Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Olen erästä selvitystyötä varten pohtimassa Raision nykyistä rationaalisempaa linjastoa esimerkiksi sitä silmälläpitäen, että Raision linjasto liitetään Turun sisäiseen linjastoon.
Tällä hetkellä tekemäni luonnoksen mukaan Raision voisi kattaa seuraavalla linjastolla:
Linja 1: (nykyinen 11/110) Satakunnantietä/Raisiontietä/Aurinkotietä Turku - Raisio - Naantali
Linja 2: (Pansio-Perno, nyk. 420/421) - Pernontie - Upalingontie - Ihalantie - Konsantie - Nesteentie - keskusta - Kerttulantie - Sairaalakatu - Honkakatu -> edelleen Maskuntietä
Linja 3: (Runosmäen/Teräsrautelan/Länsinummen suunnasta) - Kuninkojantie -Kuloistentie - Myllly - Soininkatu - Sarkamaantie - Kuloisten koulu - Ohikulkutie - Nesteentie - Viheriäinen - Kattelus - Kaanaantie - Paikkari - Tikanmaa
Lisäksi tarpeen mukaan
linja 4: Satakunnantie - Raisiontie - Nesteentie - Alhaistentie - Raisionkaari (linjan 11/110 ruuhkautumista paikkaava linja)
Kytkennät Turun sisäisiin linjoihin hieman avoimia. Linja 2 on 32/42 - suunnan jatke. Linja 3. puolestaan voi olla joko Teräsrautelan (19x), Länsinummen (28) tai Runosmäen linjan jatke.
Lisäksi Raision alueen kautta kulkisi seudullinen liikenne Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen sekä vt 8 Raumantie ja mt 192 Kustavintie suuntaan. Tämä liikenne kulkisi pääsääntöisesti vt 8 - keskusta - Kerttulantie - vt 8 / mt 192.
Mahdollinen pikaraitiotie korvaisi ensin kokonaan linjan 4, jolloin linja 1 ohjattaisiin Vt 8 moottoritien kautta. Naantaliin saakka ulottuessaan se korvaisi myös linjan 1. Tällöin linja 3 jatkettaisiin Tikanmaalta keskustaan asti.
Yksi raideliikenteeseen liittyvä vaihtoehto on kierrättää linjat 2 ja 3 Nesteentieltä reittiä Alhaistentie-Raisionkaari jolloin ne kulkevat Nuorikkalassa sijaitsevan mahdollisen Raisio / Nuorikkala rautatieaseman kautta.
Ajatuksena linjastossa on Raision asemakaavoitettujen asunto- ja työpaikka-alueiden tehokas kattaminen, ja vaikuttaa siltä että tähän tarvitaan vain 3-4 linjaa eli jopa vähemmän kuin linjavariaatioita on nykyisin.
Tällä hetkellä tekemäni luonnoksen mukaan Raision voisi kattaa seuraavalla linjastolla:
Linja 1: (nykyinen 11/110) Satakunnantietä/Raisiontietä/Aurinkotietä Turku - Raisio - Naantali
Linja 2: (Pansio-Perno, nyk. 420/421) - Pernontie - Upalingontie - Ihalantie - Konsantie - Nesteentie - keskusta - Kerttulantie - Sairaalakatu - Honkakatu -> edelleen Maskuntietä
Linja 3: (Runosmäen/Teräsrautelan/Länsinummen suunnasta) - Kuninkojantie -Kuloistentie - Myllly - Soininkatu - Sarkamaantie - Kuloisten koulu - Ohikulkutie - Nesteentie - Viheriäinen - Kattelus - Kaanaantie - Paikkari - Tikanmaa
Lisäksi tarpeen mukaan
linja 4: Satakunnantie - Raisiontie - Nesteentie - Alhaistentie - Raisionkaari (linjan 11/110 ruuhkautumista paikkaava linja)
Kytkennät Turun sisäisiin linjoihin hieman avoimia. Linja 2 on 32/42 - suunnan jatke. Linja 3. puolestaan voi olla joko Teräsrautelan (19x), Länsinummen (28) tai Runosmäen linjan jatke.
Lisäksi Raision alueen kautta kulkisi seudullinen liikenne Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen sekä vt 8 Raumantie ja mt 192 Kustavintie suuntaan. Tämä liikenne kulkisi pääsääntöisesti vt 8 - keskusta - Kerttulantie - vt 8 / mt 192.
Mahdollinen pikaraitiotie korvaisi ensin kokonaan linjan 4, jolloin linja 1 ohjattaisiin Vt 8 moottoritien kautta. Naantaliin saakka ulottuessaan se korvaisi myös linjan 1. Tällöin linja 3 jatkettaisiin Tikanmaalta keskustaan asti.
Yksi raideliikenteeseen liittyvä vaihtoehto on kierrättää linjat 2 ja 3 Nesteentieltä reittiä Alhaistentie-Raisionkaari jolloin ne kulkevat Nuorikkalassa sijaitsevan mahdollisen Raisio / Nuorikkala rautatieaseman kautta.
Ajatuksena linjastossa on Raision asemakaavoitettujen asunto- ja työpaikka-alueiden tehokas kattaminen, ja vaikuttaa siltä että tähän tarvitaan vain 3-4 linjaa eli jopa vähemmän kuin linjavariaatioita on nykyisin.