Raitioliikenteen talviaikataulut 2006-07

Matkustin perjantaina 25.8.2006 Munkkiniemestä klo 19.58 lähteneellä linjan 4 vaunulla (Vario 234, vuoro 140). Aikatauluun kyseinen lähtö on merkitty T-tunnuksella, eli määränpäänä tulisi olla Katajanokan terminaali. Vaunun kylteissä luki kuitenkin koko matkan ajan "4 Katajanokka Skatudden", ja Katajanokalla vaunu ajoikin Merisotilaantorille. Vaunun pysähtyessä Aleksin pysäkeillä niiden infotaulut vilkuttivat nollaa linjan 4 (ei 4T) kohdalla, ja kertoivat seuraavan 4T-vaunun saapuvan noin puolen tunnin päästä. Aikataulun mukaan se vuoro, jossa matkustin, on kuitenkin päivän viimeinen T-vuoro. Missä virhe?
 
NS sanoi:
Matkustin perjantaina 25.8.2006 Munkkiniemestä klo 19.58 lähteneellä linjan 4 vaunulla (Vario 234, vuoro 140). Aikatauluun kyseinen lähtö on merkitty T-tunnuksella, eli määränpäänä tulisi olla Katajanokan terminaali. Vaunun kylteissä luki kuitenkin koko matkan ajan "4 Katajanokka Skatudden", ja Katajanokalla vaunu ajoikin Merisotilaantorille. Vaunun pysähtyessä Aleksin pysäkeillä niiden infotaulut vilkuttivat nollaa linjan 4 (ei 4T) kohdalla, ja kertoivat seuraavan 4T-vaunun saapuvan noin puolen tunnin päästä. Aikataulun mukaan se vuoro, jossa matkustin, on kuitenkin päivän viimeinen T-vuoro. Missä virhe?
Kuten edellisessä (ratikka-aiheisessa, toinen ketju tosin) puheenvuorossani vihjaisin, niin virhe näyttäisi olevan tietokannoissa, joita Livakin käyttää. Ilmeisesti jostain tietokantavirheestä johtuen Liva yrittää kilvittää illan 4T:t tunnin myöhässä. Kuljettajien tehtäväksi jää sitten yrittää pakkosyötöllä laittaa oikea tunnus näkyviin. Eilen eräässä vuorossa kuljettaja sai muutettua joko ulko- tai sisänäytön haluamakseen (käsittääkseni 4T Katajanokka Skatudden, koska määränpäätä käsisyötöllä ei Terminaaliksi pysty laittamaan ko. kalustotyypin kohdalla), mutta vain toisen näistä kahdesta. Kyseessä oli käsittääkseni Valmet-nivel. Pysäkkien info-laitteet taitavat saada datansa samasta tietokannasta, mitä tukee NS:nkin tekemät havainnot. Tietojärjestelmä uskoi 4T:n aloittavan liikennöinnin vasta puolisen tuntia havaintohetken jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Rattivaunu, kiitos vastauksestasi. Huomattavaa havainnossani oli se, että vaunu ajoi Merisotilaantorille, eli noudatti kylttejä, ei aikataulua. Onkohan yleinen linja kuitenkin se, että kuljettajat pyrkivät ajamaan aikataulun mukaiseen määränpäähän, näyttivätpä kyltit mitä tahansa?
 
Tuohon Merisotilaantorille ajamiseen osannee antaa vastauksen vain kyseistä vaunua ajanut kuljettaja. Ainahan on sekin mahdollisuus, että liikenne on ollut sekaisin siten, että NS:n käyttämä vuoro olisikin ajanut yhden vuorovälin verran myöhässä. Kyllä kuljettajien kuuluu ajaa aikataulun mukaisiin päätepisteisiin. Kysymys nyt vain kuuluu, mahtaako tietokantavirhe sitten tulostua kuljettajien ajosarjalistoihinkin...? Nyt mennään alueelle, johon oikeastaan vain liikennelaitokselta osataan vastata.
 
Laskelmieni mukaan vuoron 140 kuuluu kyllä lähteä Munkkiniemestä klo 19.58, joten ainakaan sen perusteella liikenne ei ollut sekaisin. Sitä seurannut vuoro 40 kulki myös aikataulussaan, kun matkustin sillä Munkkaan ennen vuoroon 140 siirtymistäni.

En tiedä mitä tietoja kuljettajien ajosarjalistoissa näkyy. Koska vaunun kuljettaja vaihtui matkalla Katajanokalle, uusi kuljettaja saattoi hämääntyä vaunun kylteistä niin, että unohti todellisen linjatunnuksen ja ajoi väärään paikkaan. Luonnollisesti kukaan matkustajistakaan ei valittanut asiasta, sillä sekä pysäkkinäytöt että vaunun omat näytöt kertoivat kyseessä olevan linjan 4 (ei 4T) vaunu.

Eivätköhän nämä tietokantaongelmat aikanaan selviä. Näin maallikkona ihmettelen vain suuresti, miten tuo kyltitysjärjestelmä voi olla niin kankea, etteivät kuljettajat voi/osaa/viitsi vaikuttaa siihen mitä kyltit näyttävät.
 
Viime tiistain havainto: Vaunu 86 Mastokadun pysäkillä menossa Terminaaliin ja kilvitys "4 Terminaali / Terminalen". Tästä oli toisessa ketjussa. Mutta vaunu oli vuorossa 143, joka on iltapäivän ensiimäinen Terminaaliin. Esim. Lasipalatsin pysäkkinäyttö ei noteerannut sitä vaan ensimmäinen olisi ollut sen mukaan seuraava eli vuoro 44.
Siksipä se melkein pääsi yllättämään kuvausmatkalaisen (kun ei tietenkään ollut aikatauluja mukana).
Näyttää olevan aika vaikeaa kuvata linjan 4T-vaunu ikiomalla reittiosuudellaan 4T:n kilvillä.
 
NS sanoi:
En tiedä mitä tietoja kuljettajien ajosarjalistoissa näkyy. Koska vaunun kuljettaja vaihtui matkalla Katajanokalle, uusi kuljettaja saattoi hämääntyä vaunun kylteistä niin, että unohti todellisen linjatunnuksen ja ajoi väärään paikkaan. Luonnollisesti kukaan matkustajistakaan ei valittanut asiasta, sillä sekä pysäkkinäytöt että vaunun omat näytöt kertoivat kyseessä olevan linjan 4 (ei 4T) vaunu.
Todennäköisesti kuljettaja on katsonut virheellisen tunnuksen Livan näytöstä ja ajanut sitten Terminaalin sijaan Merisotilaantorille. Tämän lisäksi satamaan on saatettu ajaa 4T:itä tunnin verran myöhemmin kuin on ollut tarkoitus. Riippuu nyt sitten aika paljon ihan kuljettajista...
 
NS sanoi:
En tiedä mitä tietoja kuljettajien ajosarjalistoissa näkyy.

Tarkistin asian työaikailmoituksestani, jossa on perjantaina myöhäisen vuoron aloitus linjalla 4T sekä vuoronumero 140. En ole ajanut tätä sarjaa vielä yhtään loman takia. Pääsen vuorosta pois ennen mainitsemaasi ajankohtaa, joten en pysty sanomaan määränpäästä mitään.

Ehkä tosiaankin vaihdossa tullut kuljettaja oli hämääntynyt kilvityksestä eikä huomannut tarkistaa asiaa vuoroaikataulusta. No, minäkin, vanha konkari, ajaa suhautin kerran terminaalin sijasta Merisotilaantorille ja olin tosi nolona. :frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös