Raitiovaunuhavaintoja heinä - elokuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Se "eräs toinen" on sitten varmaankin 102? 103 ajaa juuri noin kuin kuvasit, eli KH-Kauppatori-Käpylä.

12:n rahastuslaite on ollut epäkunnossa, siksi vaunu ei ollut ajossa 24.7. eikä 25.7. ap.
 
Nyt illalla kuin tulin kotiin 21.00 jälkeen niin vaunu 68 kävi koeajolla Käpylässä. Eli onhan tälläkin rataosalla iltaliikennettä. (Ja suununtaisin näkyy välillä puu lehtien imuvaunu) :D

/Skurubisin
 
Linjalla 10 tiistaina 15.8. poikkeuksellisesti NrI:t #54 ja #59. Ykkössarjalaisia näkee koko lailla harvoin Töölöstä hoidettavilla linjoilla.
 
Ilotulituksen SM-kisojen lisälinjaksi suunniteltu 10B päätettiinkin viime hetkillä ajaa kilvillä 10X. NrII-vaunujen kilpiin ei saatukaan näkyville tunnusta 10B, joten vaihtoehdot jäivät vähiin. Lisälinja liikennöi Eiran (Perämiehenkadun silmukka) ja Töölön hallin väliä.
 
Rattivaunu sanoi:
Ilotulituksen SM-kisojen lisälinjaksi suunniteltu 10B päätettiinkin viime hetkillä ajaa kilvillä 10X. NrII-vaunujen kilpiin ei saatukaan näkyville tunnusta 10B, joten vaihtoehdot jäivät vähiin. Lisälinja liikennöi Eiran (Perämiehenkadun silmukka) ja Töölön hallin väliä.

No olipa tylsää. Harrastuksellisesti tuo 10B olisi ollut kivempi :) Tarkoitus oli lähteä kuvaamaan 10B:tä, mutta en saanutkaan aikaiseksi lähteä. Onni onnettomuudessa,

Mitenkäs sieltä Nr-vaunujen elektronisista kilvistä muuten saa esille tällaista erikoisempaa? Tiedän, että sieltä saa nrot 1-10, samoin äksälliset versiot (ml. 2, 5, 9) mutta ainakin kahdelta harrastaja/kuskilta olen saanut sen käsityksen, että sieltä nimenomaan ei saa ulos mitään muuta kuin edellämainitut. Eli onko 10B sitten mahdoton? Vähän pöljää jos näin on, se kai juuri olisi elektronisuuden etu, että vaihtoehdot ovat rajattomat toisin kuin vanhoissa rullissa.
 
339-DF sanoi:
Mitenkäs sieltä Nr-vaunujen elektronisista kilvistä muuten saa esille tällaista erikoisempaa? Tiedän, että sieltä saa nrot 1-10, samoin äksälliset versiot (ml. 2, 5, 9) mutta ainakin kahdelta harrastaja/kuskilta olen saanut sen käsityksen, että sieltä nimenomaan ei saa ulos mitään muuta kuin edellämainitut. Eli onko 10B sitten mahdoton? Vähän pöljää jos näin on, se kai juuri olisi elektronisuuden etu, että vaihtoehdot ovat rajattomat toisin kuin vanhoissa rullissa.
Rulliin saa tietenkin vain sen, mitä rulla tai rullat sisältävät. Nykyinen yhden rullan malli tarjoaa tietenkin vain hyvin rajallisen määrän tunnuksia. Sähköiset näytöt periaatteessa pystyvät näyttämään varsin mielivaltaisen määrän erilaisia numero- / kirjainyhdistelmiä, ainakin nauhakilpiin verrattuna. Nimenomaan Nr-vaunujen kanssa ongelma näyttäisi olevan se, että vaunujen oma valikko ei anna mahdollisuutta laittaa näkyville muita kuin ennalta tallennettuja tunnuksia. Joihinkin 10X:n vaunuihin sentään saatiin määränpääksi "Eira Eira", tosin onhan tuokin valmiiksi tallennettu sekä 1A:lle että kolmosille. Sen sitten pystyi liittämään 10X:lle. Varioiden osalta on toinen juttu, Varioiden kilpiin voi vaunusta käsinkin laittaa monenlaista numero-/kirjainyhdistelmää.
Itse olin eilen "kentällä" katsomassa 10X:ien kulkua, mutta en nähnyt sen suurempaa tarvetta ryhtyä kuvaamaan niitä.
 
Juu näinhän se on. Ja liekö sitten Varioiden softa jotenkin fiksumpaa, kun sinne voi kirjoitella oman mielen mukaan linjatunnuksia ja määränpäitä. Tosin sekään ei aina toimi, joskus on käynyt niin ettei "käsin kirjoitettua" linjatunnusta saadakaan näkymään, siellä näkyy pelkkä määränpää eikä muuta. Nykyteknologia on kyllä tässäkin niin epäloogista kuin olla ja voi.

Pitkällä tähtäimellä olisi fiksua, että tavalliset, toistuvat poikkeusreitit ohjelmoitaisiin etukäteen mukaan noihin valikoihin. Juuri esim 10B tai 10X ja 3X sekä vastaavat toistuvat, määränpäineen kaikkineen.
 
339-DF sanoi:
Ja liekö sitten Varioiden softa jotenkin fiksumpaa, kun sinne voi kirjoitella oman mielen mukaan linjatunnuksia ja määränpäitä.
Tai sitten vanhempaa. Mitronin linjakilvissä mahdollisuus laittaa omia linjatunnuksia on ihan "rasti ruutuun" -vaihtoehto kilpiä tilattaessa, mutta ainakin HKL-Bussiliikenteellä rastia ei enää ruksittu vuoden 1999 jälkeen, kun jotkut neropatit alkoivat ajella mm. linjaa "FUCk".
 
Ihmettelin itsekseni ilotulitusliikennetiedotetta etukäteen lukiessani, että mitähän tuon tunnuksen 10B:n keksijän päässä on oikein liikkunut? Aivan pönttö - siis tuo 10B. Eihän niitä tunnuksia nyt tuollalailla hatusta heitetä hyvää sovittua logiikkaa halventaen.

Mutta - hyvä kun on hankittu yritykseen sen verran edullista heikkoelektroniikkaa, että ei sellaista pötyä saanut vaunun kilpiin näkyviin. Ilmeisesti kuitenkin yrityksen jonkun portaan työntekijät ajattelevat, että kalustoon on kuitenkin hankittu "hieman" monipuolisemmat laitteet kuin mitä oikeasti on...
 
Vs: Linjakilvistä yleensä

Kun tuossa yllä puhutaan linjakilvistä, niin tietääkö joku, että miksi ihmeessä vain nivelessä 87 on (onko jossain muussakin?) oranssinen led-näyttö. Sehän on ainut mikä näkyy auringonvalossakin kunnolla "vanhojen" nauhakilpien lisäksi.
 
Tietääkseni vain 87:ssa on. Olen tehnyt saman havainnon: ei se ehkä kaunis ole, mutta näkyvyys on huomattavasti parempi kuin muissa ratikoissa, Variot mukaanluettuna. Ja se on kyllä tärkeintä.
 
Vs: Linjakilvistä yleensä 2

Onko niin, että Katajanokan terminaaliin ei koskaan saavu linjan 4T-vaunua?
Näyttää siltä, että kilvet vaihtuvat Mastokadun ja Kanavakadun risteyksessä. Onkos 4T-linjaa olemassakaan sitten suunnassa Terminaali - Munkkiniemi?
 
Minulla on kuva 4T:stä postitalon kohdalla matkalla Munkkaan. Tosin kilvissä lukee 4T Terminaali ja sinä päivänä liikenne oli jotenkin sekaisin, eli vaunun kilvet ovat pielessä.

En ymmärrä, miksei tunnuksella 4T ajeta myös Munkan suuntaan. Se helpottaisi esim. vastaanottajia: "Tullaan täältä laivalta 4T:llä, odottakaa siinä Tullinpuomin pysäkillä niin nähdään..." No eipä onnistu, kun kaikki ovatkin vaan nelosia.

Samalla periaatteellahan 1A:n vuorot Eirasta Käpylään voisivat kulkea tunnuksella 1 mutta eivät kulje. Eivätkä lukuisat bussilinjatkaan vaihda kesken matkaa tunnusta, vaikka määränpää olisikin päälinjan kanssa yhteinen.
 
339-DF sanoi:
Minulla on kuva 4T:stä postitalon kohdalla matkalla Munkkaan. Tosin kilvissä lukee 4T Terminaali ja sinä päivänä liikenne oli jotenkin sekaisin, eli vaunun kilvet ovat pielessä.
Juuri näin. Eli jos homma pelaa "oikein" Terminaaliin saapuu vain vaunuja joissa lukee " 4 Munkkiniemi". Koska kilvet vaihtuvat Mastokadun pysäkin jälkeen. Ja Terminaalista ei lähde linjan 4T vaunuja ollenkaan. Eikös pysäkkikilvissä ole kuitenkin koko matkan Munkkiniemeen myös 4T?
Siten vielä havainto 22.8.: Vaunu 86 Mastokadun pysäkillä matkalla Terminaaliin, kilvissä "4 Terminaali / Terminalen".
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös