Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Tällä hetkellä linja 10 tarjoaa Kirurgin suunnalta suoran yhteyden Töölöön ja 17 suoran yhteyden Hakaniemen suuntaan.

Jatkossa sekä linjat 9 että 16 kulkevat Hakaniemen suuntaan. Palvelu ja suorat yhteydet siis heikkenevät.

Mielestäni olisi vielä pohdittava uudelleen linjan 10 säilyttämistä Kirralla ja linjan 9 päättämistä Erottajalle. Ysin on joka tapauksessa tarkoitus jatkua muutaman vuoden päästä Jätkäsaareen, joten tilapäinen kääntöpaikka Erottajalla on siksikin perusteltu.
 
Kunpa ne ysin kiskot olisi vain viety samantien Merikadulle asti, niin olisi säästytty monelta vaivalta. Mutta tämä kai sitten oli ullanlinnalaisten tahto.
 
Kunpa ne ysin kiskot olisi vain viety samantien Merikadulle asti, niin olisi säästytty monelta vaivalta. Mutta tämä kai sitten oli ullanlinnalaisten tahto.
Kunpa edes Kapteeninpuistikkoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kunpa edes Kapteeninpuistikkoon.
Tämä on taas tätä kummallista yksilön tahto menee yhteisen edun edelle -meininkiä. Ja seuraavaksi valitetaan, kun bussi ei enää kulje. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa olisi päättäjiä, jotka uskaltaisivat haistattaa pitkät kaikille valittajille ja tekisivät asiat niin kuin se on kokonaisuuden kannalta parasta.
Onhan niitäkin joka asiasta valittajia, vanhatpiiat, joille ei mikään kelpaa, jotka valittavat ratikoiden kirskunasta siellä missä ratikat ovat jo parhaimmillaan sata vuotta kulkeneet. Kuka käski muuttaa ratikkalinjan varrelle, jos ei ääniä siedä. Sokea ja kuuro pitäisi olla, jos asuntoa katsellessaan ei huomaa kadulla olevan kiskot ja ratikan kulkevan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL kaipaa palautetta ysin tuomista linjastojärjestelyistä.

Onhan näitä pohdittu, mutta miten olisi linjan 42 jatkaminen Erottajalta Merikadulle? Säilyisi Ullanlinnalaisten yhteydet Mannerheimintielle. Pari autoa vissiin tarvittaisiin lisää.
 
Onhan näitä pohdittu, mutta miten olisi linjan 42 jatkaminen Erottajalta Merikadulle? Säilyisi Ullanlinnalaisten yhteydet Mannerheimintielle. Pari autoa vissiin tarvittaisiin lisää.

Enpä itse ainakaan tänne myöhästelevää bussilinjaa kaipaa yhtään. Ja jos jostain syystä 42 jatkaisi Merikadulle, siitä kuitenkin karsittaisiin puolet vuoroista jäämään Erottajalle.

16 ja vuorojen lisäys sen sijaan kuulostaisi oikein hyvältä, varsinkaan, kun tämä linja ei edes ruuhka-aikaan montaa minuuttia jää myöhään. Sopiva vuorovälin lisäys voisi olla arkisin ja lauantaina 15 min, joka mahdollistaisi lähdöt aina 00, 15, 30 ja 45. Bussejakin tarvittaisiin ainoastaan neljä kappaletta ja kierrätyksellä vielä vähemmän. Sunnuntaisin ja iltaisin vuoroväli 20 minuuttia (00, 20, 40) ja kolme autoa liikenteeseen. Uskoisin, että olisi riittävä vuoroväli ja helposti muistettavilla aikatauluilla linja pystyisi kilpailemaan raitiovaunun kanssa keskustaan mennessä.

Paras toki olisi ollut linja 9 Merikadulle asti tai edes Kapteeninpuistoon, mutta meneehän se näinkin..
 
Minä taas en koskisi linjan 16 nykyiseen reittiin vaan jatkaisin linjaa 14 merikadulle asti.
 
Minä taas en koskisi linjan 16 nykyiseen reittiin vaan jatkaisin linjaa 14 merikadulle asti.

Miksi ihmeessä? Tällä tavalla 16 saisi matkustajiakin kyytiin ja 14 on muutenkin sen verran pitkä keskustalinjaksi, ettei sitä kannata pidentää enään yhtään. Eikä Kaivopuiston/Ullanlinnan alueelta olisi Töölöön menijöitä tarpeeksi, kun 3T:llä pääsee jopa nopeamminkin. Sen sijaan keskustaan on kysyntää varsinkin aamuisin.

Ja tihennetty vuoroväli saattaisi siirtää joitakin Kulosaaren asukkaita autosta bussiin, joka kulkisi nopeasti keskustaan, eikä edes tarvitsisi etsiä parkkipaikkaa!
 
HKL kaipaa palautetta ysin tuomista linjastojärjestelyistä.


Lähetin palautetta, jossa sanoin nyt esitetyn bussisuunnitelman olevan ok, mikäli 9:n ja 10: päättärit vaihdetaan päittäin, eli 10 omalle Kirralleen ja 9 Kolmikulmaan. Näin 10 tarjoaisi edelleen yhteyden Ullanlinnasta Oopperan suuntaan, ja 16 sitten Hakaniemen suuntaan. Eikä tarvitsisi kymppiä edestakaisin siirrellä Kirurgin ja Kolmikulman välillä, mikäli 9 joidenkin vuosien kuluttua viedään Jätkäsaareen.

16 piristyisi tiheämmästä vuorovälistä ja siitä, että se pääsisi eroon ruuhka-aikaan toivottoman hitaasta Punavuori - Erottaja -pätkästään. Tiheämpi yhteys Suvilahteen ei sekään ole huono asia, sikäli kun niillä kulmilla alkaa lähitulevaisuudessa tapahtua enemmän (mm. uusi Kaapelitehtaan haarakonttori ja Kalasataman seutu ylipäätään).
 
Lähetin palautetta, jossa sanoin nyt esitetyn bussisuunnitelman olevan ok, mikäli 9:n ja 10: päättärit vaihdetaan päittäin, eli 10 omalle Kirralleen ja 9 Kolmikulmaan. Näin 10 tarjoaisi edelleen yhteyden Ullanlinnasta Oopperan suuntaan, ja 16 sitten Hakaniemen suuntaan. Eikä tarvitsisi kymppiä edestakaisin siirrellä Kirurgin ja Kolmikulman välillä, mikäli 9 joidenkin vuosien kuluttua viedään Jätkäsaareen.

Tuo oli hyvä palaute. Ja perusteluistakin olen aivan samaa mieltä.
 
Sitä vaan ihmettelen että miksi kymppiä ei voi siirtää takaisin vanhalle reitilleen Lasipalatsilta aseman kautta linjojen silmukkaan.
 
Reittimuutoksista kerrotaan tämän päivän UL100:ssa. Jutussa kerrotaan jo, että 14:n harventaminen todennäköisesti herättää ärtymystä Iso-Roobertinkadun eteläpuolella ja Pajamäessä. Ruuhka-aikoina 14 kulkee kohtuullisen täynnä pohjoispäässään.
Ja niin tulee herättämään myös Munkkivuoressa ja Meilahdessa kun Kampin raitiolinja otetaan käyttöön. Ymmärtääkseni linja h18 aiotaan siirtää kulkemaan Arkadiankatua pitkin Postitalon kautta Kaivokadulle, eli linja ei enää kierrä Kampin kautta. Ehdottomasti suurin osa linjojen h14 ja h18 matkustajista jää Kampissa pois. Mikäli h18 ei enää kulje Kampin kautta, Munkkivuoresta, Munkkiniemestä ja Meilahdesta ainoa suora yhteys Kamppiin on h14. Jos vuoroväliä vielä harvennetaan, niin matkustajia vaikuttaisi olevan enemmän kuin kapasiteettia. Harvakseltaan kulkeva 205 Turunväylältä tuskin auttaa huomattavassa määrin.

Moderaattori siirtäköön viestin, jos tämä meni vähän liikaa varsinaiseen aiheen ohi ;)
 
Tämänpäiväinen jlk:n kokous palautti bussijärjestelyt uudelleenvalmisteltavaksi. Lautakunnassa käydyssä keskustelussa oli myös esillä ajatus linjan 10 säilyttämisestä nykyisellään ja ysin kääntämisestä Erottajalla.
 
Positiivisia uutisia molemmat. Pidän myös nimimerkki olanikin suunnitelmaa oikein hyvänä ja perusteltuna.

Matkustin torstaina pitkästä aikaa Viiskulmasta Töölöön klo 16 jälkeen, eli vielä vilkkaaseen ruuhka-aikaan. Saapuessani pysäkille siellä oli 14 juuri lähdössä, ja bussi oli jo ihan kiitettävästi täynnä matkustajia. Odottelin suosiolla seuraavaa bussia, jota joutui odottamaan 6-7 minuuttia, joka sekin siinä säässä tuntui piinallisen pitkältä ajalta. 14B saapui ja sekin täyttyi jo niin hyvin, että seuraavilla pysäkeillä kaikille ei riittänyt enää istumapaikkaa. Trust me, yksi linja ruuhka-aikaan Fredrikinkadun ja Kampin välillä ei todellakaan riitä, jos varsinkin sen yhden linjan vuoroväliä ollaan vielä harventamassa.
 
Ensi viikolla lautakuntaan tulee uusi esitys, jossa ei suoraan sanota, menisikö Kirurgille asti 9 vai 10. Bussiliikenne taas esitetään järjestettäväksi niin, että 14 jatketaan nykyiseltä päättäriltään 17:n nykyiselle päättärille. 16 taas kulkisi Hernesaaresta lähdettyään Tehtaankatua pitkin 17:n nykyiselle reitille ja sitä pitkin Erottajalle. 14B siirrettäisiin Punavuoressa 16:n nykyiselle reitille.
 
Takaisin
Ylös