Kyllä vain näyttää olevan niin, että jos virroitin on väärinpäin ja nappaa kiinni johonkin ajolangassa, ei riitä vaurioksi hiilikiskon irtoaminen vaan koko virroitinroska kaatuu taaksepäin.
Miten tämä tulkinta on tehty? Onko todettu, että se johtuu juurikin virroittimen asennosta, vai ehkä kuitenkin siitä, että polvi taaksepäin asennetussa kalustossa (Vario?) virroitin on muutoin heikompaa tekoa?
Rautateillä Sm1/2 ja Sm5 ajavat puolet ajastaan virroitin "väärinpäin", eikä minulle asti ole kantautunut mitään väitettä siitä, että ne tällöin vaurioituessaan vaurioituisivat vakavammin. Samoin Sr2-veturi moniajon ensimmäisenä veturina ajaa virroitinpolvi taaksepäin. Enkä ole kuullut ongelmia siinäkään.
Ja edelleenkään ymmärrä, mikä fyysinen seikka aiheuttaisi sen, että sama virroitin taittuisi katolle herkemmin toiseen suuntaan kuin toiseen.