Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,285
Hesari kertoo, että Espoo ilmeisesti ihan tosissaan on nyt edistämässä kaupungin toista raitiolinjaa. Mukana ei ole karttaa, mutta kun Leppävaara mainitaan, lienee selvää, että se lähtisi jokerin kiskoilta Leppävaarasta (aseman tienoilta?). Reitti kulkee Suurpellon läpi ja Matinkylään.

Reitti varmaan tarkentuu jatkossa, mutta tuntuisi loogiselta aloittaa pohjoisessa jostain Perkkaan uumenista, jolloin saataisiin tasokas raideliityntä Leppävaaran asemalle ja vastaavasti Matinkylässä mennä metroaseman ohitse Matinkylän uumeniin, jolloin saataisiin sieltäkin sitten hyvä liityntä metroasemalle.

Marja kuvaa noin kymmenkilometristä rataa uuden MAL-sopimuksen kärkihankkeeksi ja toteaa, että kärkihankkeet ovat yleensä toteutuneet hyvin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009177757.html

PS. Meillä on olemassa vuodelta 2008 ketju Suurpellon raitiotiestä, mutta minusta tässä on nyt kyse paljon enemmästä kuin vain Suurpellosta, ja kun se aiempi on ollut enemmän foorumilaisten omia haaveita kuin virallista suunnittelua, niin ehkä tästä oikeasta hankkeesta olisi oma ketju nyt paikallaan kuitenkin.
 
Epäilen vähän artikkelissa esitettyä optimistisuutta hankkeen eteenpäin notkahtamisesta vain koska se sisältyy uuteen MAL-sopimukseen. Se nimittäin sisältyi jo edelliseen, mutta mitään ei ole tapahtunut pitkään aikaa. Edellisen MAL-sopimuksen solmimisen aikaan lupailtiin, että tulisi joku Matkinkylästä pohjoiseen johtavan ratayhteyden tarkastelu julkaistavaksi, mutta sellaista ei ollut missään edes vuosi sitten, kun kolusin Keraan liittyvät asiat Espoon sivuilta kouluprojektia varten.

Reitit ja vaihtoehdot näkee Espoon joukkoliikenteen tavoiteverkosta vuodelle 2040 https://static.espoo.fi/cdn/ff/4eJp...kkoliikenteen tavoiteverkko vuodelle 2040.pdf Kartta on noin vuoden vanha, eli ilmeisesti on edelleen auki nuo reittivaihtoehdot Karakallion ja Nihtisillan kautta kulkemiseen.

Lueskelin artikkelin aamulla ja rupesin etsimään löytyykö jokin juuri julkaistuun pruju tai uutissähke, jonka perusteella artikkelikin on kirjoitettu, mutta HSL:n sivuilla ei ainakaan ole mitään luonnosta sopimuksesta vielä, eli ilmeisesti toimittajalle on annettu tietoa suoraan.
 
Joo, sitä on aina todella vaikea analysoida, että onko joku raportissa esiintyvä asia sellainen, jonka virkamiehet oikeasti haluavat viedä toteutukseen, vai onko vaan muodon vuoksi jotain haaveiltu aanelosille. Koska tässä tapauksessa on kyse nimenomaan HS:n omista tiedoista eli käytännössä siitä, että Marja on jutellut jonkun virkamiehen kanssa, niin uskoisin, että jotain tässä taustalla on.

Muistelisin, että noissa MALleissa homma on mennyt perinteisesti niin, että niissä on yksi iso joukkoliikennehanke, joka oikeasti tehdään, ja loput on haavehumppaa. Nyt, kun metro ja jokeri on tehty, niin jää nähtäväksi, mikä sitten on se seuraava iso hanke. Voihan olla niinkin, että Espoo haluaa kilpailla Vantaan kanssa valtion rahasta. Vantaa tosin on suunnittelunsa kanssa jo niin yksityiskohtaisella tasolla, että on sillä aikamoinen etulyöntiasema.
 
Espoon kepulaiset kokoomuslaisten vaatteissa ovat laskeneet, että joukkoliikennehankkeet ovat pks:n kunnalle, sen taloudelle ja toisaalta maalaiskokoomuksen viiteryhmälle hyvin edullisia/kannattavia nykyisellä mallilla, jossa HSL:n lipputuloista katetaan 25-50 pinnaa investointikuluista. Maan arvoinnousu jää suuremmilta osin maanomistajille itselleen ja se on käytännössä tulonsiirto jl:n käyttäjiltä.

Ts. tämä(kin) Espoon jl-hanke pysähtyy kuin seinään, jos investointien rahoitus HSL:n lipputuloista saadaan päättymään, kuten järkevää olisi. Kannustimet ovat nykyisessä rahoitusmallissa, eivät hankkeessa itsessään.
 
