Olisiko jo aika vaihtaa linjanäyttölaitteet tämän vuosituhannen vaatimuksia vastaaviksi, joista saisi myös jotain tietoa muuttuvissa poikkeustilanteissa? Sama koskee pysäkkinäyttöjä.
Kun matkustajien kuvitellaan osaavan näpytellä kännyköihin ja muihin nettihärveleihin vaikka jokaisen pysäkkitolpan numeron erikseen, niin varmasti onnistuisi kuljettajiltakin. Vaikka vanhaa ja toimivaa tekniikkaa arvostankin, niin olisi saanut jäädä viime vuosituhannelle sellainen linjakilpiajattelu, jossa mahdollisia ovat vain muutamat, keskuskomitean ennalta vuosikausiksi määrittelemät tekstit.
Ei varmasti ole kovin mahdotonta rakentaa toimivaa ja selkeää linjakilpeä, johon voi näpytellä ihan minkä vain tekstin. Ja jos kirjainnäppäimistön käyttö on liian vanhanaikaista, niin joka pysäkille on jo olemassa nimen ohella se tunnusnumero ja ties mitä muitakin unikoodeja.
On käsittämätöntä, että pysäkkinäyttöjen linjatekstit on tehty kiinteiksi. Jos kiinteän linjanumeron ja -tekstin tilalla olisi vaihtuvatekstinen näyttö, niin jokaisen poikkeuslinjan saisi näkyviin. Tavallisen linjan poikkeavan määränpään saisi suoraan samalle riville kuin tuloajan. Nythän poikkeustilanteessa linjanäyttö kertoo mitä sattuu ja taulun alareunan tekstinauhassa juoksee vain hämäriä viitteitä, että jotain poikkeuksellista on meneillään.
Vaikka menee vähän bussipuolelle, niin samoista näytöistä puhutaan: Räikeä ja helposti tajuttava esimerkki "viime vuosituhantisuudesta" on esim. Hakaniemessä, kun pysäkkinäyttö valehtelee koko viikonlopun, että vähän väliä menisi 66A:ta Lauttasaareen.
Erilaiset Helsinkiin kautta vuosien lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa ilmestyneet pysäkkinäytöt ovat olleet toinen toistaan huonommin toimivia ja epäselviä. Mitkään koekäytössä-teippauksetkaan eivät ole tehneet niistä sen vakuuttavampia.
Näytöissä on vain satunnaisia linjoja. Joo, tiedän etteivät helmisysteemit toimi kaikilla linjoilla, mutta kyllä luulisin insinöörien helposti kasaavan sellaisen vempeleen, jossa muista linjoista näkyisi pysäkkiaikataulun mukaiset ajat - vaikkapa eri värillä .
Pysäkkinäytöissä on linjatekstin jälkeen peräkkäin kahden seuraavan vuoron odotusminuutit. Ne hahmottuvat äkkisilmäyksellä kellonajaksi, semminkin kun ovat tasan samankokoisen digitaalikellon alla. Kun ylärivillä on esim. kellonaika 12:20, niin sen alla oleva 12 23 saa satunnaisen turistin kuvittelemaan, että seuraava vaunu tulee kolmen minuutin päästä. No, hän ehtii varmaan aikansa kuluksi opetella ymmärtämään ylivertaista informaatiojärjestelmäämme, kun odotus onkin nelinkertainen.