Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Itse syytä tai vian kestoa en tiedä, mutta muuten pääsin tapahtuneen johdosta toimimaan ajamallani bussilla (h58) "raitiovaunua korvaavan bussin"-merkityksessä.Mikäs virtahäiriö Munkassa on ollut, kun nelonen on kulkenut koko iltaruuhkan Kuusitielle? Tiilimäen kohdalla jotain. Ajolangat alhaalla?
Monet heistä olivat, aivan luonnollisesti, hankkineen nimenomaan raitioliikenteeseen tarvittavia lipputuotteita (teksti, ratikka, yms-lippuja) ja kun sitten tulivat epätietoisina minun bussiini, niin kyselivät, että tarviiko ostaa uudet lipputuotetteet tässä tilanteessa, kun osalla niillä ei voinut suorittaa bussivaihtoa ratikasta. Oli vanhaa pariskuntaa, huonosti liikkuvaa herraa ja rouvaa. Omalla kohdallani en epäröinyt hetkeäkään, etteikö olisi voinut hyväksyä niitä vaan päästin kaikki raitikkamakustajat mahdollisimman joustavasti bussiini ja matka jatkui kohti heidän seuraavaa päämääräänsä Munkkiniemeä.
Mä toimin niinsanotusti "terveen järjen" ja "kohtuuden" mukaan, kun näin, että Munkan mummelit (ja muutkin) alkoivat kaivaa rahapussejaan kun pelkäsivät, ettei ratikka- tai tekstiliput kelpaakaan "tiukkiksille" bussikuskeille. Totta puhuen, mäkin olin vielä pysäkille saapuessani hieman epätietoinen tapahtuneesta, kunnes joku vanhempi herrasmies kertoi, ettei nelosia ole mennyt Munkkaan päin vaan jättivät Töölön tullin pysäkille porukan.Minusta toimit tässä aivan oikein. Mutta miten mahtoivat kolleegasi toimia? Tällaisessa tilanteessa odottaisi, että 58:n kuljettajille annettaisiin ohje nimenomaan hyväksyä rv-lipputuotteet tuolla osuudella. Matkalla Munkasta tuo on vaikeampaa, kun 0-lippua ei saa ostettua, mutta tekstarilippu pitäisi hyväksyä silloinkin, sehän on ostettu pysäkillä ennen kuin edes tietää, ettei ratikkaa tulekaan.
Hieman siinä oli tosin sitä, että ryntäiltiin ratikkapysäkiltä kadun yli bussipysäkille kun nähtiin, että bussi tulee. Mutta muutenhan se on omiaan juuri tuollaisen poikkeustilanteen hoitamiseen ja ko. pysäkki (Munkkaan päin) onkin normaalisti enemmäkin jättöpysäkki ja nousijoita on kohtuu vähän.Nyt on muuten hyvä, että saatiin Tullinpuomiin bussipysäkit. Vaihto nelosesta Manskulta sujui kätevästi.
Eri liikennöitsijöillä ei ole mitään sellaista yhteinäistä infojärjestelmää, että asianomaisille bussinkuljettajille saataisiin edes jotain infoa tapahtuneesta, saati sitten, että jotain poikkeusreittejä ruvettaisin tuollaisella nopealla aikataululla määräilemään. Valitettavasti liikennöitsijöitäkin kiinnostavat tänäpäivänä enemmän liikennöintikorvaukset kuin sujuva ja luotettava joukkoliikenne kaupunkiympäristössä, joten valmiuksia ei sieltäkään suunnalta ole odotettavissa. Ainakaan vielä.Onko todella niin kankeata, ettei liikennejärjestelijät voi radiolla ilmoittaa esim. bussi 58 ja 53 kuljettajille poikkeusliikenteestä, että ajaisivat reittinsä varrella olevien rayiovaunupysäkkien kautta.
Joo, HKL:n LOK eli liikenteenohjauskeskus Lasipalatsilla hoiti ennen niin HKL:n raitio- kuin bussiliikenteenkin ohjauksen ja määräisi mm. poikkeukset. Silloin voitiin mm. kuuluttaa tiettyjen linjojen tai linjaryhmien kuljettajille. Myös matkustajainfo tuli sieltä. LOK:n paikka oli siellä, missä nyt Lasipalatsissa on se hieno ravintola ja siellä tehtiin töitä kolmivuorossa eli paikalla oli aina joku liikennetarkastaja tai -mestari.Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?
Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä.
15. 4.:
153 (Pilsner) linjalla 6(/8)
164 (Berocca) koulutusajossa Mäkelänkadulla iltapäivällä, sama vaunu ilmeisesti myös iltaruuhkassa 1A:lla.
Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?