Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2017

Tänään 14.8. näkyi linja 9 olevan edelleen Artic-linja, joukossa ehkä yksi välipala. Lukuisia Articeja myös linjoilla 6/6T ja 8. Linjojen 2/3/7 kalusto melkein Varioita, muutama välipala, ehkä vain yksi Artic sekä korkeat vaunut 55 ja 59. Joten ainakin tänään laivamatkustajien kalusto heikkeni selvästi pienempään ja ahtaampaan suuntaan.
Minä kyllä väittäisin nähneeni vaunun 55 Saukonpaadessa iltapäivällä linjalla 9. Yhdeksiköllä oli kyllä aika lailla muitakin vaunuja kuin Articeja, joskin itse menin äsken mainittuun Saukonpaateen Artic 420:llä. 6T:llä ja 8:lla tosiaan näkyi huomattavan paljon Articeja.

Jos vaunu 55 on ollut ruuhkavuorossa, niin se on tietenkin aamulla voinut liikkua eri linjalla iltapäivään verrattuna. En kyllä ole syventynyt lainkaan, minkä verran ruuhkavuoroja on nykyään eri linjoilla, ja mihin aikaan ne kulkevat.
 
HSL:n nettiaikatauluihin on ilmestynyt myös jonkinlaiset hallireitit. Esimerkiksi 7-linjalla on tunnus 7H Hattulantie - Länsi-Pasila https://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/h7.html. Samanlaiset H-tunnukset löytyvät kaikilta muiltakin linjoilta paitsi vitoselta. Kuitenkin kun yrittää avata esim. 7H-tunnuksen reittikarttaa niin reittiä ei löydy.
 
Ykkösellä kaksi NR1 vaunua: 40 vuorossa 203 ja 70 vuorossa 211. Lisäksi Vario 225, MLNRV2 #93, 75, MLNRV1 #118, MLNRV2 #84, 82, MLNRV1 #113, 120 ja 114.
Kutosella NR1 #41 vuorossa 156, Artic 426 vuorossa 151, 429 vuorossa 159. Linjalla 9 NR1 #55, Artic 417 vuorossa 166, 410 vuorossa 167, 422 vuorossa 161 ja 419 vuorossa 169. Kasilla Artic 424, 405, 413 vuorossa 175 ja 403. Linjalla 2/3/7 Artic 411 vuorossa 116 ja NR1 #59 vuorossa 118. Linjalla oli myös toinenkin Artic, jonka numero jäi havaitsematta. Niitä oli joka tapauksessa vain kaksi, vaikka kesällä Articeja oli 2/3:lla kymmenen (seiskalla ei yhtään). Nyt kun linja kulkee Länsiterminaaliin, niille olisi tarvetta. Ysin Articit varmaan siirtyvät 2/3/7:lle lähiaikoina. Klo 10:49 Helsinginkadulla joku Vario linjalla 3H vuorossa 139 matkalla Koskelaan. Jostain syystä vitosen hallivuorot kulkevat edelleen Ei linjalla -kilvin. Artic 409, NR1 #64 ja Vario 211 koulutusajossa Runeberginkadulla klo 12:07 menossa Arkadiankadulle päin, ja #64 oli myös Sörnäisten pysäkillä klo 12:51 menossa Koskelan hallin suuntaan.

Minä kyllä väittäisin nähneeni vaunun 55 Saukonpaadessa iltapäivällä linjalla 9. Yhdeksiköllä oli kyllä aika lailla muitakin vaunuja kuin Articeja, joskin itse menin äsken mainittuun Saukonpaateen Artic 420:llä. 6T:llä ja 8:lla tosiaan näkyi huomattavan paljon Articeja.

Jos vaunu 55 on ollut ruuhkavuorossa, niin se on tietenkin aamulla voinut liikkua eri linjalla iltapäivään verrattuna. En kyllä ole syventynyt lainkaan, minkä verran ruuhkavuoroja on nykyään eri linjoilla, ja mihin aikaan ne kulkevat.
Se oli jo aamulla ysillä. Muut ysin vaunut näyttivät olevan Articeja. Ruuhkavuoroja on nelosella, vitosella ja kympillä saman verran kuin ennenkin. Lisäksi linjalla 2/3/7 on ruuhkavuoro 139, joka on ainut 100-sarjan ruuhkavuoro. Toisaalta taas ykkösen kokopäivävuorot ovat 200-sarjassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:51 ----------

Nr1-vaunuja oli liikenteessä peräti viisi, vaikka niitä pitäisi olla vain kaksi aikataulun mukaan. Varioiden käyttöaste lienee jäänyt suunniteltua alhaisemmaksi. Myös Articeista liikenteessä oli vain vähän yli puolet
 
Minuakin hämmensi tänään Artic-vaunujen niukkuus linjoilla 2, 3 ja 7, sekä toisaalta niiden runsaus linjoilla 6(T), 8 ja 9. Luulin että Länsiterminaalin linjaa on tilaajan vaatimuksesta ajettava Artic-vaunuilla, mistä syystä oletin linjojen 2, 3 ja 7 kaluston koostuvan tänään lähes yksinomaan uusista vaunuista.

Yleisestikin hämmensi Artic-vaunujen matala käyttöaste sekä vastaavasti liikenteessä olleiden Varioiden ja lyhyiden vaunujen suuri määrä. Olikohan tänään eräänlainen "siirtymäpäivä", vai halutaanko Variot "ajaa loppuun" ennen niiden poistumista liikenteestä ja sitä kautta säästellä Artic-vaunuja? Vai onko uusissa vaunuissa ongelmia?

Huomasin tänään aamupäivällä Vanhan ylioppilastalon kohdalla vaunun kilvillä "4H Munkkiniemi Munksnäs". Perin outo määränpää.

Aamulla sähköiset pysäkkinäytöt näyttivät eri linjoille osittain vanhoja tai puuttuvia määränpäitä ja aikataulujen mukaisia (ei sijaintiin perustuvia) minuuttilukuja. Joskus ennen puoltapäivää tilanne oli onneksi korjautunut. Senaatintorin pysäkillä Aleksilla "testinäytöillä" näkyi myös kauttakulkupaikkojen nimet, esim. "2 Lasipalatsi Länsi-Pasila" ja "7 Rautatieasema Länsiterminaali". Toisella puolen katua kuitenkin luki "4 Lasipalatsi Katajanokka", vaikka tuossa kohtaa nelonen on jo ohittanut Lasipalatsin.
 
Huomasin tänään aamupäivällä Vanhan ylioppilastalon kohdalla vaunun kilvillä "4H Munkkiniemi Munksnäs". Perin outo määränpää.

Halliin menevät vuorot ilmeisesti kilvitetään jatkossa linjanro+H ja määränpääksi halli johon on menossa. Tänään kuitenkin kaikkiin hallilähtöihin määränpäätekstiksi on tullut linjan varsinainen määränpää, eli Skattalta halliin lähtevälle neloselle 4H Munkkiniemi taikka vaikkapa Käpylästä lähtevälle ykköselle 1H Eira. Lienee ohjelmointilapsus, joka toivottavasti korjataan pian.
 
Jos vaunu 55 on ollut ruuhkavuorossa, niin se on tietenkin aamulla voinut liikkua eri linjalla iltapäivään verrattuna. En kyllä ole syventynyt lainkaan, minkä verran ruuhkavuoroja on nykyään eri linjoilla, ja mihin aikaan ne kulkevat.

Ja kuten tuolla jo mainittiin, niin ainakin vaunu 59 oli linjalla 2/3/7 ja koska kyseessä oli iltapäivä kahden maissa, niin taisipa olla kokopäivävuorossa. Minusta täysin edesvastuuton sjoitus, tai sitten tuon pitää onnistua välttämään kaikki laivojen lähtö- ja saapumisajat. Muutenkin olen vähän sitä mieltä, että tuo megalinja on täysi susi jo syntyessään: vaatii Pasilassa pitkän tasauksen: kun itse olin liikkeellä, niin kahdeksan minuuttia seistiin Pasilassa.

Eilen oli muuten aika lailla koulutusvaunuja liikenteessä. Olisikohan tässä syy lyhyiden nivelten esiintymiseen?
 
