- Liittynyt
- 31 Joulukuu 2008
- Viestit
- 474
Suosittelen matkustamaan joskus seiskalla tai 6T:llä Länsiterminaalilta vilkkaimpien laivavuorojen saapumisaikoihin, ja sitten esittämään näkemyksen ratikkaratkaisun erinomaisuudesta ja kapean käytävän molemmin puolin ahdettujen alimittaisten jakkaroiden paremmuudesta melkein mihin tahansa verrattuna.
Helsingin kapearaiteisuus on johtanut siihen, että kapean korin johdosta penkit ovat normikokoiselle liian kapeat, eikä alle ideaalin levyisellä käytävällä pysty liikkumaan, eli jos satamasta kyytiin nouseva asiakas joutuu johonkin vähänkin kauemmas ovesta, hänellä on edes teoreettiset mahdollisuudet päästä vaunusta ulos vasta asemalla -sen verran monta kertaa olen jo nyt saanut olla näkemässä tilannetta, jossa keskemmältä yritetään ulos Kampissa, ja jopa tilannetta, jossa tällaisen poistumisjärjestelyn takia joku pidemmälle matkalla ollut ja poistujaa väistänyt asiakas on myös jäänyt Kampin tolpalle.
Terminaaliratikka on erittäin hieno ratkaisu satamaan päin mentäessä, mutta laivaa vastassa olisi parempi olla määrittelemätön määrä busseja, jotka ensisijaisesti hoitelisivat asiakkaat keskustaan spårien rinnalla, kiskoajoneuvojen palvellessa ensisijaisesti niitä, jotka ovat menossa johonkin muualle kuin Kamppiin.
Se on toki totta, että joukkoliikennevälineitä ei ole suunniteltu kuljettamaan runsaita matkatavaramääriä, mutta sellaisiakin laivoilta tulijoilla yleensä on. Vieläpä nestemäisiä ja pahimmillaan särkyvissä astioissa.
Uudet Articit on suunniteltu perä edellä puuhun. Vaunun läpi menee kapea käytävä kiitos korokkeiden päällä olevien, ei niin kovin esteettömien penkkien. Eteistilat ovat ahtaat, samaten muun muassa lastenvaunuille tarkoitettu tila. Vaunusta pitäisi ehdottomasti karsia penkkejä pois, jotta vaunu vetäisi paremmin matkustajia. Nyt lastenvaunujen, pyöratuolin, laukkujen, suuremman kassin tai muun vastaavan kanssa on hyvin haastavaa matkustaa.