• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjoilla vuorojen peruutuksia 4.9. aamulla

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,892
Osa raitiolinjojen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ja 13 vuoroista joudutaan perumaan keskiviikkoaamuna 4.9. kalustopulan vuoksi. Pikaratikka 15 kulkee normaalisti aikataulujen mukaan.

Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Käytännössä yksittäisiä vuoroja on ollut ajamatta linjoilla 1, 5 ja 10. Dramaattista liikenteen supistumista ei ole tapahtunut. Jäsenen ttsirkia linkittämää uutista päivitetään, ja siinä on tätä kirjoitettaessa jonkin verran uutta tietoa alkuperäisen version julkaisemisen jälkeiseltä ajalta.
 
Hufvudstadsbladet 3.9.2024 kl 22:54:

Ett eventuellt bromsfel har uppdagats i en av de nyare spårvagnarna i Helsingfors. Bromsklossen hade lossnat i spårvagnen.

Elikkä: Mahdollinen jarruvika on havaittu yhdessä uudemmassa Helsingin raitiovaunussa. Vaunun jarrupala oli irronnut.
 
Tässä mennään niin pitkälle teknisiin yksityiskohtiin, että en kovin paljon luottaisi nyt sanomalehtien kertomaan.

Saataisiinkohan esim. @ArtiZi lta selostusta, mistä tässä on kyse. Veikkaisin, ettei mitään maailmaa mullistavaa, vaan siellä on nyt jossakin vaunussa tapahtunut jotain sellaista, jota ei ole pystytty ennakoimaan, joten halutaan tsekata, koskeeko sama homma kaikkia tai useita vaunuja vai onko kyseessä yksittäistapaus. Ja kun on jarruista kyse, niin on parempi ottaa varman päälle ja tehdä ne tsekkaukset samantien.
 
Kiskojarruhan on tosiaan käytännössä sähkömagneetti, joka lasketaan raiteeseen kiinni. Niissä ei siis ainakaan ole perinteisiä jarrupaloja.
 
Kaupunkiliikenteen somepäivityksessä sanotaan:
Kaikkien Artic-raitiovaunujen kiskojarrut tarkastettiin viime yönä, koska määräaikaishuollossa löytyi irronneita jarrun pultteja.

Jos katsoo noita kuvia niin näkee, että kiskojarrun "pala" on siis palkki, joka jarruttaa hankaamalla kiskoa vasten. Magneetti painaa palkin kiskoa vasten, mutta itse magneettia ei kai lasketa kiskoon kiinni.


Nivelvaunuista bussitutkan mukaan olleet tänään pois käytössä vaunut 73, 88, 96, 101, 103, 107, 116, 118, 121 ja 122. (ja usean vuoden poissa ollut 82 ja valot purettuna seisova 92) Eli kayttöaste on ollut 81,6%.
 
Tässä mennään niin pitkälle teknisiin yksityiskohtiin, että en kovin paljon luottaisi nyt sanomalehtien kertomaan.

Saataisiinkohan esim. @ArtiZi lta selostusta, mistä tässä on kyse. Veikkaisin, ettei mitään maailmaa mullistavaa, vaan siellä on nyt jossakin vaunussa tapahtunut jotain sellaista, jota ei ole pystytty ennakoimaan, joten halutaan tsekata, koskeeko sama homma kaikkia tai useita vaunuja vai onko kyseessä yksittäistapaus. Ja kun on jarruista kyse, niin on parempi ottaa varman päälle ja tehdä ne tsekkaukset samantien.
Juuri näin. Yhden vaunun määräaikaistarkastuksessa huomattiin kiskojarrun kiinnityksessä poikkeama, jonka vuoksi kaikki Articit otettiin tarkastukseen ja osa jäi tänään halliin.
 
Juuri näin. Yhden vaunun määräaikaistarkastuksessa huomattiin kiskojarrun kiinnityksessä poikkeama, jonka vuoksi kaikki Articit otettiin tarkastukseen ja osa jäi tänään halliin.
Tämä ei nyt vielä kertonut oikein mitään.

Millä se kiskojarru on kiinnitetty vaunun runkoon, ja mitä se poikkeama käytännössä tarkoittaa? Tätä olisi ihan hyvä avata vähän enemmän, niin ei synny vääriä käsityksiä.

Löytyikö vastaavaa muistakin vaunuista, vai oliko yksittäinen tapaus?

Ilmeisesti tarkastus on kuitenkin nopea asia, eikä sieltä mitään sen kummempaa löytynyt, eli huomenna normaalisti liikenteeseen?
 
Löytyikö vastaavaa muistakin vaunuista, vai oliko yksittäinen tapaus?

Ilmeisesti tarkastus on kuitenkin nopea asia, eikä sieltä mitään sen kummempaa löytynyt, eli huomenna normaalisti liikenteeseen?
Tällainen pätkä lisättiin aamulla tuohon ketjun toisessa viestissä olevaan Ylen artikkeliin:
Artic-vaunuja tarkastettiin yön aikana 70, ja kaikkiaan 27 vaunusta löytyi kyseinen poikkeama. Korjaukset ovat käynnissä ja osa vaunuista on saatu jo takaisin liikenteeseen.
 
Tämä ei nyt vielä kertonut oikein mitään.

Millä se kiskojarru on kiinnitetty vaunun runkoon, ja mitä se poikkeama käytännössä tarkoittaa? Tätä olisi ihan hyvä avata vähän enemmän, niin ei synny vääriä käsityksiä.

Löytyikö vastaavaa muistakin vaunuista, vai oliko yksittäinen tapaus?

Ilmeisesti tarkastus on kuitenkin nopea asia, eikä sieltä mitään sen kummempaa löytynyt, eli huomenna normaalisti liikenteeseen?
En tiedä asiaa kovin tarkasti. Käsittääkseni kyse oli kiskojarrun kiinnityspultista. Riski oli, että jarru irtoaa ja pahimmillaan ajautuu pyörän alle, joka voisi johtaa pyörän suistumiseen kiskoilta. Korjattavaa löytyi useammasta vaunusta, jotka siis jäivät varikolle.
 
Jos katsoo noita kuvia niin näkee, että kiskojarrun "pala" on siis palkki, joka jarruttaa hankaamalla kiskoa vasten. Magneetti painaa palkin kiskoa vasten, mutta itse magneettia ei kai lasketa kiskoon kiinni.
Kyllä se palkki itse nimenomaan on se magneetti, ja jarrutuskin perustuu pääsääntöisesti magnetismiin, ei kitkaan.

Se, miten palkki painetaan kiskoon on toissijaista, eikä sitä tule edes painaa siihen voimalla, koska se taas vähentää pyörien kitkapainoa.

Jarruttaessa magneettipalkki siis tarrautuu kiskoon, ja pienemmältä osalta palkin ja kiskon välinen kitka jarruttaa, mutta pääsääntöisesti vaikutuksen tekee se, että voimakas magneetti vastustaa metallin (kisko) liikettä magneettikentässään.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennetaan edellistä viestiäni hieman. Kitkalla on suurempi merkitys kuin aiemmin olen ymmärtänyt (tai minulle on kerrottu). Kitkan ja magneettisen vaikutuksen suhde vaihtelee nopeuden mukaan, kitkan ollessa monesti itse asiassa suurempi tekijä.

Erikseen on olemassa yksinomaan magneettiseen vaikutukseen perustuvia pyörrevirtajarruja, jotka eivät fyysisesti koske kiskoon lainkaan. Niissä kuitenkin käytetään suurempia virtoja kuin kiskojarruissa, eikä sellaisia ole käytössä Suomessa.
 
Takaisin
Ylös