Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Yksi kaalimadoista oli tänään hyytynyt Fredan ja Bulevardin risteykseen (virroitin alhaalla) ja sen perään oli liitetty toinen samanlainen ilmeisesti työntämään. Ratikat ajoivat Bulevardilta Yrjönkadulle välttäen tukoksen, jota poukkoilevat henkilöautoilijat vielä pahensivat.

Ja tämä kaikki siis tapahtui klo 15.00 hujakoilla.
 
Yksi kaalimadoista oli tänään hyytynyt Fredan ja Bulevardin risteykseen (virroitin alhaalla) ja sen perään oli liitetty toinen samanlainen ilmeisesti työntämään. Ratikat ajoivat Bulevardilta Yrjönkadulle välttäen tukoksen, jota poukkoilevat henkilöautoilijat vielä pahensivat.

Ja tämä kaikki siis tapahtui klo 15.00 hujakoilla.
Minäkin satuin havaitsemaan tuon 17:sta (847) ja vaunut olivat 31 ja 69. 31 takana ja 69 edessä.
 
Yksi kaalimadoista oli tänään hyytynyt Fredan ja Bulevardin risteykseen ––– Ratikat ajoivat Bulevardilta Yrjönkadulle

––– vaunut olivat 31 ja 69. 31 takana ja 69 edessä.

Kaalimadot ovat vissiin tehneet metamorfoosin ja niistä tuli lopultakin oikeita ratikoita? Ainakin numeroiden perusteella. Ja pitemmän kaavan mukaan ovat joutuneet kiertämään, jos Fredan suunnasta Bulevardilta ovat Yrjönkadulle ajaneet.
 
Tänään 13.2.2007 linjan 4 vuorossa 41 on "uutuuttaan" hohtava ja pehmeästi kulkeva Vario 221. Vaunu lienee juuri palannut linjaliikenteeseen Saksassa tehtyjen muutostöiden jälkeen. Viime viikolla puolestaan havaitsin ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa vaunun 205 liikenteessä. Sekin näytti ja kuulosti siltä kuin se olisi juuri tullut tehtaalta. Tänään se tosin oli jo mainosteipattu ja yhtä likainen kuin useimmat muut vaunut.
 
Edellisessä viestissä mainittu #205 liikkui h10:llä tänään tiistaina. Kyllä sekin varsin siistiltä näytti. Saksassa käyneitä ovat siis 205, 207 ja 221. On niitä toki muitakin, mutta ne muut eivät taida olla ihan vielä liikenteessä.
 
Esim. 212, jonka näin eilen koeajossa Hesarilla?
212 ei vielä Saksassa ole käynyt. Saksassa käyneet ovat tässä vaiheessa niitä, jotka eivät ole aikoihin olleet linjaliikenteessä, paitsi siis ne kolme edellä lueteltua, jotka vastikään ovat tulleet linjalle (#207 jo jokin aika sitten).

Aivan viime aikoina Saksaan on lähetetetty sellaisiakin, jotka ovat olleet linjalla myös lähimenneisyydessä.
 
Aivan viime aikoina Saksaan on lähetetetty sellaisiakin, jotka ovat olleet linjalla myös lähimenneisyydessä.

Seuraavassa Raitiossa toteutunut tilanne varmaankin esitellään numeroiden valossa?
Nimimerkki: Akateemisen Kirjakaupan päämyymälän lehtihyllystä tuokin lehti löytyy!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eirassa noin klo 16.00 sattui onnettomuus, jonka vukosi 3B:t jouduttiin ajamaan 1A:n päättärille ja siitä takaisin kauppatorin kautta Kallioon jne. 3T:t ajoivat saman reitin, mutta erkanivat keskustasta Töölöön päin.
 
Vaunu 12 oli ensin keskipäivällä kuljettajien koulutus ajossa, ja sitten ilta ruuhkassa linjalla 1A.
Vaunu #80 on nähty eilen luultavasti kokopäivä vuorossa koska se näkyi aamulla 1A sekä myöhemmin aamupäivällä linjalla 1. Tänään se myöskin näkyi linjalla 1A.
Muut linja 1 vaunut joka näkyi koti ikkunasta tais olla 41,42 ja 53. (Pitäsi hankkia kiikari että näkisi kunnolla ne vaunu numerot...:))

/Skurubisin
 
Saksassa korjatuilla Varioilla näköjään ajetaan tosissaan. Tänään lauantaina #207 oli sijoitettu neloselle ja vaunut #205 ja #221 kympille. Menin kympin kummallakin mainitulla vaunulla. Meno on tasaisempaa verrattuna korjaamattomiin vaunuihin. Vaihteiden ja ristikoiden kohdalla kuuluva kolina on vähän erilaista verrattuna aikaisempiin kokemuksiin. Kolina ei ole vanhan tavan mukaista hervotonta räminää ja kilinää, vaan voimakasta muunlaista ääntelyä. Ehkä vähän vanhaa kaikuvampaa. Vaunun #205 keskimmäisen moduulin alta tuli lisäksi vähän sen kaltaista ääntä, että jo(i)ssain pyörässä / pyörissä voi olla tasoja. Etummaisen mooduulin alta ei tullut sellaisia ääniä. #221:stä ei tullut lainkaan mitään tasoihin viittaaviä ääniä. #221 kulki kaiken kaikkiaan huomattavan siististi Varioksi. Ristikoiden ja vaihteiden kohdalla ääniä tulee, mutta ilmeisesti tuolla peruskonseptilla ne äänet ovat vaunujen ominaisuus, eivät vika. #221:llä matkustaminen oli miellyttävä kokemus. Vielä jos äänieristystä pyöräkoteloiden kohdalla jotenkin voisi parantaa...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös