Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mikäs virtahäiriö Munkassa on ollut, kun nelonen on kulkenut koko iltaruuhkan Kuusitielle? Tiilimäen kohdalla jotain. Ajolangat alhaalla?
 
Mikäs virtahäiriö Munkassa on ollut, kun nelonen on kulkenut koko iltaruuhkan Kuusitielle? Tiilimäen kohdalla jotain. Ajolangat alhaalla?
Itse syytä tai vian kestoa en tiedä, mutta muuten pääsin tapahtuneen johdosta toimimaan ajamallani bussilla (h58) "raitiovaunua korvaavan bussin"-merkityksessä.

Sillä kun olin kääntymässä Manskulta Tukholmankadulle siiten Tullinpuomin pysäkille, havaitsin sen yllättäen "mustanaan" väkeä, mikä on melkoisen epätavallista ko. pysäkille. En ollut vielä tietoinen tuosta nelosen häiriöstä tuossa vaiheessa, vaan totesin, että nyt olen ja juuri tulossa asian keskelle. No, pysähdyin pysäkille ja ovet auki. Kyytiin alkoi nousta hieman epätavallista porukkaa ollakseen vain normi-bussimatkustajia ja aika nopeastihan se selvisi, että he olivat ratikkamatkustajia, joita oli neuvottu matkamaan Munkkiniemen suuntaan bussilla (mm. h58). Monet heistä olivat, aivan luonnollisesti, hankkineen nimenomaan raitioliikenteeseen tarvittavia lipputuotteita (teksti, ratikka, yms-lippuja) ja kun sitten tulivat epätietoisina minun bussiini, niin kyselivät, että tarviiko ostaa uudet lipputuotetteet tässä tilanteessa, kun osalla niillä ei voinut suorittaa bussivaihtoa ratikasta. Oli vanhaa pariskuntaa, huonosti liikkuvaa herraa ja rouvaa. Omalla kohdallani en epäröinyt hetkeäkään, etteikö olisi voinut hyväksyä niitä vaan päästin kaikki raitikkamakustajat mahdollisimman joustavasti bussiini ja matka jatkui kohti heidän seuraavaa päämääräänsä Munkkiniemeä. Nyt siis h58:na, joka korvasi osan matkaansa raitiovaunua.

Hienoahan se oli bussiratikkaa hetken ajaa, mutta pääasiahan olivat matkustajat, ja se, että he olivat lopulta aivan tyytyväisiä näihin erityisratkaisuihin.
 
Monet heistä olivat, aivan luonnollisesti, hankkineen nimenomaan raitioliikenteeseen tarvittavia lipputuotteita (teksti, ratikka, yms-lippuja) ja kun sitten tulivat epätietoisina minun bussiini, niin kyselivät, että tarviiko ostaa uudet lipputuotetteet tässä tilanteessa, kun osalla niillä ei voinut suorittaa bussivaihtoa ratikasta. Oli vanhaa pariskuntaa, huonosti liikkuvaa herraa ja rouvaa. Omalla kohdallani en epäröinyt hetkeäkään, etteikö olisi voinut hyväksyä niitä vaan päästin kaikki raitikkamakustajat mahdollisimman joustavasti bussiini ja matka jatkui kohti heidän seuraavaa päämääräänsä Munkkiniemeä.

Minusta toimit tässä aivan oikein. Mutta miten mahtoivat kolleegasi toimia? Tällaisessa tilanteessa odottaisi, että 58:n kuljettajille annettaisiin ohje nimenomaan hyväksyä rv-lipputuotteet tuolla osuudella. Matkalla Munkasta tuo on vaikeampaa, kun 0-lippua ei saa ostettua, mutta tekstarilippu pitäisi hyväksyä silloinkin, sehän on ostettu pysäkillä ennen kuin edes tietää, ettei ratikkaa tulekaan.

Nyt on muuten hyvä, että saatiin Tullinpuomiin bussipysäkit. Vaihto nelosesta Manskulta sujui kätevästi.
 
Hienosti toimittu VRISTO. Näkee kenellä joukkoliikenne on sydämmen asia.

