Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2011

Arki koitti maanantaina 14.03. havaintojenkin suhteen:
HKL 152, 153 / 7B
HKL 164 / 1A
 
14. ja 15.3.: HKL 2010 nähty liikkeellä Koskela - Vallila -akselilla sekä Koskelan pihalla (harjansa kanssa). Koeajoja kaiketi edelleen.
HKL 2120 on edelleen (kaiketi ollut koko talven) Vallilan telikorjaamossa. Pilttuu lähinnä Hämeentietä.
 
NrI 49:stä jouduttiin tuulilasi irroittamaan, jotta lastenvaunut saatiin sisälle vaunuun, kun oven tukitanko oli esteenä. (Seiska 9/2011, s. 18)
 
NrI 49:stä jouduttiin tuulilasi irroittamaan, jotta lastenvaunut saatiin sisälle vaunuun, kun oven tukitanko oli esteenä. (Seiska 9/2011, s. 18)
No hyvä on. Jäin koukkuun.
Kerro ihmeessä lisää tästäkin outoudesta. Tällähän moista lehteä ei edes selailla!
 
No hyvä on. Jäin koukkuun.
Kerro ihmeessä lisää tästäkin outoudesta. Tällähän moista lehteä ei edes selailla!

Moisessa lehdessä en näe minäkään muuta hyvää kuin ristikot ja TV-ohjelmatiedot. Sattui parturissa silmiin. Kyseessä on kuvamanipulaatio.

Mutta ongelma johon puututtiin on todellinen. Jolleivät kaksosten- ym. leveähköt lastenvaunut mahdu välipalattomiin vaunuihin, täytyy loputkin Nr:t välipaloittaa, tai ainakin sijoittaa linjoille niin että esim. joka toinen vuoro on esteetön.
 
Mutta ongelma johon puututtiin on todellinen. Jolleivät kaksosten- ym. leveähköt lastenvaunut mahdu välipalattomiin vaunuihin, täytyy loputkin Nr:t välipaloittaa, tai ainakin sijoittaa linjoille niin että esim. joka toinen vuoro on esteetön.

Ainakin linjoilla 3B/T, 4, 6, 8 ja 10 jo valtaosa vuoroista ajetaan joko välipalallisilla NrII:lla tai Varioilla, linjoilla 1/A, 7A/B ja 9 esiintyy enemmän korkeaa NrI kalustoa, kuitenkin seiskoillakin pääsee matalaan vaunuun n.30min välein ja ysillä pitäisi aikataulun mukaan joka toisen vuoron olla matalalattiainen. Eli kyllä tuo esteettömyys jo aika hyvin toteutuu raitiovaunuliikenteessäkin!
 
Eli kyllä tuo esteettömyys jo aika hyvin toteutuu raitiovaunuliikenteessäkin!

Sanoisin, että ihan riittävän hyvin. Kohta joku menee ja valmistaa nelosille supermegaleveät lastenvaunut ja voi sitä porua, kun ei niillä mahdu ratikkaan ;)

Päivän havainto: linjalla 4 vaunu 53 eli nauhakilvellinen. Nauhakilvellisiä on näkynyt silloin tällöin nelosellakin, kun aikataulut menevät nyt niin, etteivät kaikki vuorot käy terminaalissa.
 
Väliosavaunuja on taas kohta kaksi enemmän. 89 ja 103 ovat kovasti koeajoissa.
Jälkimmäisen näin taas tänään (16.3.).
Eikös niitä "kaksosvaunuja" ole peräkkäisilläkin paikoilla? Tarvitaanko citymaasturin levyisiä vaunuja?
 
Kohta joku menee ja valmistaa nelosille supermegaleveät lastenvaunut ja voi sitä porua, kun ei niillä mahdu ratikkaan ;)
Hehe.. omalle kohdalleni sattunut ennätys on kohdata kahdeksat lastenvaunut M100 metrojunan yhdessä ovivälikössä. Ohjaamoon pääsy on tällöin hankalanpuoleista. :biggrin:
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.10 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / N/A
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / N/A
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / N/A
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / N/A
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Takaisin
Ylös