Raitiotie tai superbussi Ouluun

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,719
Oulun kaupunki selvittää raitiovaunuliikenteen tai superbussin mahdollisuutta. Selvityksessä on tehokas joukkoliikenne, joka mahdollistaa bussiliikennettä suuremman matkustajamäärän ja joka liikennöi tiheällä vuorovälillä.

Kaupunki selvittää yleiskaavan päivityksen yhteydessä maankäyttöä, mahdollisia reittivaihtoehtoja ja vaikutuksia. Lisäksi arvioidaan superbussin tai ratikan tuomia tuloja ja niiden aiheuttamia menoja.

Aiheesta enemmän YLEn uutisissa ja Kalevassa.
 
Minne tuo voisi tulla? En ainakaan itse näe muita vaihtoehtoja raitioliikenteelle kuin Kontinkankaan nyt, kun yliopiston kampus on siirtymässä sinne. Onko sitä varten tarkoituksenmukaista rakentaa oma 3 kilometrin pituinen tynkälinja keskustaan? Tai onko esimerkiksi Kaukovainion suuntaan tarkoituksenmukaista rakentaa ratikkaa, kun bussit kulkevat nykyään 7,5 minuutin välein, eikä ratikkaa kuitenkaan kannattaisi jatkaa Kaakkurin suuntaan, minne bussit nykyään kulkevat? Itse sanoisin, että ei ole.

Superbussia taas vierastan hieman terminä. Mahdollisesti bussin paras ominaisuus on, että se kykenee kulkemaan missä vaan, kunhan alla on asfalttia. Suomalainen superbussin konsepti tuntuu siis olevan enemmänkin huonompi versio bussista, koska sen reitti yleensä rajoittuu tietylle varta vasten rakennetulle infrakäytävälle (kuten ratikan reitti). Oulun kaltaisessa laajalle levittäytyneessä kaupungissa olisi järkevämpi pohtia bussiliikenteen laatukäytäviä, joilla kulkevat linjat voisivat jatkaa matkaa käytävän ulkopuolella. Itse infra olisi samanlaista kuin superbussilla mahdollistaen korkean kapasiteetin, mutta linjastokonsepti toisi suuremmat hyödyt useamman alueen linjalle. Saa siis nähdä tuleeko tuo esiin selvityksessä, vai pidättäydytäänkö nyt mainituissa kankeissa konsepteissa.
 
Oulussa eletään kahta eri todellisuutta. Kaupunki hehkuttaa tehokkaan joukkoliikenteen väylän mahdollisuutta ja samalla joukkoliikenteeseen kohdistetaan miljoonasäästöt. Kohta sitten todetaankin, että matkustajamäärät ovat laskussa, unohdetaanpas joukkoliikenteen kehittäminen ja rakennetaan muutama pysäköintitalo. Osa tehostustoimista on ihan perusteltuja, mutta pahoin pelkään, että tehostustoimet eivät tule missään vaiheessa näkymään ruuhkaisilla runkolinjoilla mitenkään positiivisesti. Tässä Kalevan jutussa tietoa säästöistä, mutta nuo eivät riitä säästötavoitteen saavuttamiseen.

Ratikka/superbussi on jo nykyisessä yleiskaavassa. Yleiskaavassa sitä kutsutaan vain tehokkaaksi joukkoliikenteeksi, sillä raitiotien kirjaaminen yleiskaavaan kohtasi poliittista vastustusta. Toteutus perustuu juurikin maankäytön kehittämiseen tehokkaan joukkoliikenteen käytävän varrella. Tähän liittyy esimerkiksi käynnissä oleva Kemintien bulevardisointi. Avainasemassa on juurikin maankäytön tehostaminen. Linnanmaalle vapautuu paljon tilaa yliopiston muuttaessa pois, joten sinne syntyy paljon mahdollisuuksia kehittää. Tässä on nyt aikaa tehdä suunnitelmia, yliopiston muutto tulee kestämään pitkään.
 
Takaisin
Ylös