Kuulen jatkuvasti tämän hankkeen perään ja olen yllättynyt kuinka pessimistisesti tähän on suhtauduttu täällä. Haasteita on mm. Turuntielle liityttäessä onkohan tuo jotain pohjois Keraa. Joka tapauksessa linjaus vaikuttaisi olevan Keran rakentuvan alueen kautta, kuin myös Karakallion. Espoon strategia on n. yksi ratikka vuosikymmenessä ja tämä on seuraava
 
Tästä kuullaan ajoittain muutkin, mutta mitään konkreettista ei tunnu tapahtuvan. Ei ole aikaisemmin luvattuja suunnitelmia, ei kuulu edes, että olisi yleissuunnitelman tekeminen alkanut. MAL-suunnitelmassa, vaikka se on mainittu suunnitteluohjemassa, niin investointiaikataulussa sitä ei näy. Asemakaavoissa se kummittelee raitiotievarauksena, mutta niin se on ollut jo kauan. Saa nähdä tehdäänkö jotain Yleiskaava 2060 projektin yhteydessä, mutta toistaiseksi siitäkään ei ole mitään konkreettista matksua Espoon sivuilla.

Jotta se olisi ensi vuosikymmenen ratikka Espoossa, homman pitäisi nytkähtää viimeistään nyt eteenpäin. Muilla isoilla raitiotieprojekteilla on mennyt n. 15 vuotta yleissuunnitelmasta ja siis sen valmistumisesta, eikä suunnitelman teon aloittamisesta raitiotien valmistumiseen. Poikkeuksena Vantaan ratikka, jonka yleissuunnitelma tuli 2019 ja valmistuminen on tainnut vierähtää 2029:n puolelle, kun se odottaa MAL-sopimuksen solmimista, joka kestää.
 
Tästä kuullaan ajoittain muutkin, mutta mitään konkreettista ei tunnu tapahtuvan.
Suunnittelupöydällä tästä on ainakin paloja sieltä täältä säännöllisen epäsäännöllisesti. Väitän tämän etenevän kokoajan kyllä siis.
 
Yleiskaavan 2060 aineistossa on tosiaan tästäkin reittivaihtoehtotarkastelu https://espoo.oncloudos.com/kokous/20241102-3-231064.PDF

Nolla on ehdotettu vaihtoehto ja loput numeroilla:

Matinkylässä
0) Piispansillalta Matinkyläntietä Joosepinkujan risteykseen asti
1) Piispansillalta Nuottaniementien risteeykseen asti
2) Piispansillalta Matinkatua ja Matinkartanontietä Urheilupuistoon
3) Piispanpihan ja Piispanportin kautta Länsiväylän yli Metroaseman länsipuolelle

Olarissa
0)Ylismäentietä ja Olarinkatua
4) Uuskartanontietä ja Kuitinmäentietä
5) Uusmäentietä, Kuitinmäenkaarta ja Olarinkatua
6) Uuskartanontietä, Ruomelankatua ja Olarinkatua

Kokinkylässä:
0 ) Ylismäentietä
7 ) Nygårdeninreittiä mukaileva linjaus uusien talojen itäpuolelta

Suurpellossa:
0 ) Iso-Henttaantieltä Lukupuron yli Hentebynkadun linjaa ja Suurpellon puistotietä
8) Kehä II:n viertä, Muhevaisen pihan poikki ja n. 100 metriä Suurpellon puistotien itäpuolta Kynaniekanpihan ja Suurpellon puistotien välisen 8 kerrostalon pihan poikki Suurpellon puistotielle hieman Kynäkadun eteläpuolella.

Nihtisillassa ja Turuväylän yli

0) Kutojantie - Nihtisillantie - Nihtisillankuja - Turunväylän yli Sinikalliontielle ja Sinikalliontie 18:sta läpi Klovinpellontielle ja Stensintielle, josta Iso-Henttaantielle
9) Kutojantie - Kutojankulma - Nihtisilta - Palomiehentielle - Stensinsilta - Iso-Henttaantie
10)Kuin edellinen, mutta Palomiehentieltä suoraan Turunväylän yli Iso-Henttaantielle
11) Kutojantie - Nihtisillantie - Nihtisilta - Turuväylän yli - Klovinpellontie

Karakalliossa:

0) Turuntie etelpuolta - Rastaalantie - Karakalliontie - Lähderannantie - Karaniityntie
12) suoraan Turuntietä Karaniityntielle

Leppävaarassa:
0 ) Leppävaarankatu - Säterin puistotien linjausta pohjoiseen radan yli - Turuntien eteläpuoli
13) Karakalliontien linjasuta jatkaen puiston poikki Leppälinnunlinjaa? peltojen poikki Vanhalle maantielle ja Ratsukadulle
14) Turuntien viertä Leppävaaran asemalle asti. (yhteys Raide-Jokeriin Mäkkylän Puistotien kautta)


Viimeisessä on punottu useita vaihtehtoja liikaa toisiinsa, eli esimerkiksi pois on jäänyt mahdollisuus mennä vaihtoehto 13 linjausta ja Turuntien sekä radan yli Säterin puistotien linjassa.

Joka tapauksessa suunnittelu ei ole hirveän pitkällä, kun vielä mietitään näin isoja eroja linjaukseen. Kerassa reitin tarkastelu tosiaan loistaa poissaolollaan, kun siellä on asemakaavatyö pakottanut päättämään jo linjauksesta.
 
Takaisin
Ylös