Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Eilen keskiviikkona 16.6.2010 havaittu vaunu HKL 165 aamuruuhkassa linjalla 1A. Tämä vaunu ei olekaan tainnut kovin montaa kertaa linjalla liikkua tätä ennen.
 
Eilen keskiviikkona 16.6.2010 havaittu vaunu HKL 165 aamuruuhkassa linjalla 1A. Tämä vaunu ei olekaan tainnut kovin montaa kertaa linjalla liikkua tätä ennen.
Käyttäjän rvk1249 aiemmin raportoiman mukaan se on ollut 14.9.2009 vuorossa 73. Aika vähänhän 161, 163 ja 165 ovat olleet linjalla.
 
Voimassa olevat poikkeusreitit sekoittivat taas kerran vaunujen määränpäätekstit. Sekä eilen että tänään kaikki havaitsemani Eläintarhasta kohti Eiraa ajaneet linjan 3T vaunut olivat ulkokilpien mukaan matkalla Koskelan halliin. Eilen myös matkustin kahdessa näistä erittäin harhaanjohtavasti kilvitetyistä vaunuista, joiden sisäkilvissä näkyi onneksi todellinen määränpää, eli Eira. Nämä väärin kilvitetyt vaunut eivät myöskään näkyneet pysäkkien infotauluissa, joissa 3T:n rivillä oli pelkkiä viivoja. Miten voi olla niin vaikeaa?!!! :mad:
 
Koskelan halli -kilvitettyjen lisäksi bongasin itse eilen yhden 3B:ksi kilvitetyn 3T:n sekä yhden keskustaan päin menossa olleen ysin Pasilaan kilvitettynä.

Ainakin kello 15-16 tienoilla näyttivät pysäkkien infotaulut myös kuutoselle pelkkää viivaa (pysäkeillä, joilla linja siis kulki).

Poikkeusreitit eivät myöskään tuntuneet olevan täysin selviä kuljettajille, itse kuljin 7A:lla Pasilasta keskustaan ja Hakaniemen pysäkillä kuljettaja kuulutti sinällään korrektisti Krunikkaan ja Aleksille matkalla olevia vaihtamaan 3B:hen, mutta väitti sitten 3B:n jatkavan poikkeusreitillä Eiraan. Ilmeisesti myös matkustajille oli kulkenut tieto poikkeusreitistä huonosti, koska kuulutusta seurasi varsinainen joukkopako vaunusta.
 
Kaksi edellistä viestiä ovat linjassa omien havaintojeni kanssa.

Näytti olevan yleistä, että Eiraan ("Perämiehenkadulle") menossa olevien 3T:iden määränpäinä on lukenut yleisesti "Koskelan halli". Tänään näin ainakin yhden 3T:n, jossa kuitenkin määränpäänä oli "Kaivopuisto". Lauantaina esiintyi määränpäätään vilkuttavakin 3T, ulkonäytössä vaihtuivat "Eira" ja "Eläintarha". Sisänäyttöjen tiedot olivat paljon paremmalla tolalla.

3B:issä näkyi esiintyvän sellaista, että määräpäänä esiintyi ulkokilvessä Eläintarha, oltiin sitten menossa kumpaan suuntaan tahansa. Kutosen vaunuissa määräänpää oli Arabia kahdella kielellä hyvin yleisesti ajosuunnasta riippumatta. Joissakin tapauksissa kutosissa saattoi lukea "Hietalahti" todellisen määränpään ollessa Rautatientori.

Ysin ja kympin omilla osuuksilla määränpää oli yleensä aina Pasila / Pikku Huopalahti ajosuunnasta riippumatta. Seiskan keskustaa osoittava määränpää oli ulkokilvissä Senaatintori. No sattumalta, ottaessani 7A:n vaunun #217 Hakaniemestä noin klo 15:30, tämä 7A todellakin meni Kruununhaan ja Senaatintorin kautta. Kilpiteksti piti sittenkin paikkansa, joskin kuljettajan erehdyksen takia. Sisänäytöt luettelivat pysäkit sen mukaan, että reitti olisi kulkenut Kaisaniemen ja Kaivokadun kautta. No kyllähän Kaivokadullekin lopulta tultiin Aleksin ja Mikonkadun "saitsarin" jälkeen.
 
Näin kävi tosiaan taas kerran, että linjadatassa oli aimo nippu virheitä. Kuljettajalla ei ole mitään helppoa keinoa saa kilpiä näyttämään oikeaa määränpäätä, varsinkaan kun se pitäisi vielä tehdä lennossa. Poikkeuksena muutamat 90-luvulla täyskorjatut nivelet joiden nauhakilvet vaihtuivat käden käänteessä... :)

Eilen aamulla hallissa kikat touhusivat oman vaununi kanssa kymmenisen minuuttia ja luovuttivat. Lähdettiin sitten kympillä Töölöstä kilvillä "10 Töölön Halli". Nimenomaan 2-suuntaan eli keskustaan päin olivat määränpäät kilvityksissä aina väärin, yleensä näyttäen sen päättärin nimeä, jolta oli lähdetty.

Järjestelmä on ilmeisesti niin vaikea ohjelmoida, ettei homma mene koskaan kerralla oikein, vaan ainoastaan pysyvät reitit saadaan kuntoon, erehdysten kautta.

Positiivistakin viikonlopun järjestelyistä löytyi: aikataulut olivat melko realistisesti laadittuja. Seiskalla oli vähän tiukkaa aamulla kun liikennevalot menivät päälle ja iltaa kohden tuntui ysillä myös köysi kiristyvän, mutta yleisesti pystyttiin kuitenkin ajamaan aikataulun mukaan. Kauppatorin pitkät tasaukset ja museoliikenne aiheuttivat hieman tungosta, samoin eilen aamulla kahden ysin tasatessa aikaa jouduttiin hieman luovimaan että 69 ja 7B pääsivät omille pysäkeilleen.
 
Järjestelmä on ilmeisesti niin vaikea ohjelmoida, ettei homma mene koskaan kerralla oikein, vaan ainoastaan pysyvät reitit saadaan kuntoon, erehdysten kautta.

Täällä olen minä ja muutkin rutisseet julkisen sektorin tilaamista ohjelmistoista ennenkin, mutta todettakoon nyt taas, että tuon homman pitäisi kaiken maalaisjärjen mukaan olla aivan triviaalin yksinkertainen. No, metrojunissa on ilmeisesti sama juttu: nopeammin saa uutta tekstiä hautakiveen kuin vaunun kilpeen.
 
Millainen järjestelmä oikeastaan hoitaa kilvityksiä? Onko siitä jonkinlaisia dokumentteja, teknisiä tai muuten?

Tekniseltä kantilta eihän sen pitäisi olla juuri sen monimutkaisempi kuin lista määränpäitä ja lista joka luettelee linjakohtaisen listan (tapahtuma, määränpään indeksi / hakutunniste)-tuplia.

Ohjelmia tarvittaisiin kaksi. Yksi tarkkailee livasta tapahtumia odottaen sillä hetkellä valitun linjan määränpäälistan seuraavaksi merkittyä tapahtumaa vastaavaa tapahtumaa. Käytännössä siis automatisoi kilvityksen vaihdon esim. tietylle pysäkille tai reittipisteelle tullessa.

Toinen ohjelma tarkkailee kalusto-internetyhteyden kautta reaaliaikaista reittitietoa ja päivittää määränpäälistoja.

Kuljettajan tulee valita linja ja aloituspaikka listalla itse.

Kun perustoiminnot ovat hanskassa, jatkokehitystä voisi tehdä esim: seuraaviin osa-alueisiin:
- Aloituspaikan fiksu arvaaminen vaunun paikan ja kulkusuunnan perusteella
- "haarautuvat" määränpäälistat, jotka rukkaavat kilvitystä itsestään kuljettajan poiketessa esim. epätavalliseen vaihteeseen: esim. hallisivulle siirtyminen
- Oletuslinjavariaatio, kun poikkeusliikennettä varten samalla linjalla voi olla useampia samalla numerolla olevia määränpäälistoja
- "hypyt" määränpäälistassa tai listalta toiselle, kuten hallista lähdettäessä

Automaatiolle ei periaatteessa ole kattona kuin taivas, mutta vanhat jutut tulisi saada toimimaan täydellisesti ennen uusien osien toimittamista.
 
Näytti olevan yleistä, että Eiraan ("Perämiehenkadulle") menossa olevien 3T:iden määränpäinä on lukenut yleisesti "Koskelan halli". Tänään näin ainakin yhden 3T:n, jossa kuitenkin määränpäänä oli "Kaivopuisto".

Siinä vaunussa, jossa luki "Kaivopuisto" ei ollut poikkeusreittidata päivittynyt. Eli automatiikka yritti ajattaa täysin normaalia reittiä. Aamun ensimmäinen kuljettaja oli ratkaissut asian niin että kilvitti manuaalisesti ulkokilvet. Toisaalta eipähän tarvinnut kyllästymiseen asti selittää joka ikisellä pysäkillä että tämä ratikka ei todellakaan ole menossa Koskelan halliin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
3B:issä näkyi esiintyvän sellaista, että määräpäänä esiintyi ulkokilvessä Eläintarha, oltiin sitten menossa kumpaan suuntaan tahansa.
Tänään törmäsin myös yhteen 3B:hen, jossa oli Eläintarhaan päin mennessä kilvityksenä "Eira".
 
Edellisissä viesteissä ja aiemminkin tällä foorumilla on siis todettu: Vaunujen määränpääkyltit toimivat normaalin liikenteen vallitessa enimmäkseen oikein, mutta silloin useimmat matkustajat tietävät muutenkin minne vaunut ovat menossa. Poikkeusreittien aikaan, jolloin kylteistä voisi olla suurtakin apua, ne näyttävät usein harhaanjohtavaa tietoa. Sama pätee pysäkkien odotusaikanäyttöihin. Tämän tietäen luulisi olevan viisainta sammuttaa ne tuolloin kokonaan.
 
Edellisissä viesteissä ja aiemminkin tällä foorumilla on siis todettu: Vaunujen määränpääkyltit toimivat normaalin liikenteen vallitessa enimmäkseen oikein, mutta silloin useimmat matkustajat tietävät muutenkin minne vaunut ovat menossa. Poikkeusreittien aikaan, jolloin kylteistä voisi olla suurtakin apua, ne näyttävät usein harhaanjohtavaa tietoa. Sama pätee pysäkkien odotusaikanäyttöihin. Tämän tietäen luulisi olevan viisainta sammuttaa ne tuolloin kokonaan.

Samaa mieltä! Tällaisten suurempien poikkeusliikennetilanteiden aikana voitaisiin käyttää ainoastaan linjanumeroita eikä lainkaan määränpäänäyttöjä jos niiden ohjelmointi kerran on liian hankalaa! Lisäinformaatioksi riittäisi kuljettajakuulutukset joissa kerrottaisiin vaunun lähtevän poikkeusreitille, esim. nelosella "vaunu ajaa poikkeusreittiä Rautatieaseman ja Kruunuhaan kautta Katajanokalle" tai seiskoilla "vaunu ajaa poikkeusreittiä Rautatieaseman ja Kaisaniemen kautta Hakaniemeen" Pysäkeille vielä kunnollisen kokoiset ja selkeät tiedotteet poikkeusreiteistä niin eiköhän homma toimisi!
 
Viikonloppuna linjakivet tosiaan olivat mitä sattuivat. Tässä muutamia havaintoja:

Hakaniemessä havaittu 9 Senaatintorille, 10 Kirurgille, 3T Eiraan/Eläintarhaan ja Rautatieasemalle meneviä kuutosoa kulki myös Arabian kilvin sekä seiskat tietysti Senaatintorin kilvin.

Kauppatorilla useampi 3T jotka olivat todellisuudessa 3B:llä. 3T:t Eiran suuntaan järjestäen määränpääteksteinään Töölön- tai Koskelan halli ja yksi myös ilman linjanumeroa. Kampin suuntaan "3 Eläintarha".

Toivottavasti saataisiin sellainen järjestelmä, jota voisi ohjata edes jotenkin järkevästi manuallisesti.
 
Sightseeingratikka on aloittanut liikenteen tänään 21.6. Inhimillisen erehdyksen vuoksi ensimmäinen lähtö oli klo 11.25 eikä 10.25, kuten oli tarkoitus.

Sightseeingreitti on tuonut mukanaan myös "uuden" raitiovaunupysäkin, kun Luonnontieteellisen museon pysäkille suunnassa I on jälleen tullut raitiovaunupysäkkiä osoittava merkki.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös