava, ekologinen keski-euroopan yhteys Suomalaisille tulevan kalliin öljyn aikakautena? Kuinka raideleveyden ero on parhaiten hallittavissa - olisiko järkevää jatkaa keski-euroopan raideleveydellä Tallinnasta tunnelissa Helsinkiin vai Helsingistä Suomen raideleveydellä Tallinnaan, jossa sitten vaihto tähän uuteen junayhteyteen?
EU:n Itäisen Euroopan ratahankkeisiin kuuluva Rail Baltica on liikkunut mukavasti eteenpäin. Tammikuussa 2008 Riikassa luovutetussa tutkielmassa Rail Baltica Corridor Study on käsitelty ja vertailtu kyseisen ratahankkeen erilaisia toteutusvaihtoehtoja.
Hankkeen loppupäätelmissä on päädytty esittämään keski-euroopan raideleveydellä toteutettavaa nopeaa (200 km/h) junayhteyttä Varsovasta Kaunaksen, Riikan ja Tarton kautta Tallinnaan.
Tutkittavana on ollut lukuisia linjausvaihtoehtoja, myös vaihtoehto linjauksesta Pärnun kautta suoraan Tallinnaan. Tutkielmassa ei ole erityisemmin huomioitu Helsingin ja Suomen liikennetarpeita. Tästä johtuen ollaan päädytty esittämään Suomen näkökulmasta epäedullista linjausta, joka tekisi varsin laajan koukkauksen Tarton kautta. Nopeampi yhteys kulkisi suoraan Tallinnasta Pärnun kautta Riikan, Kaunaksen ja Varsovan kautta Berliiniin. Tässä hankkeessa ei kuitenkaan ole käsitelty Puolan sisäisiä raidelinjauksia, koska ne sisältyvät toiseen hankkeeseen.
Nyt toivottaisin tervetulleeksi keskustelun tästä junayhteydestä, mahdollisista matka-ajoista ehdotetun kaltaisella linjausvaihtoehdolla, raideleveydellä ja nopeudella Berliiniin. Olisiko tässä varteenotettava, ekologinen keski-euroopan yhteys Suomalaisille tulevan kalliin öljyn aikakautena? Kuinka raideleveyden ero on parhaiten hallittavissa - olisiko järkevää jatkaa keski-euroopan raideleveydellä Tallinnasta tunnelissa Helsinkiin vai Helsingistä Suomen raideleveydellä Tallinnaan, jossa sitten vaihto tähän uuteen junayhteyteen?