Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
7.6. Helsinginkatu

HKL 164 (Sun mainoksinen välipala Manne) ainakin linjalla 8. :p Vaunu oli klo 13.07 Salmisaaresta lähteneessä vuorossa, joten vaunu oli saatu oikein matalaan vuoroon. Lieneekö joku Vario tai MLNRV lopettanut yhteistyön.
 
7.6. Helsinginkatu

HKL 164 (Sun mainoksinen välipala Manne) ainakin linjalla 8. :p Vaunu oli klo 13.07 Salmisaaresta lähteneessä vuorossa, joten vaunu oli saatu oikein matalaan vuoroon. Lieneekö joku Vario tai MLNRV lopettanut yhteistyön.

Olipa sama vaunu tänäänkin 6/8:lla ajossa. En muistanut katsoa, missä vuorossa oli, mutta liikkui vielä 10:n jälkeen linjalla. Eli olisiko ollut ihan kokopäivävuorossa?
 
Eli olisiko ollut ihan kokopäivävuorossa?
No eihän päivätauollisia vuoroja taida kesällä olla muilla rv-linjoilla kuin 1 / 1A:lla. Manne toki voi olla sijoitettuna liikenteeseen vain jollekin tietylle jaksolle vuoron ulkonaoloajasta.
 
Olipa sama vaunu tänäänkin 6/8:lla ajossa. En muistanut katsoa, missä vuorossa oli, mutta liikkui vielä 10:n jälkeen linjalla. Eli olisiko ollut ihan kokopäivävuorossa?
Ja oli edelleen puolen päivän aikaan!
MLNRV 76 ja 86 koeajolla (KH - VH).
HKL 162 Vallilaan. Oikea etulyhty rutussa.
HKL 55:n lastaus Saksan matkaa varten alkamassa.
Kaikki puolelta päivin.
 
Viimeksi muokattu:
No eihän päivätauollisia vuoroja taida kesällä olla muilla rv-linjoilla kuin 1 / 1A:lla. Manne toki voi olla sijoitettuna liikenteeseen vain jollekin tietylle jaksolle vuoron ulkonaoloajasta.

Oli vielä iltapäivälläkin. Sattui työmatka siten, että pääsi mennen tullen 164:n kyytiin. Molempiin suuntiin oli myöhässä. Aamulla oli n. 4 minuuttia seuraavaan kuutoseen Hakaniemessä, iltapäivällä puolen neljän jälkeen Aleksanterinteatterilla olikin seuraava vuoro ajanut tämän jo kiinni. Tietty voi olla ihan sattumaakin; olihan ensimmäinen vaunu, joka pysäkille tuli, linjan neljä vaunu, eli jossain oli ollut jotakin häikkää.

Toisaalta, varsinkin kun aiemmin tuli noiden Länsi-Saksan teollisuusihmeiden kyydissä enemmänkin liikuttua, niin mielestäni kaikki kuskit eivät osanneet/uskaltaneet ajaa noilla niin, että noilla olisi pysynyt aikataulussa. Nytkin olen pari kertaa osunut seiskalla pitkään Manneen kun kuskina on ollut joku kokeneemman polven edustaja ja Manne on mennyt aivan aikataulussa. Eilenkin oli varsinaista hidastelua.
 
Toisaalta, varsinkin kun aiemmin tuli noiden Länsi-Saksan teollisuusihmeiden kyydissä enemmänkin liikuttua, niin mielestäni kaikki kuskit eivät osanneet/uskaltaneet ajaa noilla niin, että noilla olisi pysynyt aikataulussa. Nytkin olen pari kertaa osunut seiskalla pitkään Manneen kun kuskina on ollut joku kokeneemman polven edustaja ja Manne on mennyt aivan aikataulussa. Eilenkin oli varsinaista hidastelua.
Jåå, eilen maanantaina matkustin ko. vaunulla 164 linjalla 8. Lähtö Salmisaaresta 16:34 myöhästyi iloisesti n. neljä minuuttia ja seuraava vuoro sai kiinni viimeistään Oopperalla. Arabiaan asti ei menty vaan vaunu kääntyi jo Paavalilla. Matkanteko oli lievästi sanottuna hidasta, nuori kundi (jota en muista ennen nähneenikään) ei ilmeisesti uskaltanut antaa kunnolla vauhtia ja pysäkeilläkin tuntui palavan ihan liikaa aikaa. :(
Olen kyllä ollut kyydissä, kun Mannella on menty rallia, joten vauhtia saa jos haluaa!

Ratikat tuntuvat kulkevan nykyään paljon hitaammin kuin kymmenen vuotta sitten! Käsittääkseni on annettu ohjeet ajaa vaihteet ja ristikot kävelyvauhtia, mutta aiemmin mentiin samanlaisista vaihteista ja ristikoista surutta lujaa (jotkut sentään menevät vieläkin), ja matka sujui joutuisammin...
Itse jos haluan Kuusitieltä keskustaan, otan bussin, koska kumipyörillä matka sujuu nopeammin, varmemmin (jos bussi hajoaa, ei koko liikenne seisahdu) ja mukavammin. Se siitä raidekertoimesta omalta osaltani!
 
Itse jos haluan Kuusitieltä keskustaan, otan bussin, koska kumipyörillä matka sujuu nopeammin, varmemmin (jos bussi hajoaa, ei koko liikenne seisahdu) ja mukavammin. Se siitä raidekertoimesta omalta osaltani!

Jokos Tukholmankadun ja Reijolankadun väliset katutyöt alkavat olla siinä mallissa, että kumipyöräliikennekin taas kulkee? Itselläni tuli tavaksi vaihtaa toukokuussa iltapäivän työmatkalla kohti Töölöä bussista raitiovaunuun nimenomaan Kuusitien kohdalla, koska siitä eteenpäin auto- ja bussikaistat olivat täysin jumissa Kansaneläkelaitokselle asti. Vaihto ratikkaan säästi aikaa 5-15 minuuttia riippuen odotusajasta pysäkillä. Nyt en ole vähään aikaan tuon sumpun ohi kulkenut, joten ehkä tilanne on normalisoitunut.
 
Jokos Tukholmankadun ja Reijolankadun väliset katutyöt alkavat olla siinä mallissa, että kumipyöräliikennekin taas kulkee? Itselläni tuli tavaksi vaihtaa toukokuussa iltapäivän työmatkalla kohti Töölöä bussista raitiovaunuun nimenomaan Kuusitien kohdalla, koska siitä eteenpäin auto- ja bussikaistat olivat täysin jumissa Kansaneläkelaitokselle asti. Vaihto ratikkaan säästi aikaa 5-15 minuuttia riippuen odotusajasta pysäkillä. Nyt en ole vähään aikaan tuon sumpun ohi kulkenut, joten ehkä tilanne on normalisoitunut.
Eipä siinä Reijolankadun nurkilla enää mitään ihmettä ole.
Mutta iski piru ja kävin tänään katsomassa Vallilassa, millaista kalustoa on klo 16:34 Salmisaaresta lähteneessä 8:ssa. 164 oli tänäänkin ja sama kuski ja jälleen vähintään vuorovälin verran myöhässien, koska seuraava 8 tuli välittömästi perässä.
Eli taas tänäänkin Paavalilla ympäri ja kuutosena takaisin, 17:10 lähtö Arabiasta jäi siis myös tänään väliin. Hakaniemessä vaihtui kuljettaja ja saatiin edes vähän rivakampaa menoa, joskin jo silloinkin oltiin 3-4 minuuttia myöhässä.
Mahtaa olla Arabian päässä tyytyväisiä asiakkaita, kun jo toisena päivänä peräkkäin sama vuoro jää siltä osin ajamatta hitaan kuljettajan vuoksi! :(
 
Välipalaniveliä runsaasti liikenteessä tiistaina: #85 linjalla 6/8 ja vaunut 76 ja 80 linjoilla 3B/T yövaunuina molemmat. Jokohan jarruongelmat on ratkaistu, kun välipalat on sijoitettu pitkiin kokopäivävuoroihin?
 
