Raitiolinjaston reittimuutokset vuonna 2008

Olisiko sellaisesta ratkaisusta hyötyä, jossa ruuhka-aikoina joka toinen kutosen vuoro ajettaisiin esim. tunnuksella 6B väliä Hietalahti - Ensi linja ja samaan tapaan linja 10B Erottaja - Kuusitie? Kun kaikkia linjan 6 vuoroja ei ajettaisi Arabiaan, niin silloin vuoroväliä välillä Hietalahti - Hakaniemi voisi tihentää vaikka neljään minuuttiin, jolloin linjan 6 vuoroväli olisi 8 min. ja 6B:n väli 8 min.

Kuutosella on nykyään vähän käyttäjiä Aleksanterin teatterin jälkeen.

Minusta Hakaniemen ja Punavuoren kautta kulkevan uuden linjan lyksi reittimahdollisuus olisi Eiranranta - Kurvi. Tuo vaatisi sitten kääntösilmukoiden rakentamista ja Eiranrantaan muutama sata metriä kiskojakin. Vaikka pystyykö Kurviin rakentamaan sopivaa kääntöpaikkaa?

Tai sitten tuon voisi ajaa renkaana Eiranranta - Rautatieasema - Hakaniemi - Kurvi - Sturenkatu - Brahenkenttä - Hakaniemi - Rautatieasema - Eiranranta tai päinvastoin.

Vaikka ehkä isompi linjaremontti on kuitenkin tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta Hakaniemen ja Punavuoren kautta kulkevan uuden linjan lyksi reittimahdollisuus olisi Eiranranta - Kurvi. Tuo vaatisi sitten kääntösilmukoiden rakentamista ja Eiranrantaan muutama sata metriä kiskojakin. Vaikka pystyykö Kurviin rakentamaan sopivaa kääntöpaikkaa?


Eikös perämiehenkadun pysäkki ole ihan tarpeeksi lähellä Eiranrantaa? Jos vaikka sen kävisi ykkösen päätepysäkillä kääntämässä. Vaikka olisihan siinä toki Eiranrannassa tyhjää tilaa kiskoille ja kääntöpaikalle.

Kurvin lähellä on jo Harjutorin kääntöpaikka, joka tarvitsisi vaihteet.
 
Minusta Hakaniemen ja Punavuoren kautta kulkevan uuden linjan lyksi reittimahdollisuus olisi Eiranranta - Kurvi. Tuo vaatisi sitten kääntösilmukoiden rakentamista ja Eiranrantaan muutama sata metriä kiskojakin. Vaikka pystyykö Kurviin rakentamaan sopivaa kääntöpaikkaa?
Ei maksane vaivaa rakentaa kääntöpaikkaa, jos käännyttään Kurvin jälkeen niin Paavalin kirkon luona on vanha kasin (vai kutosen?) päättäri jonne pääsee kai Mäkelänkadunkin kautta. Jos taas ennen Kurvia, niin mites vanha kakkosen reitti? (Vieläkö ne kiskot ovat siinä toisella linjalla paikallaan?)
 
Jos taas ennen Kurvia, niin mites vanha kakkosen reitti? (Vieläkö ne kiskot ovat siinä toisella linjalla paikallaan?)


Aivan juu... Eihän Kurviin asti tarvitse tosiaan mennä, kun Hakaniemessä voi vaihtaa. Linjoilla on edelleen erittäin hyvää rataa tähteellä.
 
Ei maksane vaivaa rakentaa kääntöpaikkaa, jos käännyttään Kurvin jälkeen niin Paavalin kirkon luona on vanha kasin (vai kutosen?) päättäri jonne pääsee kai Mäkelänkadunkin kautta
8-linjan päättäri siinä on ollut viimeksi mutta 1970-luvulla 9-linjan päättärinä paavalinkirkon silmukka on myös toiminut.

Jos taas ennen Kurvia, niin mites vanha kakkosen reitti? (Vieläkö ne kiskot ovat siinä toisella linjalla paikallaan?)
Kyllä siellä kiskot vielä edelleen on.
 
Vai olisikohan toimivin ratkaisu kuitenkin ykkösen reitin muuttaminen?

Ykkösen reittimuutos Käpylä - Kaivokatu - Perämiehenkatu/Eiranranta taitaisi olla helpoimmin toteutettavissa. Nykyinen ykkösen reitti ei ole hyvä. Kauppatori on syrjässä.
 
Vai olisikohan toimivin ratkaisu kuitenkin ykkösen reitin muuttaminen?

Ykkösen reittimuutos Käpylä - Kaivokatu - Perämiehenkatu/Eiranranta taitaisi olla helpoimmin toteutettavissa. Nykyinen ykkösen reitti ei ole hyvä. Kauppatori on syrjässä.
Ta: leikitään ajatuksella Punavuori - Hakaniemi (Linjat) linjasta jota tietyistä nostalgiasyistä kutsuttakoon linjaksi 2. Lisätään täällä ehdotettu 10 ja 1 yhdistäminen, kutsutaan tätä linjaksi 10. Mites näin:

2: (Eiranranta) - Telakkakatu - Bulevardi - Rautatientori - Hakaniemi - Linjat
10: Huopalahti - Mannerheimintie - Rautientori - Hakaniemi - Kurvi - Mäkelänkatu - Käpylä

+ Kolmoseen lisävuoroja paikkaamaan ykkösen poistuvaa tarjontaa.
 
Ykkösen reittimuutos Käpylä - Kaivokatu - Perämiehenkatu/Eiranranta taitaisi olla helpoimmin toteutettavissa. Nykyinen ykkösen reitti ei ole hyvä. Kauppatori on syrjässä.


Luulenpa, että tarvitaan 7A/B:n lisäksi toinenkin ratikka palvelemaan Kruununhakaan. Tämän takia olisi tulevien Laajasalon linjojen syytä kulkea Liisankadun kautta.

Luultavasti vasta sitten voidaan harkita 1A:n ja 1:n yhdistämistä ja reitin siirtämistä Kaivokadulle. Siihen liittyen on ketjukin jo olemassa.

Lisätään täällä ehdotettu 10 ja 1 yhdistäminen, kutsutaan tätä linjaksi 10.


Ei kun 11 (10+1). :biggrin:
 
Luulenpa, että tarvitaan 7A/B:n lisäksi toinenkin ratikka palvelemaan Kruununhakaan. Tämän takia olisi tulevien Laajasalon linjojen syytä kulkea Liisankadun kautta.

Luultavasti vasta sitten voidaan harkita 1A:n ja 1:n yhdistämistä ja reitin siirtämistä Kaivokadulle.


Entäs jos laitettaisiin ykkönen reitille Käpylä - Hakaniemi - Senaatintori - Aleksanterinkatu - Mannerheimintie - Perämiehenkatu/Eiranranta?

Vaikka melkein kympin kääntäminen Bulevardia pitkin Perämiehenkadulle tuntuisi paremmalta ajatukselta kuin kolmannen ratikan lisääminen Punavuoren ja Hakaniemen välille. Nyt 3T/3B ja 6 palvelevat pohjoista Punavuorta hyvin.

Hmm. Kyllä Helsingin reittikarttaa pitää varmaan ysin ja Kampin ratikan myötä enemmänkin tuulettaa.
 
Kun kerran 7 siirtoa töölön lenkille vastustetaan ja 3 halutaan nopeuttaa, niin herätetään henkiin vanha 5 reitille Katajanokan terminaali-Senaatintori-Rautatientori-Kamppi-Töölö (Päätesilmukkana toimii Töölön hallin raiteisto).

Itse olen miettinyt tismalleen samanlaista linjavaihtoehtoa. Näin sekä Töölöstä että keskustasta (Rautatieasemalta) olisi ratikkayhteydet molempiin satamiin. Töölön hallipihakaan ei välttämättä aiheuttaisi suuria ongelmia päätesilmukkana, jos vaunut kääntyisivät Runeberginkadulta suoraan Ruusulankadulle ja siitä Sibeliuksenkadun kautta Oopperan pysäkille ja taas kohti Töölöä. Silmukassa ei olisi kuin yksi kylmä vaihde. Ja Töölön halliinkin ajavista vaunuista valtaosa koukkaa sisään suoraan Mannerheimintieltä, joten halliinajojakaan tämä ei paljoa haittaisi. Ainakin jos "vitosen" päättäriaika tässä päässä olisi hyvin vähäinen.

Entäs jos laitettaisiin ykkönen reitille Käpylä - Hakaniemi - Senaatintori - Aleksanterinkatu - Mannerheimintie - Perämiehenkatu/Eiranranta?

Tässä reitissä olisi erikoista se, että ylioppilastalo-niminen pysäkki tulisi vastaan sekä Aleksilla että Manskulla - vieläpä peräkkäisinä pysäkkeinä.
 
Vaihteeksi realistista linjastosuunnittelua minulta: koko linjaston täysremppa ei liene ajankohtainen vielä Pasilan ja Kampin ratojen myötä. Nimimerkki Resiina ehdotti vitosen palauttamista ja minä jatkan samalla linjalla; ehdotan muutoksia seuraaville linjoille:
3 nykyinen via …-Aleksi - Mikonkatu - Kamppi - Töölö…
5 Terminaali - Mikonkatu - Rautatientori - Kamppi - Kuusitie
9 Kirra - Pasila
10 Linjat - Rautatientori - Lasipalatsi - Pikku Huopalahti

4T poistukoon mutta muut linjat pysykööt nykyisillään, vaikken hyväksykään ykkösen alennustilaa ja joillekin lienee jo selvä, etten tykkää rengaslinjoista nykyisessä muodossaan.

Plussiksi ehdotuksessani totean, että:
- kankkusvaunut Olympia- ja Katajanokan terminaaleilta sekä schteissille että Kamppiin
- Runskin/Kampin palvelu parantuu
- Kampista ”Pohjois-Manskun” ja Meilahden välille muodostuu suora yhteys
- Hakaniemestä ja asemalta olisi suora yhteys Manskulle
- linjojen 4 ja 10 reitit olisivat suht samanpituiset – tahdistus helppoa. Plussana 5-linja, joka taas tahdistettakkoon 3:n kanssa

Miinuksia jouduin keksimään:
- Kaivokadun kääntymissuuntien monipuolistuminen (3 ja 6 Manskulle etelään, 10 pohjoiseen sekä 3 ja 5 suoraan.) Mielestäni kuuluu plussapuolelle mutta panin sen tähän miinukseen
- Munkan ja Korppaanmäen vuorovälien hienoinen harventuminen, koska linjan 5 vuorot irrotettakoon linjoilta 4 ja 10
- Läpi-Manskun (=Lasipalatsi-Erottaja) yhteys poistuu

Keksikäähän te muut miinuksia ja todetkaa plussat!


Jokerina ehdotan vielä yölinjan 10N palauttamista sekä kolmosten yöreitin muutosta Kallion osalta mutta ne eivät kuulu tähän mun päivälinjastoehdotukseeni.
 
- Kaivokadun kääntymissuuntien monipuolistuminen (3 ja 6 Manskulle etelään, 10 pohjoiseen sekä 3 ja 5 suoraan.) Mielestäni kuuluu plussapuolelle mutta panin sen tähän miinukseen

Tämähän olisi plussaa. Jos Mannerheimintien ratikat saadaan Lasipalatsilta lähemmäs junia Kaivokadulle, niin en pane lainkaan pahakseni!
 
Takaisin
Ylös