Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2011

No 2122 suistui toisenkin kerran Itämerenkadun risteyksessä (SRS-uutiset). Että taitaa olla vaunussa vikaa. Liekö siinä "akselit linkussa".

Mistä näitä SRS-uutisia pääsee lukemaan?
En löydä tuolta SRS-sivuilta kohtaa uutiset tmv.

nim. puusilmä?
 
No 2122 suistui toisenkin kerran Itämerenkadun risteyksessä (SRS-uutiset). Että taitaa olla vaunussa vikaa. Liekö siinä "akselit linkussa".

No jos kaksiakselinen harjavaunu suistui kahdesti ja kummatkin tapaukset uudella rataosalla, pitää vika kyllä olla siinä, ei vaunussa. Onhan vaunutyyppi tähän saakka selvinnyt kaikista paikoista turvallisesti.
 
No jos kaksiakselinen harjavaunu suistui kahdesti ja kummatkin tapaukset uudella rataosalla, pitää vika kyllä olla siinä, ei vaunussa. Onhan vaunutyyppi tähän saakka selvinnyt kaikista paikoista turvallisesti.
Näinhän se on. Ensimmäisenä toki tulee raide mieleen. Mutta saksalaisella täsmällisyydellä se on rakennettu. Toki paikallisten piirustusten mukaan.
Toisaalta 2122 on ollut jo 48 vuotta harjavaununakin. Mahdollisuudet paikkojen repeämisiin lienevät lisääntyvät ikääntymisen mukana.
Totta kai huolto pelaa. Eiköhän vaunu ollut viime kesänäkin Vallilassa rempassa.
Nythän on havaintoa vanhasta kunnon 2121 -vaunusta liikenteessä, ainut niistä, jossa on kompa ja ilmajarrut. Vaikka harja onkin hydraulisioitu.
 
18.12.2011 klo 12.30 Jätkäsaaressa ensimmäiset matkustajaliikenteen raitiovaunut HKL 35 ja HKL 12, SRS:n jäsenten ennakkotutustumisajelulla. Seuraavat matkustajavuorot sitten kahden viikon kuluttua ensi vuonna, 1.1.2012, kun linja 8 siirtyy sinne.
 
Tänään (19.12) about 8:55 aikaan Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä tuli asemalta päin ja kääntyi Manskulle välipalanivel (taisi olla 73) joka oli mielenkiintoista kyllä kilvitetty linjalle 2. Määränpäänä näkyi ensin "Kaivopuisto", sen jälkeen vaihtui "Katajanokka" ja lopuksi loogista kyllä, "Linjat".

Joku otti hieman etukenoa 3B/3T:n numeromuutokseen? :)
 
Mikä oli syynä 2122:n suistumiseen?
Syynä on mitä ilmeisimmin raiteessa oleva vekki eli kulma. Suistumisjälki alkaa juurikin kohdasta, jossa vaihteeseen hitsattu kaarre ei kohtaa vaihteesta lähtevää raidetta jatkuvalla kaarteella, vaan liitoksessa on virhe.

Jos tästä menee tai ovat menneet telivaunut ongelmitta, selitys on siinä, että telien akseliväli on lyhyempi kuin harjavaunussa. Lisäksi telin kiertyminen tapahtuu vapaammin kuin koko harjavaunun kiertyminen, kun ulkokaarteen ensimmäinen pyörä kohtaa vekin. Ja kohtauskulmakin on pienempi telissä kuin harjavaunussa. Kun vielä otetaan huomioon se, että kyseessä on uusi raide ja kisko, jonka pinta on ruosteenkarhea, onkin oikein otolliset olot suistumiselle.

Antero
 
Kannattaa mennä 1.1. jännittämään uuden radan varrelle, jos vaikka olisi jotain erikoista kuvattavaa. Kaipa Kasilla nimittäin Variotramit jatkavat liikennöintiään...
 
Kai se tämäkin uutinen on jonkinlainen havainto. Näin maallikkona en olisi uskonut Hesan ratikoilla olevan juurikaan tekemistä Kongon kanssa. Nähtävästi olin kuitenkin väärässä:lol:
 
30.12.: HKL 89 Saukonpaadessa (median tutustumisajo).
Liikkeellä myös HKL 162 (linjalla vai koulutuksessa?) sekä joko 153 tai 154 koulutuksessa. Oli niin hektinen hetki, että vain väri jäi mieleen :(.
 
Takaisin
Ylös