Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2012

Bussien korvatessa raitioliikenteen Katajanokalla tällä viikolla olen kummastellut sitä, miten vaihtaminen ratikasta bussiin on usein sujunut varsin kömpelösti. Ymmärrän, että busseille on tehty omat aikataulunsa, mutta pitääkö niitä noudattaa minuutin tarkkuudella? Olen viikon aikana nähnyt ja kokenut usean tilanteen, jolloin bussi on lähtenyt Kauppatorilta juuri silloin kun paikalle on saapunut nelosen ratikka matkustajineen. Vaunusta jääneet ihmiset ovat seisseet liikennevaloissa katsellen hölmistyneinä kun bussi on kaasuttanut matkoihinsa puolityhjänä. Ensin luulin että oli kyse vain uuden systeemin alkukankeudesta, mutta koska sama käytäntö näytti olevan valloillaan vielä eilen lauantainakin, kyseessä lienee (taas kerran) vain huonosti suunniteltu asia. Bussit ovat ottaneet matkustajia kaikista ovista, joten aika nopeasti ne ratikasta tulleet matkustajat olisi useassa tapauksessa saatu sisälle.
 
Nelosen poikkeusliikenne 28.5-3.6

Minulla on ollut kunnia toimia 4X/4TX-kuljettajana tämän viikon arkipäivinä kuten myös viikonloppuna ja tänäänkin olen menossa sinne iltavuoroon, aina yöliikenteen loppuun saakka. On ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja normaalista arjesta poikkeava pesti ja kunnia tehdä todellista yhteistyötä nelosen ratikkakuskien kanssa.

Bussien korvatessa raitioliikenteen Katajanokalla tällä viikolla olen kummastellut sitä, miten vaihtaminen ratikasta bussiin on usein sujunut varsin kömpelösti. Ymmärrän, että busseille on tehty omat aikataulunsa, mutta pitääkö niitä noudattaa minuutin tarkkuudella?
Varsinkin arkisin busseilla on aika tiukka aikataulu ja kun busseja linjalla liikennöi viisi kappaletta on liikenne varsin hetkistä. Meidän seisonta- ja mm. kuljettajanvaihtopaikkamme on "Senaatintorin"-pysäkki siinä Unioninkadulla. Virallinen lähtöaika on kuitenkin Kauppatorilta. Arkiliikenteessä olen ottanut tavaksi lähteä "Senaatintorin" pysäkiltä minuuttia ennen "Kauppatorin" lähtöaikaa. Juuri arkiliikenteessä on hieman hankalaa kohdistaa tätä bussijatkoa johonkin tietyn ratikkavuoron jatkoksi, kun nelosiakin tuli Kauppatorille yhtenä soittona. Yleensä otin jo Kauppatorin pysäkillä seisovien nelosten matkustajat kyytiin, jotka olivat jo ehtineet bussipysäkille. Tämän jälkeen pyrin lähtemään liikkeelle mahdollisimman nopeasti, sillä siinä vaiheessa (siis arkiliikenteessä) seuraava 4X-bussi oli jo Unioinkadulla. En myöskään halunnut tilannetta, jonka näin muutaman kerran, että nelosen ratikka tuli Kauppatorille ja sieltä purkautuvat ihmiset alkoivat rynniä "keinolla millä hyvänsä", punaisia valoja päin ja liikennettä uhmaten, pysäkillä seisovaan 4X-bussiin.

Hiljaisen liikenteen aikoihin, ja eteenkin viikonloppu- sekä myöhäisillan liikenteessä, pitää toimia tyystin toisin. Matkapuhelimeeni on asennettuna "Ratikat live"-sovellus, joka näyttää raitiovaunujen paikat kartalla reaaliaikaisesti. Tätä hyväksikäyttäen seurasin Kauppatorille saapuvan nelosen kulkua ja sovitin oman lähtöni tarkalleen oikeaan ajankohtaan. Hienosti toimi.

