Vaikka tämä liian pienen kaluston jatkuva käyttö ei varsinaisesti yllätäkään, niin onhan tässä petetty olo. Kovasti HSL perusteli nelosen ja kympin vuorovälin pidentämistä sillä, että silloiset 5 min välein kulkenet välipalavaunut muuttuvat 6 min välein kulkeviksi välipalavaunuiksi, eli kapasiteetti muuttuisi vain vähän. Siis oikeasti se tietysti aleni vaikka kuinka paljon. Mutta HSL syötti poliitikoille teorian, jonka mukaan kapasiteetti muuttuisi vain vähän, sillä aiemmin välipalat ovat olleet siellä ikään kuin valevälipaloina ja nyt ne ovat siellä oikeasti, eikä muuta kalustoa enää nähtäisi.
No, oikeasti näköjään muuta pienempää kalustoa pyörii edelleen jatkuvasti. Että sillä lailla.
Mahtavatkohan poliitikot niellä saman pajunköyden taas, kun seiskojen vuoroväliä vuorostaan pidennetään vuoden kuluttua?