Raitiotie Lauttasaareen

Ei läppäsillan pitäisi mikään periaatekysymys olla. Laajasalon reitillehän on suunnitelmassa sellainen, ja sitä on jopa tarkoitus availla aika tiuhaan.

Lähimmät läppäsiltaraitiotiet ovat olleet Pietarissa. Purjehduskauden aikana joka aamuyö auki.
 
Lähimmät läppäsiltaraitiotiet ovat olleet Pietarissa. Purjehduskauden aikana joka aamuyö auki.

On muuten komea näky katsella joenvarressa (muovipullokaljaa juoden) kun kaikki sillat noiusevat kesäyössä pystyyn. Parempi olla vaan oikealla puolella jokea katsomassa sitä.
 
Monissa ketjuissa, kuten tässäikin, ollaan todettu Lauttasaaren raitiotien tarve. Lauttasaaren metroaseman vaikutusalue saaren pinta-alaan nähden marginaalinen, varsinkin jos 300 metrin kävelyetäisyys mitataan sieltä, mistä se todella alkaa, eli laiturilta.

Koska metro vie kaikki kehittämisrahat lännen joukkoliikenteeltä, ei tulevaisuudessa ole helppoa saada raitiotietä Lauttasaareen. Kuitenkin jo kahdella raitiolinjalla 20 ja 66A (jälkimmäinen raitiotienä Maunulaan asti) pystyisi kattamaan hyvin saaren liikenteen ja ne toimisivat samalla liityntälinjoina metroon niille luupäille, joiden on pakko päästä muutama asemaväli maan alla. Kuitenkin ne, jotka haluavat vaihdottoman yhteyden pääsisivät suoraan keskustaan.

Tuleva metro ja sen myötä bussiliikenteen karsinta heikentävät liikennettä koko saarella merkittävästi, poislukien metroaseman aivän välitöntä ympäristöä. Liityntäliikenne on saarelle hankalaa ja kallista järjestää sekä lisää matkustajien matka-aikoja.

Itse asun Lauttasaaren sillan kupeessa, jossa liikenteen palvelutason romahtaminen lähivuosina eniten kirpaisee. Ei paljon houkuttele, että ensin pitää kävellä kilometri väärään suuntaan ja sitten vajota maan alle päästäkseen keskustaan.
 
Tulin muuten äskettäin noin 41 minuutissa Roihuvuoren keskustasta Lauttasaareen (Taivaanvuohentielle), käyttäen bussi-metro-bussi (h82-M-h20), eikä se minusta ole ihan huono aika. Oli ihan kätevää ja nopeaa ja h20:sen reittimuutoksen toimivuuskin näkyy tässä kun se pysähtyy nyt aivan Ruoholahden metroaseman eteen.

---------- Viesti lisätty kello 16:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:20 ----------

Itse asun Lauttasaaren sillan kupeessa, jossa liikenteen palvelutason romahtaminen lähivuosina eniten kirpaisee. Ei paljon houkuttele, että ensin pitää kävellä kilometri väärään suuntaan ja sitten vajota maan alle päästäkseen keskustaan.
Kyllähän siitä tulee metronkin aikana (nykyisten suunnitelmien mukaan) menemään suora bussilinja keskustaan (kenties Vattuniemestä, Ruoholahti M:n kautta, Erottajalle?). Sitten vain pitää katsoa aikataulua, eikä vain tallustella pysäkille, kuten nyt.
 
Erinomainen suunnitelma ja tämähän on ollut esillä tälläkin foorumilla aiemminkin. Paljon saa vaan vettä virrata sillan alla, ennen kuin se löytyy edes raitioliikenteen laajennusten suunnitelmalistalta. En tokikaan kehoita pessimismiin, vaan ajamaan sinänsä hyvää visiota.

Vähän myöhäinen kommentti. Tottakai välittömässä tulevaisuudessa ei Lauttasaareen ole raitiotietä tulossa ihan jo vain siksi, että Jokeri, Laajasalo ja Jätkänsaari ovat niin isoja hankkeita. Kannattaa huomata, että edellä mainituilla hankkeilla tulee olemaan huomattava vaikutus niin mielialoihin kuin suunnitteluunkin. Ei kannata sanoa, että Lauttasaareen ei tule raitiotietä, koska asenteet ovat mitä ovat, asenteet tulevat väistämättä muuttumaan lyhyehkön ajan sisään. Mutta mihin suuntaan riippuukin siitä, miten hyvin nyt päätetyt ja toteutettavat hankkeet onnistuvat. Eritysesti Lauttasaaren kannalta on iso asia millaisia kokemuksia Laajasalon rautatiestä tullaan saamaan.
 
Kyllähän siitä tulee metronkin aikana (nykyisten suunnitelmien mukaan) menemään suora bussilinja keskustaan (kenties Vattuniemestä, Ruoholahti M:n kautta, Erottajalle?). Sitten vain pitää katsoa aikataulua, eikä vain tallustella pysäkille, kuten nyt.

Aikatauluja joutuu jo nytkin katselemaan, autoja kun ei aina tule tasaisesti vaan enemmän tai vähemmän ryppäissä. Tietekin sitten ihan käytännössä bussit kulkevat miten sattuu. Kaikki sisäiset linjat ovat keskustaosuuksiensa vuoksi todella epäluotettavia. Usein autot ovat pahasti myöhässä ja monesti jo seuraava vuoro ajaa ohi, välillä viikonloppuisinkin. Seutulinjoissakaan ei ole paljon kehuttavaa. Pitkien reittien vuoksi ne usein kulkevat myöhässä. Hiljaisempina aikoina liikenne ei tietenkään aina ole niin kaootista, mutta pääsääntö on, että ruuhka-aikana kaikki kulkevat miten sattuu.

Se, että vuorot kulkevat miten sattuu, ei ole suurin ongelma. Kun linjoja kulkee paljon, ei epäluotettavuus haittaa niin paljon, yleensä kun aina jokin vuoro tulee. Ongelma se on siinä vaiheessa, kun on enää yksi epäluotettava keskustaheilurilinja. Kun vuorot myöhästyvät riittävästi tai tulee joitakin muita ongelmia, ei ole sitten mitään korvaavaa vuoroa. Mukava kökötellä pysäkillä 20 minuuttia ruuhka-aikaan ja ihmetellä tilannetta.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Haaveitahan nämä ovat, mutta Hämeentien suunnallakin tarjotaan palvelua metron lisäksi ratikoilla sekä busseilla. Länsimetron kalleus taitaa olla varsinainen syy siihen, ettei sillä suunnalla tule kyseeseen tarjota matkustajille vaihtoehtoja, vaan kaikki halutaan pakottaa metron kyytiin. Se, ja yleinen vastahakoisuus kehittää ratikkaverkkoa.

Kun katsoo Larusta bussien kyytiin tunkevaa ihmismäärää, tuntuu vaan hiukan hullunkuriselta, että ratikkakiskot päättyvät kivenheiton päähän sillan taakse. Siinä salmen keskellä kulkee ilmeisesti veteen piirretty raja, jonka taakse ei ideologisista syistä voida ratikkaliikennettä sallia. Jos yhteys keskustaan asti ratikalla olisi liikaa vaadittu, niin 8 voisi vähintäänkin tarjota liityntäyhteyden Ruoholahden metroasemalle ja poikittaisyhteyksiä Töölön suuntaan.

Lauttasaaresta ajaa Lauttasaarentietä pitkin noin 10 minuutin välein busseja, joissa on numeron lisäksi kirjain T, esim 110T, 102T,103T jne. tämän lisäksi ajavat linjat 20, 65 ja 66, joissa taidetaan käyttää A-tunnusta. Ilmeisesti matka tulevalle metroasemalle on sen mittainen että edes teoreettisesti ei saada mielekkääksi raitiotieverkkoa Lauttasaareeen.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Ilmeisesti matka tulevalle metroasemalle on sen mittainen että edes teoreettisesti ei saada mielekkääksi raitiotieverkkoa Lauttasaareeen.

Mitähän mahdat tarkoittaa? Salmisaaren päättäriltä ostarille on puolisentoista kilometriä, eikä saaren mistään kolkasta taida olla ostarille juuri kahta kilometriä enempää. Ei kuulosta minusta mitenkään kannattamattomalta matkalta.
 
Lähimmät läppäsiltaraitiotiet ovat olleet Pietarissa. Purjehduskauden aikana joka aamuyö auki.
Ja Amsterdamissa läppäsillat raitioteineen aukeavat vähän väliä pitkin päivää. Tässä pari kuvaa ja lyhyesti asiaa raitiotieläppäsillasta Amsterdamissa. Katu oli poikki 3 minuuttia. Mulla on tuosta avaamisesta videokin. Jos joskus vielä oppisi laittamaan sellaisen vaikka JuuTuubiin. :)

Mutta kuten edellä on todettu, eihän läppäsilta mikään Larun ratikan este ole. Ehkä joskus päästään kiihkomielisestä suhtautumisesta metroon ja voidaan rakentaa hyvää joukkoliikennettä.

Antero
 
Veikkaan, että Lauttasaareen saadaan raitio joskus Länsimetron avaamisen jälkeen. Raitio voisi toimia siten myös syöttöliikenteenä metroasemalle.

Lauttasaari seura nostaa sillan seremoniassaan kerran vuodessa. Näin ilmeisesti muistuttaakseen, että silta voidaan milloin vain sulkea. :D
 
On muuten komea näky katsella joenvarressa (muovipullokaljaa juoden) kun kaikki sillat noiusevat kesäyössä pystyyn. Parempi olla vaan oikealla puolella jokea katsomassa sitä.
Uuden kehätien sillat ovat ensimmäiset riittävän korkeat tarjotakseen jatkuvan kulkuyhteyden rannalta toiselle. Ja siltojen avausajat eivät ole täysin samat, eli nostamalla hiukan kättä tien suuntaan pääsee kyllä jonkun paikallisen hurjapään kyydissä toiselle puolelle alta aikayksikön. ;)
 
Takaisin
Ylös