Ja kuten tuolla jo mainittiin, niin ainakin vaunu 59 oli linjalla 2/3/7 ja koska kyseessä oli iltapäivä kahden maissa, niin taisipa olla kokopäivävuorossa. Minusta täysin edesvastuuton sjoitus, tai sitten tuon pitää onnistua välttämään kaikki laivojen lähtö- ja saapumisajat. Muutenkin olen vähän sitä mieltä, että tuo megalinja on täysi susi jo syntyessään: vaatii Pasilassa pitkän tasauksen: kun itse olin liikkeellä, niin kahdeksan minuuttia seistiin Pasilassa.
Sijoitus taidettiin tehdä vanhasta muistista, sillä sekä kakkosellä, kolmosella että seskalla käytettiin Nr1:iä kesäkuun puoleenväliin asti. Ja vaunu oli siis kokopäivävuorossa 118 (139 on ainut ruuhkavuoro). Järkevintä olisi käyttää linjalla 2/3/7 pääosin Articeja, mutta ysin Articlinjan status on jäänyt perumatta jostakin syystä, ja lisäksi HSL lupasi käyttää kutosella ja kasilla Articeja vastineeksi harvennetuista vuoroväleistä. Järkevintä olisi ollut sijoittaa vaikka kaikki viisi Nr1:ä ykköselle, sillä olihan viisi lyhyttä vaunua tavallinen näky 1A:lla viime keväänä.

Itse ajoin eilen koko 2/3/7:n läpi, ja tällöin tasausta oli 280 minuutin kierrosajasta (päivällä, ruuhka-aikaan kierrosaika on 290 min) yhteensä 45 min: Länsiterminaali 12 min, Pasila Olympiaterminaalille 12 min, Olympiaterminaali Töölön hallille 0 min, Töölön halli 0 min, Olympiaterminaali Pasilan suuntaan 6 min ja Pasila Länsiterminaalille peräti 15 min. Tasausaikaa kannattaisi siirtää Pasilasta ja Olympiaterminaalilta (koska siellä ei ole pitkää tasausta ennenkään ollut) Töölön hallille. Megalinja tulisi myös purkaa mahdollisimman pian, eli Meilahden sairaalan kääntöpaikan ja Pasilan uusien raideosuuksien rakentamista pitäisi aikaistaa.
 
Havaintoja eiliseltä (16.8): jälleen ainakin kolme lyhyttä vaunua linjalla 2/3/7, eli yksi mainosvaunu, lisäksi #55 sekä #59.

Tänään sitten oli kutosella ainakin yksi tynkävaunu, eli #58.
 
19.8.
Linjalla 8/9 MLNRV1 #115 (siirtyi myöhemmin kutoselle), Vario 212, Artic 412 vuorossa 167, Vario 236 vuorossa 177, 417 vuorossa 153 (myöhemmin linjalla 6), 424 vuorossa 163, 417 ja 405 vuorossa 170. Töölön hallille kulkeviin kolmosen vaunuihin oli kilvitetty LIJ:ssä Kallio - Töölö. Myös Länsiterminaali oli taas lyhennetty Länsiterm.:ksi. Ludde tilausajossa Hakaniemessä klo 9:08 menossa Karhupuiston suuntaan. Linjalla 2/3 Artic 423 vuorossa 134, 408 vuorossa 117, 407 vuorossa 129 ja 411 vuorossa 131.

Mitkä vuorot ajetaan nykyään viikonloppuisin Töölön hallista entisten 7B:n vuorojen tilalla? Koskelan kalusto ei edes riittäisi lauantailiikenteen hoitoon matalalattiavaunuilla.
 
21.8.
Ykkösellä neljä NR1 vaunua: 59 vuorossa 203, 41, 58 ja 64. Lisäksi MLNRV2 # 102, 111, 83, 109 ja 100 ja loput Varioita: 208 ja 217.
Kasilla Artic 411, 429 ja 405 peräkkäisissä vuoroissa. Linjalla 6T Artic 419 vuorossa 155, 427 vuorossa 153 ja NR1 #70. Ilmeisesti 2/3/7:lla ei siis ollut tänään lyhyitä vaunuja, (kuten ei saisi ollakaan,) koska kaikki viisi korkealattiaista vuoroa olivat muilla linjoilla.

