Raitioliikenteen kesäaikataulut 2012

Linjanimissä on tosiaan aika luovia ratkaisuja. 1A:n eteläpään nimi on annettu toiseksi viimeisen pysäkin,

Ei pitänyt enää murskuttaa, mutta ei oo muutakaan tekemistä... 1A:n nimi on tietenkin Eira-Kauppatori-Käpylä, eli Eira on nimenomaan lähialueen nimi. "Perämiehenkatu"-pysäkki on tietenkin linjan toinen pysäkki ja HKL-slangissa puhutaan usein "Perämiehestä" jolla tarkoitetaan yleisesti 1A:n päättäriä. Se taas saattaa johtua siitä, että ainakin jonkin aikaa 1980-luvulla päättäri oli tuo "Perämiehenkatu" jolta sitten lähdettiin kiertämään kortteli ja ajettiin uudemman kerran samannimisen pysäkin ohi matkalla Käpylään. Nykyseille paikalleen Pursimiehenkadulle päätepysäkki – jonka nimi muuten on "Telakkakatu" – siirrettiin muistaakseni 1990-luvun alussa.

(Sanottakoon vielä tässä että Eira on vain se Tehtaankadun ja Laivurinkadun rajaama kivitaloalue. Eira haluttuna asuinalueena on kuitenkin sen verran laaja, että kakarana sanoin Tarkkiksella asuessani asuvani Eirassa ja vielä vuosia myöhemmin Käpylään muutettuani Eiran läheisyydessä...)
 
1A kulkee Laivurinkadun risteyksestä eteenpäin kaupunginosassa 05 Punavuori, osa-alueella 050 Punavuori, osa-alueen 050 pienalueella 1.
Tämä kaikki selviää Helsingin kaupungin paikkatietopalvelusta.
Koko Tehtaankatu (sen molemmat puolet) Laivurinkadun risteyksestä eteenpäin kuuluu Punavuoren kaupunginosaan.
Eli 1A pitäisi olla Punavuori - Kauppatori - Käpylä.
;)
 
Pysäkeistä puheenollen, Päijänteentien pysäkkikatos on saanut uudet kyltit. Uusi nimi näyttäisi olevan "Vallilan kirjasto".
 
Pysäkeistä puheenollen, Päijänteentien pysäkkikatos on saanut uudet kyltit. Uusi nimi näyttäisi olevan "Vallilan kirjasto".

Jep, sen nimi vaihdettiin kuvaamaan paremmin pysäkkiä, myös bussipysäkkien nimi vaihdettiin Vallilan kirjastoksi.
 
Jep, sen nimi vaihdettiin kuvaamaan paremmin pysäkkiä, myös bussipysäkkien nimi vaihdettiin Vallilan kirjastoksi.

Ja kun Vallilan kirjasto on vuosikausia vilahdellut lakkautuslistoilla :)icon_frown:), niin varmaan olisi kannattanut pitää vanha nimi, kun se mahdollisesti joudutaan joskus kuitenkin ottamaan takaisin.
 
Viime kesäiseen tapaan 3T:n yövaunut (30-sarja) eivät enää aja loppuyöstä Eläintarhan kautta, vaan suuntaavat Koskelan halliin jo Oopperalta. Käytäntö näyttää jatkuvan myös syysliikenteessä. Syksyllä Alppila ei kuitenkaan kesän tapaan jää myöhäisyöstä ilman palvelua, sillä 3B:n yövaunut (20-sarja) alkavat ajaa Eläintarhan kautta Töölön halliin.

Osaisiko joku selittää, miksi Tilkan siltatyön aikana linja 10 liikennöi yli puoli tuntia myöhempään kuin muulloin kesällä? Tavallisesti viimeinen lähtö Kirurgilta klo 23.39, mutta heinäkuussa vasta 0.16.
 
Osaisiko joku selittää, miksi Tilkan siltatyön aikana linja 10 liikennöi yli puoli tuntia myöhempään kuin muulloin kesällä? Tavallisesti viimeinen lähtö Kirurgilta klo 23.39, mutta heinäkuussa vasta 0.16.

Asiantuntija varmaan voi selvittää paremmin, mutta mun tulkintani asiasta on se, että ensi viikolla Oopperan ristikkotyömaan aikana Töölön hallilla ei pystytä kovin helposti kääntämään vaunujen suuntaa, joten asia on pitänyt ottaa huomioon jo aikatauluja laadittaessa. Eli pohjoiseen ulos ajavia vuoroja tulee olla saman verran kuin etelästä sisään ajavia. Ja päinvastoin.
Ja koska 4+7AB+10 liikenne on myös loppuheinäkuun poikkeusreitillä Runeberginkadun kautta, ei niille kaiketi haluttu tehdä jälleen uusia aikatauluja, joten kympin "yövaunut" jatkavat silloinkin: suurin osa hallivuoroista ajetaan sisään Kirurgin päästä.
 
Takaisin
Ylös