Olen viikon aikana nähnyt ja kokenut usean tilanteen, jolloin bussi on lähtenyt Kauppatorilta juuri silloin kun paikalle on saapunut nelosen ratikka matkustajineen. Vaunusta jääneet ihmiset ovat seisseet liikennevaloissa katsellen hölmistyneinä kun bussi on kaasuttanut matkoihinsa puolityhjänä. Ensin luulin että oli kyse vain uuden systeemin alkukankeudesta, mutta koska sama käytäntö näytti olevan valloillaan vielä eilen lauantainakin, kyseessä lienee (taas kerran) vain huonosti suunniteltu asia. Bussit ovat ottaneet matkustajia kaikista ovista, joten aika nopeasti ne ratikasta tulleet matkustajat olisi useassa tapauksessa saatu sisälle.
Kuten sanoin, jos bussi seisoo pysäkille nelosen ratikan tulleessa, ihmiset poukkoilevat kuin "villit varsat" ehtiäkseen bussiin. Itse pyrin välttämään tätä tilannetta, mutta toki pyrin odottamaan nuo ihmiset sellaisina kertoina, kun noin kävi. Jos siis olin vielä pysäkillä, liikennevaloissa seisoessani en enää ovia avannut, luonnollisesti. Seuraava 4X-bussi oli silloin jo tulossa.

Itselläni bussin mikrofooni on ollut ahkerassa käytössä ja olen parhaani mukaan opastanut sillä matkustajia kuuluttaen pysäkkitietoja sekä antaen tietoja "bussiratikan" rahastus- ja ovikäytännöistä. Monet nousevat kyytiin keski- ja takaovista, mutta hyvin moni tulee etuovista ja alkaa kaivaa lippua. Toki se on tarpeen, jos on ostamassa arvolippua tai vastaavaa.

Katajanokan terminaalia palveleva 4TX on ihan oma lukunsa. Varsinkin Viking XPRSsin pikainen tulo ja lähtö on ongelmallinen: Kanavakatu ruuhkautuu pahasti sinänsä pienestä laivasta purkautuvasta automäärästä ja bussien aikataulut ovat sekaisin alta aikayksikön. Kun 4TX ajaa mennen tullen terminaalin kautta ihmisillä ei ole aavistusta, mihin suuntaan bussi kulloinkin on menossa. Toki minä ole tarmokkaasti opastanut, mutta se ei aika "juhlineille" risteilymatkustajille auta. Olen nähnyt täysiä bussikuormia vietävän Katajanokan suuntaan. Sieltä he tietenkin palaavat takaisin terminaalin kautta Kauppatorin suuntaan. Kun bussi on jo täynnä, mihin mahtuvat ne matkustajat, jotka terminaalissa odottavat? Parhaimmillaan terminaalissa on kolme 4TX-bussia, joista osa on menossa Katajanokan ja osa Kauppatorin suuntaan. Lisäkilpi ("Merisotilaantori" ja "Kauppatori") ainakin voisi hieman auttaa asiaa; linjakilvissä kun lukee "korvaa raitiovaunua".

Ongelmana oli myös koko bussiaikataulun sekoittuminen, johtuen sadoista saapuvista laivamatkustajista sekä heidän autojen aiheuttamasta ruuhkasta, ja siten Kauppatorin lähtöjen paha viivästyminen. Viking XPRS lähtee varsin tiukan aikataulun puitteissa ja Kauppatorin pysäkillä on usein siihen tähtääviä matkustajia ja jopa laivan työntekijöitä. Muutaman kerran meni aika viime tipalle, että he kerkesivät kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on ollut kunnia toimia 4X/4TX-kuljettajana tämän viikon arkipäivinä kuten myös viikonloppuna ja tänäänkin olen menossa sinne iltavuoroon, aina yöliikenteen loppuun saakka. On ollut äärimmäisen mielenkiintoinen ja normaalista arjesta poikkeava pesti ja kunnia tehdä todellista yhteistyötä nelosen ratikkakuskien kanssa.

Kiitos, olipa mielenkiintoinen vastine toiminnan keskipisteessä olevalta asiantuntevalta ammattilaiselta. Mikäli kaikki kuljettajat toimisivat yhtä neuvokkaasti, olisin tuskin tehnyt sellaisia havaintoja joista kirjoitin. Myönnän heti alkuun että havaintoni saattavat olla turhan yleistäviä, koska niitä on rajattu määrä ja ne ovat lähinnä tiheähköstä arkiliikenteestä. Niistä vain jäi valitettavasti sellainen vaikutelma, että siinä melkein tahallaan kiusattiin matkustajia. Nythän koko järjestely onneksi loppuu tähän yöhön, enkä ymmärrä miksei se loppunut jo aiemmin, sillä Kruunuvuorenkadun kiskotyömaa on seissyt tyhjillään koko viikonlopun. Asfaltointityöt aiotaan ilmeisesti saattaa loppuun vasta raitioliikenteen taas käynnistyttyä.
 