Liikenne oli poikki Laivurinkadulla pudonneiden ajolankojen lisäksi myös Bulevardilla ja Tehtaankadulla, joten 2 ja 3 kääntyivät Kauppatorilla, ykkönen Kolmikulmassa ja 6T meni Länsiterminaaliin seiskan reittiä. Kolmikulmassa seisoi pitkiä aikoja kaksi vanua samaan aikaan, joten toisen perä jäi pysäkin ulkopuolelle ja tukki liikennettä. Bulevardilla Annankadun ja Fredrikinkadun välissä seisoivat klo 13:47 Artic 419 ja MLNRV2 #86 ilman virtaa, ja kauempana oli myös tunnistamatta jäänyt Artic. Myös Laivurin- ja Tehtaankadulle jäi vaunuja jumiin. Kilvet eivät näyttäneet määränpääksi Kolmikulmaa tai Kauppatoria, kuten sopi odottaakin. Pysäkikinäytöillä poikkeusreitillä olevat linjat näkyivät normaalisti esimerkiksi Bulevardilla, joten monet odottivat turhaan vaunua. Tiedon saaminen HSL:n sivuillekin kesti puolisen tuntia.
 
Pysäkikinäytöillä poikkeusreitillä olevat linjat näkyivät normaalisti esimerkiksi Bulevardilla, joten monet odottivat turhaan vaunua. Tiedon saaminen HSL:n sivuillekin kesti puolisen tuntia.

Eipä ole uusi ja mahtava LIJ-järjestelmä tuonut parannusta tähänkään ikuisuusongelmaan. Aina kun sattuu ja tapahtuu informaatio ei kulje edes niille pysäkeille, joita häiriö koskee. Ennakkoon sovituista poikkeuksista saadaan ehkä joku tekstirivi rullaamaan johonkin näyttöön, mutta akuuteissa tilanteissa järjestelmä olettaa kaiken olevan kunnossa. Hukkaan menee hyöty isoista pysäkkiscreeneistä, jos ne eivät kykene tarjoamaan tietoa sellaisina hetkinä kun matkustajat eniten sitä kaipaisivat.
 
22.8.

Katukuvaan on ilmestynyt taas uusi mainosvaunu; #119 on saanut pintaansa oopperan mainokset. Tällä hetkellä siis ilmeisesti kaikissa muissa MLNRV1-vaunuissa on mainosteippaukset, paitsi vaunussa #120 ja #122.
 
26.8.
Linjalla 8/9 Artic 426 vuorossa 170, 415 vuorossa 171, 407 vuorossa 172, 406 vuorossa 173, 409 vuorossa 167, 510 vuorossa 174, 418 vuorossa 175, 429 vuorossa 153 aamulla, 424 vuorossa 163, 417, 421 vuorossa 172, 414 vuorossa 164, 420 vuorossa 176, 427 vuorossa 177 ja 425 vuorossa 169. Kutosella Artic 405 vuorossa 151, 411 vuorossa 158, 404 vuorossa 152, 428 vuorossa 154, 420 vuorossa 176 aamulla, 419 vuorossa 155 ja MLNRV1 #122 vuorossa 153 (sitä lukuun ottamatta ainakin aamulla ennen klo 10 kaikki vuorot olivat Articeja). Artic 402 ykkösellä. Havaittujen vaunujen ja normaalin käyttöasteen mukaan Articeja ei tainnut taaskaan olla linjalla 2/3/7. Luulisi, että tässä ajassa olisi jo saatu ysin Articit siirrettyä uudelle Länsiterminaaliin menevälle linjalle. Seiskalla Vario 219, MLNRV2 #86 ja joku kolmas vaunu ajoivat peräkkäin Kurvissa klo 9:49 kohti Länsi-Pasilaa. Vario 239 koeajossa Helsinginkadulla klo 9:51 menossa Sörnäisten suuntaan.
 
26.8.
Luulisi, että tässä ajassa olisi jo saatu ysin Articit siirrettyä uudelle Länsiterminaaliin menevälle linjalle.

Kaikki merkit viittaavat siihen, ettei Artic-vaunuja siirretä linjoille 2/3/7. Omien havaintojeni mukaan tällä yhdistelmälinjalla on päivittäin vain muutama uusi vaunu. Luulin että Länsiterminaalin linjalla on pakko käyttää Artic-vaunuja kuten ennenkin, mutta jokin uusi vaatimus on ilmeisesti jyrännyt entisen.
 
Takaisin
Ylös