Poikkeusliikennetiedoituksia kyllä tuli monen tunnin ajan sähköpostiin, mutta se ei helpota pysäkillä odottajia. Infotauluja lisää näille loppupysäkeille.

Onko todella niin kankeata, ettei liikennejärjestelijät voi radiolla ilmoittaa esim. bussi 58 ja 53 kuljettajille poikkeusliikenteestä, että ajaisivat reittinsä varrella olevien rayiovaunupysäkkien kautta.

Ennen hyvänä aikana olisi kyllä saatu 4x bussejakin reitille.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Mannehavaintoja

14. 4.:

164 (Berocca) linjalla (6/)8, havainto Arabiasta 20:30 aikaan.

15. 4.:

153 (Pilsner) linjalla 6(/8)
164 koulutusajossa Mäkelänkadulla iltapäivällä, sama vaunu ilmeisesti myös iltaruuhkassa 1A:lla.
 
Minusta toimit tässä aivan oikein. Mutta miten mahtoivat kolleegasi toimia? Tällaisessa tilanteessa odottaisi, että 58:n kuljettajille annettaisiin ohje nimenomaan hyväksyä rv-lipputuotteet tuolla osuudella. Matkalla Munkasta tuo on vaikeampaa, kun 0-lippua ei saa ostettua, mutta tekstarilippu pitäisi hyväksyä silloinkin, sehän on ostettu pysäkillä ennen kuin edes tietää, ettei ratikkaa tulekaan.
Mä toimin niinsanotusti "terveen järjen" ja "kohtuuden" mukaan, kun näin, että Munkan mummelit (ja muutkin) alkoivat kaivaa rahapussejaan kun pelkäsivät, ettei ratikka- tai tekstiliput kelpaakaan "tiukkiksille" bussikuskeille. Totta puhuen, mäkin olin vielä pysäkille saapuessani hieman epätietoinen tapahtuneesta, kunnes joku vanhempi herrasmies kertoi, ettei nelosia ole mennyt Munkkaan päin vaan jättivät Töölön tullin pysäkille porukan.

Mutta, koska liikenteentilaajalta eli HSL:ltä ei luonnollisesti tule mitään poikkeusinfoa bussikuskeille, puhumattakaan siitä, että joidenkin lipputuotteiden kelpoisuuksia muutettaisiin yllättäen normaaleilla bussilinjoilla (ei siis virallisesti ratikkaa korvaava bussi), toimintani oli täysin "sooloilua". Bussinkuljettaja, joka ei noita vain raitiovaunuissa sekä tietyillä bussilinjoilla kelpaavia lipputuotteita hyväksynyt tuossa tilanteessa, toimi täysin oikein ja toimintaohjeiden mukaisesti, niin nuijaa kuin se matkustajan eli asiakkaan näkökulmasta onkin.

Omasta mielestäni joukkoliikenteen tehtävä Helsingin kaupungin kokoisessa kaupungissa on kuitenkin, paitsi rahan tuottaminen tilaajan ja liikennöitsijän kirstuihin, tietyn urbaanin peruspalvelutason tuottaminen kaupunkilaisten tarpeisiin. Jälkimmäinen tehtävä on mielestäni jopa asian ydin. Tällaisen poikkeustilanteen hoitaminen järkevästi ja asiakaslähtöisesti on yksi sellaisia tekijöitä, joka on omiaan kasvattamaan joukkoliikenteen suosioita.

Nyt on muuten hyvä, että saatiin Tullinpuomiin bussipysäkit. Vaihto nelosesta Manskulta sujui kätevästi.
Hieman siinä oli tosin sitä, että ryntäiltiin ratikkapysäkiltä kadun yli bussipysäkille kun nähtiin, että bussi tulee. Mutta muutenhan se on omiaan juuri tuollaisen poikkeustilanteen hoitamiseen ja ko. pysäkki (Munkkaan päin) onkin normaalisti enemmäkin jättöpysäkki ja nousijoita on kohtuu vähän.