Vs: Nelosen poikkeusliikenne 28.5-3.6

Kiitos, olipa mielenkiintoinen vastine toiminnan keskipisteessä olevalta asiantuntevalta ammattilaiselta. Mikäli kaikki kuljettajat toimisivat yhtä neuvokkaasti, olisin tuskin tehnyt sellaisia havaintoja joista kirjoitin. Myönnän heti alkuun että havaintoni saattavat olla turhan yleistäviä, koska niitä on rajattu määrä ja ne ovat lähinnä tiheähköstä arkiliikenteestä. Niistä vain jäi valitettavasti sellainen vaikutelma, että siinä melkein tahallaan kiusattiin matkustajia. Nythän koko järjestely onneksi loppuu tähän yöhön,

Jos tässä ryhdytään kehuskelemaan asiakaspalvelulla, niin minä saatoin olla sporakuskijengistä ainoa, joka oli tulostanut itselleen 4X:n Kauppatorin pysäkkiaikataulun. :) Vakavammin ajateltuna, homma on luultavasti usein mennyt niin, että Kauppatorille saapunut vaunu on tullut etuajassa – linjan loppupäässä Lasipalatsilta Kauppatorille kun on muuta linjaa väljempi ajoaika – ja nenän edestä mennyt dösä on ollut edellisen nelosen vaihtoyhteydeksi tarkoitettu yksilö. Ja ollut vriston todistein ehkä paljonkin myöhässä. Järjestely ei siis ollut täysin onnistunut, koska ruuhkaisen Skattan lisäksi vaihtopaikaksi valittiin ajoittain ruuhkainen Kauppatori.
HSL voisi seuraava Skattan poikkeuskeikkaa varten miettiä vaihtoehtoa, että vaihtopysäkki olisi jo Senaatintori. 4X:n bussi olisi kytiksellä Fabianinkadun puolella ja hyökkäisi oitis nelosen perään Aleksin puolelle. Siitä norminelosen reittiä Nokalle. Paluusuuntaan vaihto voisi tapahtua vaikka ykkösen pysäkillä 0448, josta 4X sitten tekisi korttelisiirtymän em. paikkaan.

––enkä ymmärrä miksei se loppunut jo aiemmin, sillä Kruunuvuorenkadun kiskotyömaa on seissyt tyhjillään koko viikonlopun. Asfaltointityöt aiotaan ilmeisesti saattaa loppuun vasta raitioliikenteen taas käynnistyttyä.

Jaa, onko siellä valmista jo? Syy poikkeusliikenteen jatkumiseen on luultavimmin se, että kaiken varalta poikkeusaikataulut tehtiin koko viikoksi ja siksi myös jok'ikiselle kuljettajille (yli 300) poikkeusajosarjat. Systeemi on sen verran kankea, että nopeaan tahtiin tehdyt muutokset vaativat valtavan määrän työtä: käytännössä pitäisi ilmoittaa jokaiselle vuorossa olevalle kuljettajalle, että huomenna onkin normaali liikenne, tule ajoissa töihin.

Kuten sanoin, jos bussi seisoo pysäkille nelosen ratikan tulleessa, ihmiset poukkoilevat kuin "villit varsat" ehtiäkseen bussiin.

Minä oon luullut, että ihmiset poukkoilee vain silloin, kun näkee ratikan/ratikan telin/jotain kiskoilla kulkevaa. Mutta asia taitaakin olla niin, että poukkoilu alkaa silloin, kun näkee 11:ä pienemmän linjanumeron, olkoon siinä vaikka X (tai TX) perässä.
 
Varsinkin Kauppatorin ympäristössä ymmärtää ihmisten poukkoilun perään hyvin, onhan siinä äärimmäisen raivostuttavasti ajastetut liikennevalot jalankulkijoille. Massiivisista jalankulkijalaumoista huolimatta Mantan ohi pääsee yksinomaan odottamalla kaksissa liikennevaloissa minuuttikaupalla. Vähemmästäkin kävellään punaisia päin, kauempanakin keskustasta.

Poukkoilun esiintymistä voisi korreloida mielummin keskustan läheisyyteen, sen verran näkee epämääräistä kävelemistä mm. linja-autoasemilla Rautatieaseman ympärillä.
 
