Raitiovaunuhavaintoja maalis - huhtikuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
JE sanoi:
Compact sanoi:
Tehty numerointimuutoksia?
Niin, kuinka pitkään nuo kutosen ruuhkavuorot aina olleet nykyiset? Käsitin joka tapauksessa vuoronumeroiksi, en vaununumeroiksi nuo rvk1249:n viestissä mainitut.
Vuoronumeroitahan nuo ovat - tietenkin! Tuossa tosiaan hämää helposti se, että vaunujen ja vuorojen numerot ovat osaksi samoja.
Ruuhkavuorojen numerot voivat muuttua toisiksi aikataulukausien välillä. Ruuhkiksen numero määräytyy sen mukaan, missä välissä se kulkee. Vakkarien numerot taas perustuvat kymmensarjoihin linjajärjestyksessä. Ruuhkikset ovat samansukuisia, mutta niissä on aina ykkönen edessä. Tosin Töölössä on vakkarien ja ruuhkien välimuotojakin, joista on vaikea sanoa, kumpia ne on. Osan sellaisista luonne on vielä vaihdellut aikataulukausittain.
 
Klassikko #8 havaitu tänään aamuruuhkassa 1A:lla ja päivällä koulutusajossa Hämeentiellä. Hyvä merkki, klassikoita ei olla unohtamassa...
 
Huono merkki... klassikoita ei voida unohtaa. Eli toisin sanoen Variotramit yhä ongelmissa. On toki hyvä, että vuoden 1959 vaunuja joka tapauksessa säästetään tilausajoja ynnä muuta varten, mutta sillähän ei linjaliikennekäytön kanssa juurikaan ole tekemistä.
 
tiistaina 14.3 ei linjalla 4 juurikaan näkynyt varioita, lähes kaikki vaunut olivat korkeita niveliä, linjan 10 ainoa korkea nivel taisi olla vaunu 87
 
moxu sanoi:
Klassikko #8 havaitu tänään aamuruuhkassa 1A:lla ja päivällä koulutusajossa Hämeentiellä. Hyvä merkki, klassikoita ei olla unohtamassa...
Ei ainakaan vielä unohdeta, kun niitä oli tänään iltaruuhkassa liikenteessä kaksin kappalein (tietenkin vaunut 8 ja 12) linjalla 1A. :D
 
Suora lainaus HKL:n kotisivuilta:

Koodi:
Parhaillaan entisöidään toista vaunua, numero 9:ää vuodelta 1959 sekä siihen tarvittaessa liitettävää perävaunua 505. Vaunu on tarkoitus saada liikenteeseen linjalle 1 ensi syksynä.
Klassikoita ei olla unohtamassa.
 
Vaunu 152 vuorossa 101 16.3.2006 iltapäivällä

Torstaina 16.3.2006 oli iltapäivällä linjalla 1A vuorossa 101 vaunu 152. Kuva Perämiehestä.


rvk1249
 
Varsin erikoiseen muotoon kirjoitettu tuo destinaatioteksti. Ei etene maantieteellisesti!
 
Toissapäivänä: linja 10 riittävän sekaisin, jotta Kuusitietä käytettiin kääntymiseen useampia kertoja.
Tänään: useita Variotram-vaunuja muussa kuin linjaliikenteessä. 209 "koeajo"-kilvin, 206 "opetusajo"-kilvin, 214 ja mahdollisesti vielä jokin neljäs niinikään vastaavassa "muussa" liikenteessä.
 
21.3.2006

Kaalimato #201 oli tuossa hetki sitten ilmeisesti lähtenyt keulasta kiskoilta ekassa vaihteessa ollessaan lähdössä Lasipalatsilta etelään. Linjakilvissä luki paikalle saapuessani "tilausajo", mutta kaipa sen on täytynyt olla 10?

Liikenne etelään Lasipalatsin ohi ratikalla oli tietenkin kokonaan poikki, ja pohjoiseen osan ajasta, henkilökunnan kykkiessä pohjoiseen menevän raiteen kohdalla tarkkaillen etupyöriä niitä raiteille nostettaessa. Jopa Vaurion perässä olevat vaunut lähtivät peruuttelemaan, kenties Töölön halleille saakka. Itse olin tulossa 4:lla Munkasta, ja kuski kuulutti reitiksi Töölön hallipiha - Urheilutalo - Karhupuisto - Hakaniemi - Kruununhaka - Katajanokka. Jäätyäni Töölössä pois kyydistä 10 lähti näemmä peesaamaan kyseistä nelosta Hesaria pitkin Kallion suuntaan. Aika moni muukin linja joutui tietysti poikkeusreitille.

Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon Saksanseisoja kestää keulasta nostamista ja sitä seuraavaa vetämistä ja työntämistä. Nostaessa toisen haitarin palkeet koskettivat melkein kadun pintaa. Työntäessä mato meni aivan mutrulle.

Tätä kirjoittaessa ovat jo toivottavasti saaneet sen kiskoille.

Edit: Linkki Hesarin artikkeliin aiheesta.
 
JMerlin sanoi:
21.3.2006
Kaalimato #201 - - -Lasipalatsilta etelään. Linjakilvissä luki paikalle saapuessani "tilausajo", mutta kaipa sen on täytynyt olla 10?
Tilausajo-vario oli puskaradion (=kännykkä) mukaan lähdössä klo 19 aikoihin liikenteeseen eli lienee samainen. Eli saattaa olla oikeasti ollut kääntymässä Kaivokadulle ja vähän käytetyssä vaihteessa ollut jokin häiriö.

Poikkeusliikennetiedotetta "Linjat 3B, 4, 7B ja 10 mahdollisia poikkeuksia liikenteesa." ihmettelen. Jos vaunun nosto takaisin kiskoille kestää kuuleman mukaan toista tuntia niin kyllä poikkeusreitit ovat jo melko todennäköisiä.
 
Vaunu 66 kiskoilta Senaatintorin laidalla

Hesarissa kerrotaan raitiolinjan 7A vaunun suistuneen kiskoilta Snellmaninkadun ja Aleksanterinkadun risteyksessä tänään (la 1.4.) kello 16. Kyseessä oli vaunu 66, jonka keskiteli siis vaurioitui niin pahoin, että se nostettiin apupyörien varaan ennen Töölöön suuntautunutta hallimatkaa. Aleksia pitkin n. klo 17.45 kävelyvauhtia edenneen vaunun edessä ajoi H055 sinisiä valojaan vilkuttaen. Ainakin yksi Katajanokalta tullut neloslinjan Vario ja yksi 3T:n vaunu ohjattiin Kruununhaan kautta Lasipalatsille, jotta ne pääsisivät "paraatin" ohitse.

Senaatintorin laidalla ratikan ympärillä oli puoli kuuden maissa monta haalarimiestä, H055 sekä nostolava- ja imuriauto. Kaksi viimeistä olivat paikalla vielä puoli seitsemän maissa, jolloin miehet tutkivat vaihdetta, jonka kohdalla suistuminen oli sattunut. Linjan 7A vaunut ohjattiin poikkeusreitille (Kaisaniemen kautta) pian suistumisen jälkeen. En tiedä mihin aikaan reitti palautui normaaliksi.
 
Eilisiltaista kiskoiltanousijaa, vaunua 66, siirreltiin Töölön hallin edustalla tänään klo 11 aikoihin, ilmeisesti se vietiin vain halliraiteelta toiselle. Vaunun keskiteli apupyörineen näytti tällaiselta.
 
kuukanko sanoi:
2.4.2006 (sunnuntai)

HKL 152 / 6
Kuva 1 & 2
Eilisen jälkeen kuviani ei välttämättä uskota enää aidoiksi... :wink: Mutta kyllä se nyt vain totta on, että mannheimilainen oli linjalla hehkuvalaistuksineen pyhäpäivänä. Siitä onkin vierähtänyt tovi, kun "Edison-lamppuisia" vaunuja on sunnuntaina näkynyt vuoroliikenteessä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös