Nelosen poikkeusliikenne 28.5-3.6
Minulla on ollut kunnia toimia 4X/4TX-kuljettajana tämän viikon arkipäivinä kuten myös viikonloppuna ja tänäänkin olen menossa sinne iltavuoroon, aina yöliikenteen loppuun saakka. On ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja normaalista arjesta poikkeava pesti ja kunnia tehdä todellista yhteistyötä nelosen ratikkakuskien kanssa.
Bussien korvatessa raitioliikenteen Katajanokalla tällä viikolla olen kummastellut sitä, miten vaihtaminen ratikasta bussiin on usein sujunut varsin kömpelösti. Ymmärrän, että busseille on tehty omat aikataulunsa, mutta pitääkö niitä noudattaa minuutin tarkkuudella?
Varsinkin arkisin busseilla on aika tiukka aikataulu ja kun busseja linjalla liikennöi viisi kappaletta on liikenne varsin hetkistä. Meidän seisonta- ja mm. kuljettajanvaihtopaikkamme on "Senaatintorin"-pysäkki siinä Unioninkadulla. Virallinen lähtöaika on kuitenkin Kauppatorilta. Arkiliikenteessä olen ottanut tavaksi lähteä "Senaatintorin" pysäkiltä minuuttia ennen "Kauppatorin" lähtöaikaa. Juuri arkiliikenteessä on hieman hankalaa kohdistaa tätä bussijatkoa johonkin tietyn ratikkavuoron jatkoksi, kun nelosiakin tuli Kauppatorille yhtenä soittona. Yleensä otin jo Kauppatorin pysäkillä seisovien nelosten matkustajat kyytiin, jotka olivat jo ehtineet bussipysäkille. Tämän jälkeen pyrin lähtemään liikkeelle mahdollisimman nopeasti, sillä siinä vaiheessa (siis arkiliikenteessä) seuraava 4X-bussi oli jo Unioinkadulla. En myöskään halunnut tilannetta, jonka näin muutaman kerran, että nelosen ratikka tuli Kauppatorille ja sieltä purkautuvat ihmiset alkoivat rynniä "keinolla millä hyvänsä", punaisia valoja päin ja liikennettä uhmaten, pysäkillä seisovaan 4X-bussiin.
Hiljaisen liikenteen aikoihin, ja eteenkin viikonloppu- sekä myöhäisillan liikenteessä, pitää toimia tyystin toisin. Matkapuhelimeeni on asennettuna "Ratikat live"-sovellus, joka näyttää raitiovaunujen paikat kartalla reaaliaikaisesti. Tätä hyväksikäyttäen seurasin Kauppatorille saapuvan nelosen kulkua ja sovitin oman lähtöni tarkalleen oikeaan ajankohtaan. Hienosti toimi.
Olen viikon aikana nähnyt ja kokenut usean tilanteen, jolloin bussi on lähtenyt Kauppatorilta juuri silloin kun paikalle on saapunut nelosen ratikka matkustajineen. Vaunusta jääneet ihmiset ovat seisseet liikennevaloissa katsellen hölmistyneinä kun bussi on kaasuttanut matkoihinsa puolityhjänä. Ensin luulin että oli kyse vain uuden systeemin alkukankeudesta, mutta koska sama käytäntö näytti olevan valloillaan vielä eilen lauantainakin, kyseessä lienee (taas kerran) vain huonosti suunniteltu asia. Bussit ovat ottaneet matkustajia kaikista ovista, joten aika nopeasti ne ratikasta tulleet matkustajat olisi useassa tapauksessa saatu sisälle.
Kuten sanoin, jos bussi seisoo pysäkille nelosen ratikan tulleessa, ihmiset poukkoilevat kuin "villit varsat" ehtiäkseen bussiin. Itse pyrin välttämään tätä tilannetta, mutta toki pyrin odottamaan nuo ihmiset sellaisina kertoina, kun noin kävi. Jos siis olin vielä pysäkillä, liikennevaloissa seisoessani en enää ovia avannut, luonnollisesti. Seuraava 4X-bussi oli silloin jo tulossa.
Itselläni bussin mikrofooni on ollut ahkerassa käytössä ja olen parhaani mukaan opastanut sillä matkustajia kuuluttaen pysäkkitietoja sekä antaen tietoja "bussiratikan" rahastus- ja ovikäytännöistä. Monet nousevat kyytiin keski- ja takaovista, mutta hyvin moni tulee etuovista ja alkaa kaivaa lippua. Toki se on tarpeen, jos on ostamassa arvolippua tai vastaavaa.
Katajanokan terminaalia palveleva 4TX on ihan oma lukunsa. Varsinkin Viking XPRSsin pikainen tulo ja lähtö on ongelmallinen: Kanavakatu ruuhkautuu pahasti sinänsä pienestä laivasta purkautuvasta automäärästä ja bussien aikataulut ovat sekaisin alta aikayksikön. Kun 4TX ajaa mennen tullen terminaalin kautta ihmisillä ei ole aavistusta, mihin suuntaan bussi kulloinkin on menossa. Toki minä ole tarmokkaasti opastanut, mutta se ei aika "juhlineille" risteilymatkustajille auta. Olen nähnyt täysiä bussikuormia vietävän Katajanokan suuntaan. Sieltä he tietenkin palaavat takaisin terminaalin kautta Kauppatorin suuntaan. Kun bussi on jo täynnä, mihin mahtuvat ne matkustajat, jotka terminaalissa odottavat? Parhaimmillaan terminaalissa on kolme 4TX-bussia, joista osa on menossa Katajanokan ja osa Kauppatorin suuntaan. Lisäkilpi ("Merisotilaantori" ja "Kauppatori") ainakin voisi hieman auttaa asiaa; linjakilvissä kun lukee "korvaa raitiovaunua".
Ongelmana oli myös koko bussiaikataulun sekoittuminen, johtuen sadoista saapuvista laivamatkustajista sekä heidän autojen aiheuttamasta ruuhkasta, ja siten Kauppatorin lähtöjen paha viivästyminen. Viking XPRS lähtee varsin tiukan aikataulun puitteissa ja Kauppatorin pysäkillä on usein siihen tähtääviä matkustajia ja jopa laivan työntekijöitä. Muutaman kerran meni aika viime tipalle, että he kerkesivät kyytiin.