Vs: Nelosen poikkeusliikenne 28.5-3.6

Minä oon luullut, että ihmiset poukkoilee vain silloin, kun näkee ratikan/ratikan telin/jotain kiskoilla kulkevaa. Mutta asia taitaakin olla niin, että poukkoilu alkaa silloin, kun näkee 11:ä pienemmän linjanumeron, olkoon siinä vaikka X (tai TX) perässä.
Kaikella kunnioituksella iäkkäitä ihmisiä kohtaan; on kyllä aika villin näköistä kun tämä "keppi- ja rollaattorikansa" pistää ykkösvaihteen päälle ehtiäkseen vaihtamaan nelosesta "ratikkabussiin". Tahto on kova ja päämäärä selvä, nuoremmat alta pois! Nitrot ehtii ottaa "vaunussakin". En minä koskaan hennonut jättää heitä pysäkille näkemieni urheilusuoritusten jälkeen.
 
Paraati pistää uusiksi tänään useita raitolinjoja. Kaupungilla oli tänään paljon joukkoliikenteen käyttäjiä liikkeellä. Onko tämä meidän vaunujen käyttäjien kannalta oikeudenmukaista tällaiset poikkeusreitit. Vaikka tiedotaan etukäteen, niin vaikea on hahmottaa kenenkään näitä tilapäisiä linjoja.

Näitä tapahtumia on välillä enemmän ja vähemmän. Voisi alkaa karsimaan.

En tiedä kokemattomuuttani, mihin ketjuun kuuluu keskustelu poikkeusreiteistä, jotka ajetaan jonkun massatapahtuman vuoksi.

---------- Viesti lisätty kello 16:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:39 ----------

Tapahtuu tänään klo 11 kieppeillä Manskulla. Katson bussin ikkunasta, kun raitiovaunun etuovesta avustetaan keppien kanssa liikkuvaa vanhusta keskellä vilkasta Mannerheimintietä. Päässäni liikkuu, mitä ihmettä voi tapahtua. Selviää seuraavassa hesperinkatujen risteyksessä: henkiköauto ja raitiovaunu ovat kolaroineet. Kolaroiva vaunu seisoo hätävilkut päällä paikallaan. Reittiä käyttävät muut vaunut jättävät matkustajansa myös keskelle Mannerheimintietä.

Tämä on yksi raitioliikenteen heikkous, mutta en ole itse tällaista pitkään aikaan nähnyt. Pointti on siinä, kuinka usein tällaista esiintyy. Hyvä pohtia huolellisesti tuleeko Jokerin mahdollisille rateille kuinka monta ohitusmahdollisuutta.
 
Ei voi kun nostaa hattua safkalle ja vristolle ja samalla miettiä, että olisivatpa kaikki kuljettajat jl-harrastajia. Tosin vaikka olen itsekin kuljettaja / bussibongari en välttämättä olisi pystynyt tuollaisella taidolla hoitamaan tälläistä. (salaa myös toivon että ei tarvitse kesällä ajaa metronkorvausliikennettä)
 
Paraati pistää uusiksi tänään useita raitolinjoja. Kaupungilla oli tänään paljon joukkoliikenteen käyttäjiä liikkeellä. Onko tämä meidän vaunujen käyttäjien kannalta oikeudenmukaista tällaiset poikkeusreitit. Vaikka tiedotaan etukäteen, niin vaikea on hahmottaa kenenkään näitä tilapäisiä linjoja.

Täsmälleen samaa mieltä. Isänmaallisena sanoisin, että tämänpäiväinen paraati itsenäisyyspäivän juhlinnan ja eräiden valtiovierailujen ohella on ainoita, missä hyväksyn poikkeusreitit. Sitten vakiintuneena hässäkkäpäivänä, vappuna, on syytä pitää poikkeusliikenne ja joulunalusjuhlinnat (joulukadun avajaiset+lucia-kulkue) tulevat vielä kolmantena mieleen. Mutta mikään muu tapahtuma ei saisi aiheuttaa liikennepoikkeuksia. Kukas noille luvat antaa, joku poliisiviranomainenko? Vähän ryhdikkyyttä sinne; tuhannet ihmiset venttaa, kun sadat ihmiset osoittavat mieltään!

En tiedä kokemattomuuttani, mihin ketjuun kuuluu keskustelu poikkeusreiteistä, jotka ajetaan jonkun massatapahtuman vuoksi.

Tänne kai, mutta sattumalta itsekin mietin aiemmin päivällä, kannattaisiko tänne tehdä oma ketjunsa "liikennehäiriöt 2012" ja pitää sitten itse havainnot tässä ketjussa.

Tämä on yksi raitioliikenteen heikkous, mutta en ole itse tällaista pitkään aikaan nähnyt. Pointti on siinä, kuinka usein tällaista esiintyy. Hyvä pohtia huolellisesti tuleeko Jokerin mahdollisille rateille kuinka monta ohitusmahdollisuutta.

Rv-liikenteessä kolahtaa kolmisen-nelisensataa kertaa vuodessa, eli keskimäärin noin kerran päivässä. Suurin osa hoituu nopeasti yhteystietojen vaihdolla eli noita kuvaamiasi "ihmiset keskelle katua"-tilanteita tapahtuu hyvin harvoin.

---------- Viesti lisätty kello 20:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:04 ----------

Kaikella kunnioituksella iäkkäitä ihmisiä kohtaan; on kyllä aika villin näköistä kun tämä "keppi- ja rollaattorikansa" pistää ykkösvaihteen päälle ehtiäkseen vaihtamaan nelosesta "ratikkabussiin". Tahto on kova ja päämäärä selvä, nuoremmat alta pois! Nitrot ehtii ottaa "vaunussakin". En minä koskaan hennonut jättää heitä pysäkille näkemieni urheilusuoritusten jälkeen.


MOT. Noita näkee niin julmetun usein, että välillä on kielteinen sisäänpääsypäätöskin tehtävä. Nyrkkisääntönä olen pitänyt, että jos minun vaununi edestä juoksee punaisia päin silloin kun olen tekemässä lähtöä, tai jos muulla tavoin liikenneturvallisuutta vaarantaa, niin ei ole toiveitakaan sisäänpääsystä. Harmillisempi puoli on tietysti se, että ko. juoksija ei ehkä ymmärrä tehneensä väärin, vaan sysää tällöinkin syyn nokan edestä menneen kulkuvälineen kuljettajalle.
Ja lisäksi itse kunkin on hyvä oivaltaa se, että 5-minuutin liikenteessä toimitaan eri lailla kuin 20-30-minuutin liikenteessä, jonka, vristo, jo mainitsitkin.
 
5.6

Kuorma-auton nostin on repinyt raitiovaunujen ajolangat alas Sturenkadun ja AKK:n risteyksessä alkuiltapäivästä, linjat 1/A ja 9 ajavat toistaiseksi poikkeusreittiä Mäkelänkadun, Sörnäisten ja Helsinginkadun kautta omille reiteilleen.

Ykkösen osalta olivat poikkeusinfot hieman omituiset:

"klo 14.15 raitiolinja 1, poikkeusreitti.
Helsinginkatu-Sörnäinen-Mäkelänkatu
Syy: Virtahäiriö, Paikka: Aleksis kiven katu,
Kesto: 14.11 - 14.50"

"klo 14.52 raitiolinja 1, poikkeusreitti.
ajetaan Urheilutalo-Helsinginkatu-Hämeentie-Hakaniemi.
Kallio jää ajamatta.
Syy: Virtahäiriö, Paikka: Aleksis kiven katu.
Arvioitu kesto: 14.15 - 18.00"

Eka info oli ihan ok mutta toista en ymmärrä, jos virrat ovat poikki Akk:n ja Sturenkadun risteyksessä, niin miten linja voi ajaa urheilutalon kautta ja miksi Kallio jätettäisiin ajamatta? Ilmeisesti tässä on tullut infon laittajalle jokin ajatuskatkos koska vastaavasti ysin info oli ihan järkevä, eli ajetaan Kaarlenkatu-Sörnäinen-Mäkelänkatu-Messukeskus. Flemari, AKK ja Jämsänkatu jää ajamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet ja kiiltävät langat sai siitä sitten Sturen ja AKK:n risteys. Näytti pari ajolangan risteyskappalettakin olevan pakasta vedettyjä. Kääntyminen Sturelta AKK:lle ja toisinpäin jätettin vetämättä, se sähköistetään vasta elokuussa.
 
8.6.

Ludde (HKL 150) oli tilausajossa, seisoi iltakuuden aikaan Mikonkadulla, Spårakoffin edessä.
 
5.6

Kuorma-auton nostin on repinyt raitiovaunujen ajolangat alas Sturenkadun ja AKK:n risteyksessä alkuiltapäivästä, linjat 1/A ja 9 ajavat toistaiseksi poikkeusreittiä Mäkelänkadun, Sörnäisten ja Helsinginkadun kautta omille reiteilleen.

11.6.

Linjalla 7B ollut Variotram ajoi poikkeusreittiä ja kääntyessään Sturenkadulta AKK:lle, se veti samalla ajolangat uudestaan alas, koska niiden korjaus on edellisen vaurion jäljiltä vielä kesken.
 
Takaisin
Ylös