Olen kyllä ollut kyydissä, kun Mannella on menty rallia, joten vauhtia saa jos haluaa!

Sama juttu. Tosin välillä Aleksanterinteatteri - Kurvi joutui kuski kääntämään sulakkeet(?) takaisin päälle ainakin kolmesti, kun kuski pyöritti kahvimyllyä siihen tahtiin, että vauhtia piisasi.

Kaivokadun ja Manskun risteyskin on tullut koettua Mannen kyydissä siten, että oli valot vilkulla. Kolmas yritys vasta onnistui. Pari kertaa katosi virrat kun kuski yritti päästä sopivaan väliin ja saada Mannen kiihtymään.
 
kun jo toisena päivänä peräkkäin sama vuoro jää siltä osin ajamatta hitaan kuljettajan vuoksi! :(

Hyvät ystävät!

Älkäähän te täällä netissä suotta moittiko kuljettajia, jotka tekevät vain työnsä.. Sillä kalustolla ja niillä aikatauluilla jotka on ylhäältä annettu. Vuoron toistuvaan myöhästymiseen voi olla tukku muitakin syitä kuin "hidas" kuski.

Muistakaa että kuljettajan ammattiin, varsinkin raitiovaunun kuljettajan ammattiin, harjaannutaan vuosikausia. Kukaan ei ole valmis; "vanha kokenut kuski" kuljettajakurssin loputtua. Viime vuosina tosin kuljettajakoulutuksen on läpäissyt vai hyviä ja erinomaisia kuljettajia. :)
 
Hyvät ystävät!
Muistakaa että kuljettajan ammattiin, varsinkin raitiovaunun kuljettajan ammattiin, harjaannutaan vuosikausia. Kukaan ei ole valmis; "vanha kokenut kuski" kuljettajakurssin loputtua. Viime vuosina tosin kuljettajakoulutuksen on läpäissyt vai hyviä ja erinomaisia kuljettajia. :)
Kyllä me muistamme ja tiedämme. En ikinä ole vaunua ajanut, mutta voin uskoa, että jokaisella vaunutyypillä on omat ominaisuutensa, jotka on opittava tuntemaan.
Mannen (jossa atk:ta sun muita hienouksia ei ole) ajaminen pari kertaa kuussa tai ehkä harvemminkin, ei taida paljon rutiinia lisätä.

10.6.: Kiskonvaihtotyö Laajalahdentiellä Hollantilaisentien paikkeilla on alkanut.
 
Hyvät ystävät!

Älkäähän te täällä netissä suotta moittiko kuljettajia, jotka tekevät vain työnsä.. Sillä kalustolla ja niillä aikatauluilla jotka on ylhäältä annettu. Vuoron toistuvaan myöhästymiseen voi olla tukku muitakin syitä kuin "hidas" kuski.
Valitettavasti totean, että oli hidastelun makua. Edessä tyhjät raiteet ja silti vain enintään kolmekymppiä nopeutta ja joka pysäkillä kaikki ovet auki vaikkei olisi menijöitäkään. Ettei vain olisi ollut yritystä savustaa epämieluisa vaunu pois linjalta? Ja nyt ei kannata yrittää väittää, etteikö se olisi mahdollista. Niin kauan olen liikennealan touhuja seurannut, että voin sanoa sen olevan mahdollista! :(
Mielestäni, jotta liikenne sujuu, on mentävä silloin kun pääsee eikä jäädä turhaan kuppaamaan. Välillä joutuu hyssytelemään, jos vaikkapa jotain välipisteaikaa ei saa etuajassa ohittaa, mutta tässä tapauksessa semmoiset välipisteajat olivat jo menneet...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös