Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
9.7.2009

#162 (vuorossa 51) ja #164 linjalla 6/8
#80 / 1/A.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Minäkin näin tuon klo 15.15 aikoihin Sturenkadulla kohti keskustaa. Porvoonkadun kohdalla takana tuleva Frezza-manne 151 sai mokoman kiinni. Eikö mannheimiläisten pitänyt olla niitä hitaaksi haukuttuja? 80 näytti kyllä ajavan muutenkin todella varovan oloisesti.
 
Tänäänhän ollut sitten jopa kolme mannheimilaista liikkeellä.
Eiköhän tuo "hitaus" ole vain rutiinin puutetta. Sama se on, kun istuisit vieraan auton rattiin.
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu: bussejakin on vaikka kuinka monenlaista ja kun jokun uuden bussityypin saa vaikkapa lennossa vaihtoon, niin käsijarrunkin ja vaihteen löytäminen on kuulemma joskus tuottanut vaikeuksia. Puhumattakaan muista erilaisista hallintalaitteista.
Aikanaanhan HKL:n kaupunkibusseissa oli standardiohjaamo, joka saattoi kovinkin poiketa vastaavan bussimerkin/-mallin vakio-ohjaamosta.
Saksahan on standarnismin mallimaa ja esimerkiksi DB AG:lla on käytössä DB-Einheitsführerstand veturisarjasta BR111 lähtien ja se on kattanut kaikki veturit ja myös ohjausvaunut. Toki sitä on päivitetty vuosin varrella jonkinverran.
 
HKL:kin on tehnyt mannejen ohjaamot uusiksi, nimenomaan siksi että tyyppituntemusta tarvittaisiin mahdollisimman vähän ja varsinkin tuntuma ovien käyttöön olisi samankaltainen kaikissa vaunuissa. Ajokahvakin matkii nyt Variotramia :D

Vaikka huonoimpia välipalamanne-yksilöitä voi hyvällä syyllä kutsua hitaiksi, niin kyllä suurin hitauden aiheuttaja ovat silti liikenneolosuhteet. Kun vaunu tulee täyteen, niin kyyti on hidasta vaunusta riippumatta, eikä kuljettajan ajotaitokaan auta kovin pitkälle, kun edelle ehtineistä vaunuista ei pääse läpi. Mutta hyvin kulkevassa nivelvaunussa on paljon enemmän kiinniajokapasiteettia häiriöiden varalle.

Tänään 10.7.2009 oli #162 sijoitettuna vuoron 103 iltapäiväruuhkaan. Kuljettajan (=minun :redface:) virheen takia vuoro lähti myöhässä hallista ja kun päästiin Kauppatorille niin puuttui vielä vuorojakin edestä. Pahimmillaan oltiin kolmisen minuuttia myöhässä. Tuo kolme on vilkkaaseen aikaan sellainen lukema, että yleensä lumipalloilmiö ryöstäytyy ja joudutaan oikaisemaan. Mutta olosuhteet pelastivat, matkustajia oli pitkästä vuorovälistä huolimatta aika vähän.

Myös #151 oli tänään ykkösen ruuhkassa.
 
Vaikka huonoimpia välipalamanne-yksilöitä voi hyvällä syyllä kutsua hitaiksi, niin kyllä suurin hitauden aiheuttaja ovat silti liikenneolosuhteet.
Mitenkähän mahtaa vaikuttaa niiden pyörien kuluneisuus. Aikanaan "nuorena miehenä" perstuntumalla havaitsi pikku-Valmeteissa selviä eroja. Vasta pajasta tullut, korjatuilla teleillä ja uusilla pyörilla ollut vaunu kulki aivan eri tavalla kuin jokin jo kauhtunut yksilö.
 
Mitenkähän mahtaa vaikuttaa niiden pyörien kuluneisuus. Aikanaan "nuorena miehenä" perstuntumalla havaitsi pikku-Valmeteissa selviä eroja. Vasta pajasta tullut, korjatuilla teleillä ja uusilla pyörilla ollut vaunu kulki aivan eri tavalla kuin jokin jo kauhtunut yksilö.

Eihän se vaikuta kuin matkustusmukavuuteen.
 
Eihän se vaikuta kuin matkustusmukavuuteen.

Lovelle menneen pyörän kontakti kiskoon on huonompi kuin pyöreän. Tasopyörillä joutuu siis ajamaan hitaammin huonomman kitkan takia. Pitkä manne, jonka pyörät ovat päässeet liian pahoille tasoille, saattaa jopa jämähtää mäkeen niin että joudutaan pakittamaan.
 
12.7.09 NrII #82 linjalla 10. Etuosan lippujen tilalla iso Linnanmäen mainos.
 
12.7.09 NrII #82 linjalla 10. Etuosan lippujen tilalla iso Linnanmäen mainos.

Aah, tätä onkin jo odotettu. Linnanmäki-vaunut linjalla 10 lienee jonkinlainen traditio HKL:ssä, joka kesä sama juttu. Varsinkin toissa kesänä vielä käytössä olleet värikkäät Linnanmäki-taulut herättivät mukavasti hilpeyttä kiitäessään Pikku-Huopalahden kurveissa. Nykyinen "kilpi" on näkymättömämpi.
 
13.7.

Ajoneuvojen sijainnista bongattua: 76, 80 ja 86 6/8:lla. Ysillä puolestaan numeroton raitiovaunu. (!)
 
Viimeksi muokattu:
13. 7.

HKL 152 (K Snacks) Kauppatorilla 17.30 aikoihin. Linjanumeroa en päässyt näkemään, mutta sivistyneenä arvauksena 1A.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös