Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään (28.3) kello 9.30 kulki 3T ja 3B vääriin suuntiin Eiran päässä. Tietääkö joku syyn?
 
Vario 209 tuli tänään (28.3.) yhdeksän jälkeen vastaan Ruoholahdessa matkalla Länsisatamasta varikolle. Paluupostissa lähtenee myöhemmin tänään tai huomenna toinen vaunu.
 
SRS-uutisissa on kuvia 209:n paluusta etelänmatkalta.
209 lienee tähän mennessä Saksasta tulleista tällä hetkellä ainoa sellainen, josta on runsaasti liikennehavaintoja esimerkiksi viime kesältä. Tätä ennen tulleista ei tiettävästi liikennehavaintoja ole tehty vuoden 2006 aikana. Sehän on tiedossa, että osa Varioista oli pois käytöstä useita kuukausia yhtäjaksoisesti. Seisontajaksojen pituus tietenkin vaihteli yksilöittäin.
 
Vaunuun 152 on vaihdettu teippaukset. Vaunu oli eilen torstaina 29.3. liikenteessä uusilla kuvilla linjalla 6. Vaunu on väriltään edelleen pinkki, mutta tuote ja kasvot ovat vaihtuneet.
 
Helsinki 30.3. klo 10:05

Vaunu #88 (Tämä muuten on se, joka törmäsi Stockmannin seinään taannoin) havaittu rekan lavetilla Lahden moottoritiellä Viikin kohdalla matkalla pohjoista kohti.
 
Helsinki 30.3. klo 10:05

Vaunu #88 (Tämä muuten on se, joka törmäsi Stockmannin seinään taannoin) havaittu rekan lavetilla Lahden moottoritiellä Viikin kohdalla matkalla pohjoista kohti.
Klo 8:34 vaunu oli vielä omien teliensä päällä tukevasti kiskoilla, tosin tilanne kyllä enteili pitkää reissua...
 
Vaunun 85 järjestysnumeron 8 on tavallista HKL-fonttia, mutta 5 ei ole. Numero 5 on yllättäen samaa fonttia, jota käytettiin 80-luvulle asti bussien järjestysnumeroissa, jota käytetään nykyisinkin suomalaisissa rekisterikilvissä ja jota alunperin käytettiin nivelvaunujen linjanumerorullissa. 5 on kuitenkin väriltään keltainen. Mikähän on mennyt pieleen, kun tällaisia numerotarroja on ylipäätään tehty?
 
Vaunun 85 järjestysnumeron 8 on tavallista HKL-fonttia, mutta 5 ei ole. Numero 5 on yllättäen samaa fonttia, jota käytettiin 80-luvulle asti bussien järjestysnumeroissa, jota käytetään nykyisinkin suomalaisissa rekisterikilvissä ja jota alunperin käytettiin nivelvaunujen linjanumerorullissa. 5 on kuitenkin väriltään keltainen.
Itse asiassa ratikkafriikit keskustelivat asiasta jo hyvän aikaa sitten alan IRC-kanavalla, jossa kaikki ajankohtaisuudet tulevat esille heti tuoreeltaan. Korjattakoon, että HKL:n viimeinen tuolla fontilla varustettu autosarja oli 700 - 709 eli AJM-700...AJM-709 (vuoden 1977 alkupuolelta). Nivelraitiovaunusarjan NrI linjanumerorullien numerot olivat tosiaan alkujaan tuota fonttia, kakkosten taas ei.
Otin itse asiassa jo viime kuussa kuvia vaunusta 85 koeajolla, tosin varsin hätäisiä ohituskuvia... :)
 
kuvia vaunusta 85 koeajolla, tosin varsin hätäisiä ohituskuvia... :)


Hmm... Empä ole aikaisemmin itse kiinnittänyt tuohon mitään huomiota vaikka, tuo tulee lähes joka päivä vastaan. Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota Nr1 68:n etuvaunun ovien puoleisella sivulla oleviin numeroihin. Nehän ovat mainoksissa kiinni. Niille, jotka eivät ole vielä tuota yksityiskohtaa vielä huomanneet niin sen voi bongata linjalta 6.
 
Hmm... Empä ole aikaisemmin itse kiinnittänyt tuohon mitään huomiota vaikka, tuo tulee lähes joka päivä vastaan.
Käsittääkseni #85 on sijoitettu linjaliikenteeseen täyskorjauksen jälkeen vasta nyt pääsiäisen alla, joten ei se kovin monena päivänä välttämättä ole tullut juuri ketään meistä vastaan. Minulla oli tuuria matkassa, kun vaunu sattui näyttäytymään koeajolla 27.3. Ja ihme kyllä kamerakin sattui olemaan mukana. Tällä kertaa hra Murphykään ei onnistunut tuhoamaan keikkaani... ;)
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös