Raitiotieopastimet

Onko kenelläkään tietoa, ollaanko asian tiimoilta kerätty jo tarpeeksi kokemuksia ja kenties tehty jo jotain jatkosuunnitelmia? Kokeilut näyttävät ainakin päättyneen ja myös Läntisen Brahenkadun risteyksestä on valo-opastin poistettu loppuvuodesta.
Tietoa ei minulla ole. Mutta jotain lienee tekeillä, koska talousarviossa 2008 sanotaan mm. näin:
KH sanoi:
Rakennusyksikön merkittävimmät kehittämiskohteet ovat
raitioteiden vaihdeautomatiikan hankinta...jne
 
Ovatko vaihteiden kiinteät opastimet poistumassa, vai luulenko vain?
Eikö varustukseen kuulunut vaihteen numero, V-kilpi (sähköisesti kääntyvä). nopeusrajoitusmerkki 10km ja tarvittaessa kohtauskieltomerkki. Lisäksi ovat / olivat keltapohjaiset T-merkit, joilla kai valoja tilattiin vai?
Nythän ei uusissa vaihteissa ole edes vaihteen numeroa.
Mikä on tilanne kuljettajat?
 
Uusi vaihdeopastin: Kaarlenkadulla, Karhupuiston suunnasta tultaessa mainitun kadun ja Helsinginkadun risteyksessä. Samanlainen on tässä risteyksessä ollut jo ennestään Helsinginkadun puolella.
 
Uusi vaihdeopastin: Kaarlenkadulla, Karhupuiston suunnasta tultaessa mainitun kadun ja Helsinginkadun risteyksessä. Samanlainen on tässä risteyksessä ollut jo ennestään Helsinginkadun puolella.
Opastimessa on kilpi "HANNING & KAHL". Olisikohan tuo toimittaja sitten valittu. Tänä vuonnahan rakennusyksikön merkittävimpiin kehittämishankkeisiin kuuluu mm. vaihdeautomatiikan hankinta.
HANNING & KAHLin vaihdeautomatiikkaan ehkä liittyvät nämä sivut:
Point controllers
HN-P Controller
Toivottavasti joku tietävistä kertoo meille joskus enemmän.:!:
 
Opastimessa on kilpi "HANNING & KAHL". Olisikohan tuo toimittaja sitten valittu. Tänä vuonnahan rakennusyksikön merkittävimpiin kehittämishankkeisiin kuuluu mm. vaihdeautomatiikan hankinta.
HANNING & KAHLin vaihdeautomatiikkaan ehkä liittyvät nämä sivut:
Point controllers
HN-P Controller
Toivottavasti joku tietävistä kertoo meille joskus enemmän.:!:

HANNING & KAHL on saksalainen raitioteiden ja pikaraitioteiden opastin- ja turvalaitejärjestelmien valmistaja. HKL tiemmä kokeili demo-ohjelmaa, jolla vaunut ohjataan automaattisesti oikealle halliraiteelle. Sitä en tiedä, kokeiltiinko samassa yhteydessä myös "rautaa".

Idea on muistaakseni se, että hallipihalle saapuva tunnistetaan vuoronumeron perusteella, jolloin asetinlaiteautomatiikka ohjaa vaunun oikealle halliraiteelle. Järjestelmään sisältyy myös varatun kulkutien tunnistus.

Automatiikan lisäksi järjestelmään voidaan ohjata kulkuteitä vapaasti erityistarpeiin.
 
Ovatko vaihteiden kiinteät opastimet poistumassa, vai luulenko vain?
Eikö varustukseen kuulunut vaihteen numero, V-kilpi (sähköisesti kääntyvä). nopeusrajoitusmerkki 10km ja tarvittaessa kohtauskieltomerkki. Lisäksi ovat / olivat keltapohjaiset T-merkit, joilla kai valoja tilattiin vai?
Nythän ei uusissa vaihteissa ole edes vaihteen numeroa.
Mikä on tilanne kuljettajat?

Eivät ole poistumassa. Maaliskuun aikana on viime vuosien uudiskohteisiin kiinnitetty vaihteen numeron kertova kilpi, 10 km/h -nopeusrajoituskilpi sekä tarpeen vaatiessa liikennevalojen tilaamisesta kertovat T-merkit. Näin muun muassa Mansku-Kaivokatu-Simonkatu -risteyksessä sekä Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteyksessä.

Joissakin vaihteissa olevaa kohtauskieltomerkkiä en sen sijaan ole koskaan oikein ymmärtänyt - vaihteissahan on aina voimassa kohtauskielto.
 
Joissakin vaihteissa olevaa kohtauskieltomerkkiä en sen sijaan ole koskaan oikein ymmärtänyt - vaihteissahan on aina voimassa kohtauskielto.

Kohtauskielto on voimassa rataverkon joka osalla - ettei mennä talon seinään ;)

Yleisestä kohtaamiskiellosta on ainakin yksi poikkeus: Mannerheimintie-Kaivokatu-Simonkatu -risteyksessä on lupa kohdata vaihteessa varovaisuutta noudattaen, koska kohtaamiskiellon täysi noudattaminen siinä kohdin olisi liian hidasta.

Mielenkiintoinen detalji on, että Mikonkadun B-suunnassa eli Mikonkadun pysäkiltä limitetylle osuudelta lähtevän laatalla on -T- - eli "molempiin suuntiin tilattava" -kilpi. Ei siis mitään tekemistä kääntymismahdollisuuksien kanssa, vaan tarkoittanee yksinkertaisesti sitä, että limitetyn osuuden saa varattua kääntämällä vipua kumpaan suuntaan tahansa.
 
Takaisin
Ylös