Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Olisi erittäin hyvä ratkaisu minustakin. Noinhan toimitaan mm. Bielefeldissä, Kölnissä, Hannoverissa, Baselissa ja Zurichissä. Tuollaiset yhdistelmät voisivat olla liikenteessä arkisin pitkien metrojunien tapaan ja iltaruuhkan jälkeen perävaunut poistettaisiin.

Jos noita Manneja pitää ajossa pitää, niin kalusto taitaa olla jo nyt aika tiukalla. Toisaalta eihän tuollainen juna mahtuisi kaikille pysäkeille.

Nelosen ja kympin ongelmat poistuvat muuta liikennetarjontaa lisäämällä. Pohjoinen metrolinjaus pitää toteuttaa. Nuo kaksi linjaa ovat niin ylikuormitettuja nykyisin.
 
Nelosen ja kympin ongelmat poistuvat muuta liikennetarjontaa lisäämällä. Pohjoinen metrolinjaus pitää toteuttaa. Nuo kaksi linjaa ovat niin ylikuormitettuja nykyisin.

Ei nelosen ja kympin ongelmat johdu mistään muusta kuin aivan liian pienestä kalustokoosta. Kansainvälisesti katsoen 20-metrinen ratikka on ihan minikokoinen.

Tavoitteeksi tulisi asettaa suuremman kalustokoon lisäksi linjojen 3 ja 7 siivoaminen pois Manskulta, millä voidaan sujuvoittaa ja nopeuttaa linjoja 4 ja 10. Investoinnin hinta (Topeliuksenkadun rata) on karkeasti arvioituna viisi miljoonaa euroa, ja se voidaan saada takaisin 2-3 vuodessa (riippuen siitä, millainen yhteisvuoroväli linjoille 3 ja 7 halutaan välillä Eläintarha-Senaatintori).

Vaikka viiden miljoonan sijaan olisi käytettävissä viisisataa miljoonaa, niin pidän silti epätodennäköisenä sitä, että Töölön metro oleellisesti vähentäisi linjojen 4 ja 10 kuormia. Metrollahan olisi näiden ratikoiden kanssa kilpaileva asema vain Oopperalla ja Tullinpuomissa. Metro voisi siis korvata vain hyvin lyhyitä, lähinnä Lasipalatsin ja Oopperan/Tullinpuomin välisiä matkoja, ja tuollaisella hyvin lyhyellä matkalla matka-aikaetu on ratikan puolella metron syväasemien huonon/hitaan saavutettavuuden vuoksi. Laskennallisessa vuorovälissäkään ei ole eroa 4&10 vs (automaatti)metro.

Havainto eiliseltä: 1.10.09 linjalla 4 taas vaunu 76. Olispa niitä enemmänkin täälläpäin...
 
Toisaalta eihän tuollainen juna mahtuisi kaikille pysäkeille.
Olet oikeassa, ei nykyään mahtuisikaan.

Mutta siitäkin huolimatta olen sitä mieltä, että nelosen ja kympin vakiojuna voisi koostua aina (oli se sitten Manne tai Nr) välipalallisesta nivelvaunusta, jonka jäljessä olisi välipalaton nivelvaunu. Tällaisen yhdistelman pituus olisi vajaa 47 metriä, mikä ei ole mitenkaan tavaton pituus raitiotiejunalle Euroopassa. Sellainen juna voisi kulkea kummallakin linjalla tasatahtiaikataulun mukaan (esim. 10-7,5 min), jolloin yhteisellä osuudella olisi varsin tiheä vuoroväli.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös