Raitiotiet, joilla olet matkustanut

Helsinki
Tukholma
Norrköping (ainoastaan raitiovaunua korvaavalla bussilla)
Göteborg
Bergen
Berliini
Dresden
Leipzig
Dortmund
Essen
Köln
Bonn
Karlsruhe
Freiburg
Strasbourg
Stuttgart
Basel
Zürich
Geneve
Pariisi
Lontoo (Croydon Tramlink)
Hong Kong
Tallinna
San Francisco (Cabel car)

Lisätään listaan kaksi uutta kaupunkia:

Munchen
Amsterdam
 
Helsinki, Göteborg, Riika, Varsova, Krakova, Gdańsk, Wrocław, Częstochowa, Pietari, Moskova, Samara, Kazan, Hannover, Rooma, Toronto, Praha, Amsterdam, Lviv, Berliini, Wien, Oslo, Köln
 
1. Helsinki
2. Sóller
3. Köln
4. Berliini
5. Praha
6. Santa Cruz / La Laguna
7. Amsterdam
8. Bern
9. Lissabon
10. Wien
11. Rooma
 
Koodi:
Kaupunki      vuosi jolloin matkustin ko. kaupungissa ensi kerran

Helsinki      1987
Hannover*)    2005
Tukholma      2006
Tallinna      2013
Norrköping    2016
Gdańsk/Danzig 2017
Riika         2017
Bremen        2017

(* Kävelin vaunuun sisään sen ollessa pysäkillä ja poistuin ennen kuin se ehti lähteä)
 
Yksi uusi

Alankomaat
Amsterdam
Den Haag
Rotterdam

Italia
Milano
Torino

Itävalta
Wien

Norja
Trondheim

Puola
Bytom*
Chorzów*
Elblag
Czestochowa
Gdansk
Katowice*
Krakova
Poznan
Torun
Varsova
Zabrze*
* samaa Ylä-Sleesian järjestelmää

Saksa
Berliini
Bremen
Chemnitz
Dresden
Erfurt
Frankfurt an der Oder
Halle
Jena
Leipzig
Potsdam

Suomi
Helsinki
Turku

Tsekki
Brno
Liberec
Olomouc
Praha

Ukraina
Lviv

Unkari
Budapest
Szeged

Viro
Tallinna
 
Ratikkkakaupungit, joiden järjestelmiä on tullut käytettyä:

1. Helsinki
2. Tallinna
3. Wien
4. Minsk
5. Sofia
6. Zagreb
7. Praha
8. Bruno
9. Berliini
10. Budapest
11. Dublin
12. Milano
13. Riga
14. Kaunas
15. Oslo
16. Varsova
17. Krakova
18. Lodz
19. Lissabon
20. Bucharest
21. Moskov
22. Pietari
23. Belgrad
24. Bratislava
25. Alicante
26. Madrid
27. Barcelona
28. Tukholma
29. Istanbul
30. Kiev
31. Lontoo
 
Amsterdam, Alankomaat
Baltimore MD, USA
Basel, Sveitsi
Bern, Sveitsi
Boston MA, USA
Brno, Tšekkoslovakia
Bryssel, Belgia
Budapest, Unkari
Düsseldorf, Saksa
Frankfurt am Main, Saksa
Genève, Sveitsi
Göteborg, Ruotsi
Haag, Alankomaat
Hannover, Saksa
Helsinki, Suomi
Innsbruck, Itävalta
Kassel, Saksa
Lissabon, Portugali
Lontoo, Iso-Britannia
München, Saksa
Norrköping, Ruotsi
Oslo, Norja
Praha, Tšekkoslovakia
Rooma, Italia
Rotterdam, Alankomaat
Tallinna, Viro
Trondheim, Norja
Tukholma (ja Lidingö), Ruotsi
Washington DC, USA
Wien, Itävalta
Zagreb, Jugoslavia

Erillisiä museoraitiotiepaikkakuntia:
East Haven CT, USA
East Windsor CT, USA
Malmköping, Ruotsi
Shelburne Falls MA, USA
 
Amsterdam.. Lisboa... Seaton

Tour de Portugal tuotti uusia ratikkakokemuksia. Lissabonin linjalle 28E oli keskustan päättärillä järkyttävä jono, joten linjaksi vaihtui samalta päättäriltä lähtevä 12E. Parinkymmentä minsaa kestänyt rengasmatka Alfamassa oli hauska kokemus. Ratikkamuseolle kulkeva linja 15E oli sekin mielenkiintoinen. Modernit nivelvaunut porhalsivat kuuttakymppiä omalla kaistallaan, kun taas vanhemmalla kaksiakselisella vaunulla päästiin peräti 46 kilsan huippunopeuteen. Meno oli nopeudesta johtuen huojuvan keinuva. Ratikkamuseon lipunmyynnissä ilahduttiin, kun mainitsin Tampereelle rakennettavasta raitiovaunujärjestelmästä.

Uusi ratikkakaupunki löytyi toispuolelt jokkee Almadasta. Metro Transportes Sul do Tejo (MTS) on nimestään huolimatta pikaraitiotie. Siemensin Combino -vaunuista tuli mieleen kotoisat Variovaunut. Samanlaista räminää kuului sielläkin vaihteissa ja ristikoissa. Ratikkalipun hinta ei päätä huimaa, kertalippu 0,85 € (ja lisäksi ensimmäisen lipun oston yhteydessä puolen euron maksu pahvisesta älykortista). Lissabonin seudun lippujärjestelmässä olisi vielä kehitettävää, koska niin MTS:llä, Fertaguksella (lähijunayhtiö, Tejojoen yli) että Lissabonin paikallisliikenteessä on Viva älykorttijärjestelmä. Samasta nimestä huolimatta jokaiseen järjestelmään piti hankkia oma älykortti.

Alfa Pendularilla päästiin kakkoskaupunki Portoon. Perillä hankittu Andante Tour 3 (kolmen vrk:n lippu) kustansi 15 € (yksi vrk 7 €) ja kelpasi "metrossa" ja ainakin kaupungin "sinisissä busseissa". Metrossa eli pikaratikoissa kuulutukset tulivat sekä portugaliksi, että lontooksi. (Kaupungin sinisissä busseissa vain ensiksi mainitulla kielellä). Bussit kulkivat miten sattuivat, kun taas pikaratikat kulkivat ajallaan. Matkavinkki: pikaratikalla Matosinhosiin, josta paluu bussilinjalla 500 takaisin Portoon. Bussi kulkee pitkän matkaa Atlantin rannikkoa pitkin ja loppumatkan Dourojoen vartta pitkin. Parhaat näkymät saa kerrosbussin yläkerran etupenkeiltä! Ja siltä linjalta voi myös vaihtaa ykkösen museoratikkalinjaan. Andante-kortti (pl. jonkinlainen kuukausilippu) ei museoratikoissa kelpaa. Kertalippu 3 € (ei kelpaa vaihtolippuna) tai kahden päivän lippu 10 €. Yllätyin melkoisesti museoratikan matkustamon melutasosta. Moottoreista ja etenkin ilmakompressorista lähti melkoisesti ääntä. Pitää muistaa ottaa seuraavalla kerralla korvatulpat mukaan. Museoratikkalipulla saa 30 % alennusta ratikkamuseon melko suolaisen hintaisesta pääsylipusta (8 € → 5,60 €). Toinen mielenkiintoinen kohde on pikaratikkalinja B:n (ja Bx:n) päätepysäkki Póvoa do Varzim. Expressolinjallakin (Bx) matka kestää melkein tunnin ja siinä pääsee ihailemaan pohjoisportugalilaista maaseutuakin. Huippunopeus oli eräässä kohdassa hieman yli 90 km/h. Pysäkkien kohdalla (joilla ei pysähdytty) matkanopeus laski 30-40 km:iin tunnissa.

Summa 35 järjestelmää. Tai jos Lissabonin ratikkamuseon oma museoratikka lasketaan itsenäiseksi systeemiksi, niin 36. Ratikkamuseossa ei näyttelyhallien välillä saa kuljeskella omin jaloin, koska alue on myös ratikkavarikko. Niinpä päästiin yksityiskuljetuksella hienossa kangasverhoillussa vanhan ajan vaunussa, jossa oli verhot ikkunoissa. Kuljettajasetäkin oli hauska tapaus, koska osasi suunnilleen yksi-kaksi-kolme sanaa lontoonkieltä. Kova selitys portugaliksi käsiään vispaten päättyen sanaan "finish" kolmannen näyttelyhallin ovella.
 
Muutama uusi

Alankomaat
Amsterdam
Den Haag
Rotterdam

Italia
Milano
Torino

Itävalta
Wien

Latvia
Riika

Norja
Trondheim

Puola
Bytom*
Chorzów*
Elblag
Czestochowa
Gdansk
Katowice*
Krakova
Poznan
Torun
Varsova
Zabrze*
* samaa Ylä-Sleesian järjestelmää

Saksa
Berliini
Bremen
Chemnitz
Dresden
Erfurt
Frankfurt an der Oder
Halle
Heidelberg*
Jena
Leipzig
Ludwigshafen*
Mannheim*
Potsdam
* samaa Rhein-Neckar-järjestelmää

Suomi
Helsinki
Turku

Tsekki
Brno
Liberec
Olomouc
Praha

Ukraina
Lviv

Unkari
Budapest
Szeged

Viro
Tallinna
 
Lisätty Lodz ja Varsova:

Aakkosjärjestyksessä:
Amsterdam, Antwerpen, Augsburg, Basel, Bergen, Berliini, Bern, Bielefeld, Blackpool, Bonn, Bratislava, Braunschweig, Bremen, Bremerhaven, Brysseli, Budapest, Bydgoszcz, Charleroi, Częstochowa, Darmstadt, Dortmund, Douglas, Dublin, Düsseldorf, Elbląg, Firenze, Frankfurt a. M., Gdańsk, Genève, Gent, Gmunden, Gorzów, Grudziądz, Göötepori, Haag, Hampuri*, Hannover, Heidelberg, Helsinki, Innsbruck, Kajaani, Kaliningrad, Kassel, Katowice, Kiel*, Krefeld, Köln, Lausanne, Liepāja, Lille, Linz, Lodz, Lontoo-Croydon, Lissabon, Ludwigshafen, Mainz, Manchester, Mannheim, Milano, Moskova, Most, München, Norrköping, Nürnberg, Oberhausen, Oostende, Oslo, Olomouc, Ostrava, Pariisi, Pietari/Leningrad, Porto, Potsdam, Poznań, Praha, Riika, Rooma, Rostock, Rotterdam, San Francisco, Santa Cruz, Sóller, Strausberg, Stuttgart, Tallinna, Toruń, Trondheim, Tukholma*, Tukholma, Tunis, Turku*, Ulm, Wien, Varsova, Wien-Baden, Woltersdorf, Würzburg, Väinänlinna ja Zürich.

Erillisiä museoraitiotiepaikkakuntia:
Auckland, Barcelona, Bergen, Chamby, Christchurch, Christchurch-Ferrymead, Kiiruna*, Lima, Malmköping, Malmö, Manchester-Heaton Park, Skjoldenæsholm, Sintra, Tukholma, Wellington ja Vinterbro.
 
1. Helsinki
2. Sóller
3. Köln
4. Berliini
5. Praha
6. Santa Cruz / La Laguna
7. Amsterdam
8. Bern
9. Lissabon
10. Wien
11. Rooma
12. Mulhouse

Tuli kuljettua sekä "puhtaalla" raitiovaunulla että Tram-Trainilla, joskaan jälkimmäisellä en matkannut rautateille asti.
 
Helsinki
Tukholma
Norrköping (ainoastaan raitiovaunua korvaavalla bussilla)
Göteborg
Bergen
Berliini
Dresden
Leipzig
Dortmund
Essen
Köln
Bonn
Karlsruhe
Freiburg
Strasbourg
Stuttgart
Basel
Zürich
Geneve
Pariisi
Lontoo (Croydon Tramlink)
Hong Kong
Tallinna
San Francisco (Cabel car)
Munchen
Amsterdam

Lisätään listaan:
Praha
 
Takaisin
Ylös