---------- Viesti lisätty kello 22:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:38 ----------

Onko todella niin kankeata, ettei liikennejärjestelijät voi radiolla ilmoittaa esim. bussi 58 ja 53 kuljettajille poikkeusliikenteestä, että ajaisivat reittinsä varrella olevien rayiovaunupysäkkien kautta.
Eri liikennöitsijöillä ei ole mitään sellaista yhteinäistä infojärjestelmää, että asianomaisille bussinkuljettajille saataisiin edes jotain infoa tapahtuneesta, saati sitten, että jotain poikkeusreittejä ruvettaisin tuollaisella nopealla aikataululla määräilemään. Valitettavasti liikennöitsijöitäkin kiinnostavat tänäpäivänä enemmän liikennöintikorvaukset kuin sujuva ja luotettava joukkoliikenne kaupunkiympäristössä, joten valmiuksia ei sieltäkään suunnalta ole odotettavissa. Ainakaan vielä.
 
Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?
 
Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?
Joo, HKL:n LOK eli liikenteenohjauskeskus Lasipalatsilla hoiti ennen niin HKL:n raitio- kuin bussiliikenteenkin ohjauksen ja määräisi mm. poikkeukset. Silloin voitiin mm. kuuluttaa tiettyjen linjojen tai linjaryhmien kuljettajille. Myös matkustajainfo tuli sieltä. LOK:n paikka oli siellä, missä nyt Lasipalatsissa on se hieno ravintola ja siellä tehtiin töitä kolmivuorossa eli paikalla oli aina joku liikennetarkastaja tai -mestari.

Tässä Lasipalatsin kuvassa näkyvien isojen ikkunoiden takana oli LOK:in päävalvomo:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Lasipalatsi.jpg

---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:13 ----------

Lisään vielä, että tuo LOK:in toiminta koski siis vain HKL:n hoitamaa liikennettä ja sopimusliikenne (mm. STA, LOY, Metsälän Linja jne.) oli omien järjestelmiensä kanssa tuolloinkin.
 
Vielä mielenkiintoinen asia jonka havainnoin noita ratikkamatkustajia kyytiin ottaessani. He olivat todellakin hieman eri porukkaa kuin vaikkapa h58:n normimatkustajat. Oli lierihattuista hienoa rouvaa ja huopahattuista arvokkaanoloista herraa ja muutenkin tuo porukka näytti edelleenkin siltä, joka matkasi aikanaan "hienoilla Munkkiniemen raitiovaunuilla". Kaikella hyvällä minä tätä pohdin ja tervetuloa vaan jatkossakin tavalliseen bussinin, "Te, Munkkiniemen parempi herrasväki, jotka matkaatte niillä hienoilla ratikoillamme". ;)
 
15. 4.:

153 (Pilsner) linjalla 6(/8)
164 (Berocca) koulutusajossa Mäkelänkadulla iltapäivällä, sama vaunu ilmeisesti myös iltaruuhkassa 1A:lla.

Bongasin Berocan klo 16 aikaan Tehtaankadulla, joten oikeassa lienet :) Linjatunnuksia en tosin nähnyt.
 
Raitio- ja junaliikenteestä tuttu liikenteenvalvonta odotuttaa itseään bussiliikenteessä. Eikö ratikoiden liikenteenvalvonta kattanut myös HKL:n bussit ennen kilpailutuksen aloitusta?

Eikö tuo pitäisi olla yhtenevä koko HSY:n alueella
 
16.4.: HKL 65 on tuotu takaisin Saksasta. Siellä lienevät kuutoset loppuneet ;). Keulassa oli vain "5".
Kaiketi viime maanantaina HKL 56 lähetettiin Saksaan.
Edellinen saapunut, HKL 59, on yhä pelkkä "kuori", mutta kaunis sellainen.
16.4.: HKL 150 oli liikkeellä. Ajettiin 15 aikaan Koskelaan.
Vaunua HKL 162 (Rekorderlig) pidetään ahkerasti liikkeellä. Lähdettiin koulutusajoon jopa tungosaikana.
Vaunun HKL 332 raato on edelleen surullisena muistomerkkinä Koskelassa aivan moottoritien vieressä.
Vaunut HKL 13 ja 14 olivat syksyn ja talven ja edelleenkin ulko"säilytyksessä" Koskelassa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös