Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2012

Se taas harvemmin hajoaa kylkeenajosta.

Suattaapi olla, ja koska en tiedä onnettomuusvaunun törmäysvauhtia, en rupea vänkäämään sillä, että ensin niveleen kohdistui isku ja sitten se, ainakin kuvien mukaan, vielä vääntyi hieman mutrulle.
 
Eilisen (12.9) havaintoja: näköjään toisessakin variossa on samanlaiset sisänäytöt kuin "vesivauriossa". Valitettavasti jäi varmistamatta tämän vehkeen nro, mahdollisesti 230?

Jossain viestiketjussa puhuttiin Pasilan aseman ohituskiskoista. Eilen vasta tajusin, että nehän on tehty oikeastaan hölmösti: ruuhka-aikaan autot tukkivat ohitusraiteen. Mene siinä sitten seiskalla ysistä ohitse taikka päinvastoin!
 
Eilisen (12.9) havaintoja: näköjään toisessakin variossa on samanlaiset sisänäytöt kuin "vesivauriossa". Valitettavasti jäi varmistamatta tämän vehkeen nro, mahdollisesti 230?

Ainakin vaunussa 203 on jo pidemmän aikaa ollut nämä uudentyyppiset pysäkkinäytöt.
 
Poikkeusliikennetiedotus sanoi:
13.09.2012 09.38 - Raitiolinja 9 Itä-Pasilan suuntaan, poikkeusreitti. Lähtö paikka Hietalahti . Syy: este raiteilla. Paikka: Simonkatu. Arvioitu kesto: 09:35 - 10:30.
13.09.2012 09.27 - Raitiolinja 9 Länsiterminaalin suuntaan, poikkeusreitti. Ajetaan Mannerheimintie - Erottaja - Hietalahti ja samaa reittiä takaisin. Syy: este raiteilla. Paikka: Simonkatu. Arvioitu kesto: 09:24 - 10:30.
13.09.2012 09.25 - Raitiolinja 3T Eläintarhan suuntaan, poikkeusreitti. Ajetaan Rautatieasema - Lasipalatsi - Arkadiankatu. Kamppi jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Paikka: Simonkatu. Arvioitu kesto: 09:23 - 10:30.

Este raiteilla oli linjan 65A bussi, joka oli hyytynyt Simonkadun pysäkille. Bussi ei päässyt liikkeelle koska sen keskiovet eivät sulkeutuneet. Tästä aiheutui lähes puolen tunnin katkos Länsiterminaalin liikenteeseen juuri Tallinkin laivan purkaessa ja ottaessa matkustajia Länsisatamassa (klo 9.30-10.30). Linjan 9 vaunut kävivät kääntymässä linjan 6 päättärillä Hietalahdessa. Mikäli Ruoholahdenkadun poikkeusyhteyden ajolangat olisivat jo valmiit, haitta matkustajille olisi ollut paljon pienempi, koska Hietalahdesta olisi voitu jatkaa Länsiterminaaliin.
 
Este raiteilla oli linjan 65A bussi, joka oli hyytynyt Simonkadun pysäkille. Bussi ei päässyt liikkeelle koska sen keskiovet eivät sulkeutuneet. Tästä aiheutui lähes puolen tunnin katkos Länsiterminaalin liikenteeseen juuri Tallinkin laivan purkaessa ja ottaessa matkustajia Länsisatamassa (klo 9.30-10.30). Linjan 9 vaunut kävivät kääntymässä linjan 6 päättärillä Hietalahdessa. Mikäli Ruoholahdenkadun poikkeusyhteyden ajolangat olisivat jo valmiit, haitta matkustajille olisi ollut paljon pienempi, koska Hietalahdesta olisi voitu jatkaa Länsiterminaaliin.

Mikäli Ruoholahdenrantaa tarkoitat, niin lankaa siellä näkyi roikkuvan ainakin kun viimeksi eilen ysillä matkustin; liekö sitten jotenkin käyttökelvotonta kuitenkin.
 
Mikäli Ruoholahdenrantaa tarkoitat, niin lankaa siellä näkyi roikkuvan ainakin kun viimeksi eilen ysillä matkustin; liekö sitten jotenkin käyttökelvotonta kuitenkin.

Jep, itsekkin näin juuri eilen siinä langat, ja ajattelin itsekseni että olisi jo käytössä, mutta ilmeisesti ei. En kyllä ymmärrä, mikä tarve on hidastella niiden asentamisessa. Se on kuitenkin huomattu että niitä tarvitaan.
 
Jep, itsekkin näin juuri eilen siinä langat, ja ajattelin itsekseni että olisi jo käytössä, mutta ilmeisesti ei. En kyllä ymmärrä, mikä tarve on hidastella niiden asentamisessa. Se on kuitenkin huomattu että niitä tarvitaan.

Ruoholahdenrantaa toki tarkoitin. Langat lienevät tulleet eilisen päivän aikana, sillä eilen aamulla niitä ei vielä ollut, vaan pelkästään kannatinlangat ja niissä kiinnikkeet.

On aika ihmeellistä, että jos rekka tms. repii ajolangat alas, ne laitetaan muutamassa tunnissa takaisin paikoilleen raitioliikennettä häiritsemästä. Hietalahdessa kuitenkin selvästi tarpeellisten poikkeusyhteyksien langoittaminen on kestänyt jo kuukauden. Sama juttu on ollut muidenkin poikkeusyhteyksien (uudelleen)langoittamisessa. Ilmeisesti se, miten tarpeellinen jokin yhteys on raitioliikenteen sujuvuuden kannalta, ei suoraan vaikuta kyseisen kohteen asennusprioriteettiin.
 
Este raiteilla oli linjan 65A bussi, joka oli hyytynyt Simonkadun pysäkille. Bussi ei päässyt liikkeelle koska sen keskiovet eivät sulkeutuneet. Tästä aiheutui lähes puolen tunnin katkos Länsiterminaalin liikenteeseen juuri Tallinkin laivan purkaessa ja ottaessa matkustajia Länsisatamassa (klo 9.30-10.30). Linjan 9 vaunut kävivät kääntymässä linjan 6 päättärillä Hietalahdessa. Mikäli Ruoholahdenkadun poikkeusyhteyden ajolangat olisivat jo valmiit, haitta matkustajille olisi ollut paljon pienempi, koska Hietalahdesta olisi voitu jatkaa Länsiterminaaliin.

Tuossa kohtaa se haitta voi olla todella paha, jos ysin varayhteydet eivät toimi: se laivaan pääsyn ikkuna on aika pieni: 10.30 lähtevään laivaan pääsee sisään 10.00 - 10.10 välisenä aikana, eli laivaan pääsy menee kiinni 20 minuuttia ennen lähtöä eikä siinä paljoa jousteta. Laivan pitää päästä matkaan aikataulussaan. Tunnin käännöllä ei paljoa ajella aikatauluja kiinni.

Kukahan muuten korvaa, jos jäät laivasta ja myöhästyt jostain tapaamisesta Tallinnassa?

Niin muuten: ovatko nämä bussit todella niin hölmösti suunniteltuja, ettei sitä pysäkkijarrua saa pois päältä mitenkään muuten kuin ovet kiinni? Luulisi olevan järkevää, että pysäkkijarrun saisi jostain pois päältä ovet aukikin jotta saisi siirrettyä auton pois muiden tieltä...
 
Niin muuten: ovatko nämä bussit todella niin hölmösti suunniteltuja, ettei sitä pysäkkijarrua saa pois päältä mitenkään muuten kuin ovet kiinni? Luulisi olevan järkevää, että pysäkkijarrun saisi jostain pois päältä ovet aukikin jotta saisi siirrettyä auton pois muiden tieltä...

Saahan sen, joissakin malleissa se on vähän helpompaa, joissain taas vaikeaa. Muistaakseni jälkimmäinen kuuluu juurikin Nobinan Volvo 8500LE -malleihin. 8700LE malleissa se on helppo ottaa pois käytöstä (ja sen kyllä huomaakin kun monet ajelevat ilman sitä).
 
Saahan sen, joissakin malleissa se on vähän helpompaa, joissain taas vaikeaa. Muistaakseni jälkimmäinen kuuluu juurikin Nobinan Volvo 8500LE -malleihin. 8700LE malleissa se on helppo ottaa pois käytöstä (ja sen kyllä huomaakin kun monet ajelevat ilman sitä).

Kovasti se kuljettaja siellä sääti ja riuhtoi ovia. Välillä kävi ohjaamossa ja sitten taas palasi oville. Maallikon silmissä ongelma vaikutti olevan se, että ovet eivät pysyneet kiinni, vaan avautuivat itsestään raolleen. Ohjeita ilmeisesti sateli, sillä puhelin oli vähän väliä korvalla. Lopulta paikalle saapui HKL:n raivausauto miehistöineen, mutta juuri samalla hetkellä bussi pääsi liikkeelle.
 
Kovasti se kuljettaja siellä sääti ja riuhtoi ovia. Välillä kävi ohjaamossa ja sitten taas palasi oville. Maallikon silmissä ongelma vaikutti olevan se, että ovet eivät pysyneet kiinni, vaan avautuivat itsestään raolleen. Ohjeita ilmeisesti sateli, sillä puhelin oli vähän väliä korvalla. Lopulta paikalle saapui HKL:n raivausauto miehistöineen, mutta juuri samalla hetkellä bussi pääsi liikkeelle.

Paineet pois, ovet työntää kiinni ja lukkoon (saa ovilehden sisäpuolelta noissa malleissa). Eri asia lukeeko "järjestelmä" että ovet on kiinni, vai luuleeko niiden olevan auki.
 
HS.fi:n keskustelun lukeminen on kyllä erinomaista viihdettä. Vai vielä ratikat ajavat jatkuvasti ylinopeutta Manskulla? Hah. Pikemminkin alinopeutta. Mutta joo, maallikon on vaikea arvioida raitiovaunun ajonopeutta, sen tulee helposti arvioineeksi yläkanttiin.
 
Takaisin
Ylös