Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ma 28.1. crotram kulki iltapäivällä ihan aikataulussa vuorossa 51.

Vaunu 217 kulki linjoilla 6/8, määränpäänäytössä luki vuorotellen Salmisaari ja Vallila vaihtuen muutaman sekunnin välein.

Uudella tilapäisellä pysäkillä on nimi, joka näkyy vaunujen pysäkkinäytössä: Sörnäinein M. Kirjoitusvirheellistä nimeä ei ole osattu kääntää ruotsiksi, vaan näytössä vaihtuvat tämä Sörnäinein M -teksti ja tyhjä.
 
Uudella tilapäisellä pysäkillä on nimi, joka näkyy vaunujen pysäkkinäytössä: Sörnäinein M. Kirjoitusvirheellistä nimeä ei ole osattu kääntää ruotsiksi, vaan näytössä vaihtuvat tämä Sörnäinein M -teksti ja tyhjä.

Tämä kirjoitusvirhe on Arabian suuntaan ajettaessa. Toiseen suuntaan se on Sörnäinen (M).

Vilhonvuoren pysäkki Arabian suuntaan on saanut peilin, josta kuljettaja näkee pitkän vaunun peräpäähän asti.
 
Poikkeusliikennetiedoitus 29.1

HKL sanoi:
Linja 3B eläintarhan suuntaan poikkeusreitti, ajetaan Hämeentie-Sturenkatu-Urheilukatu-Ooppera. Syy: onnettomuus. Paikka: Helsinginkatu 11. Alkaen: 9.52, arvioitu kesto: 10.20 asti.

Urheilukadulla tuossa varmaankin tarkoitetaan urheilutaloa, huvittavinta viestissä oli se että se saapui sähköpostiini vasta klo. 11.43 eli reilu tunti sen jälkeen kun tilanne oli jo ohi. Samaan aikaan tuli myös linjaa 4 koskeva tiedotus jonka mukaan linja kääntyy kauppatorilla, syy: este raiteilla Katajanokalla. Viime aikoina näitä poikkeustiedoituksia on tullut S-postiin melko tiuhaan tahtiin, lähes päivittäin useita kappaleita ja usein syynä on "este raiteilla" onko autoilijoiden piittaamattomuus lisääntynyt kun parkkeerataan liian lähelle raitiokiskoja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
-- huvittavinta viestissä oli se että se saapui sähköpostiini vasta klo. 11.43 eli reilu tunti sen jälkeen kun tilanne oli jo ohi.
Ongelma taitaa olla vastaanottajan sähköpostiohjelman asetuksissa. Sähköposti, kun ei ilmesty saapuneet-kansioon silloin, kun sen lähettää vaan silloin, kun sähköpostiohjelma pyytää palvelimelta uusia viestejä. Usein oletusasetuksena tälle tarkastusvälille on 30 tai 60 minuuttia, joka ei sovellu poikkeustiedotusten vastaanottamiseen. Oman sähköpostiohjelmani olen asettanut hakemaan palvelimelta viestejä viiden minuutin välein, jolloin viestit saa verrattain nopeasti. Lähetysajankohdaksi tuohon poikkeusliikennetiedotteeseen on merkitty 9.56 ja kolme minuuttia myöhemmin se on on minun säköpostissanikin ollut. Poikkeusliikennetiedote on lähtenyt nopeasti, mutta sähköpostitse se ei välttämättä saavuta matkustajia riittävän nopeasti.

Vanha järjestelmä, jossa poikkeusliikennetiedot lähetettiin palveluun rekisteröityneille tekstiviestillä olikin huomattavasti parempi tiedon nopean välittämisen kannalta. Lisäksi tekstiviesti saavutti liikenteessä olevatkin eikä vain niitä, joilla on taskussa sähköpostin automaattisesti tarkistava puhelin. Kalliimpihan se toki oli, mutta mahdollisuuksia tekstiviestipalvelun palauttamiseen olisi hyvä tutkia.
 
Vanha järjestelmä, jossa poikkeusliikennetiedot lähetettiin palveluun rekisteröityneille tekstiviestillä olikin huomattavasti parempi tiedon nopean välittämisen kannalta. Lisäksi tekstiviesti saavutti liikenteessä olevatkin eikä vain niitä, joilla on taskussa sähköpostin automaattisesti tarkistava puhelin. Kalliimpihan se toki oli, mutta mahdollisuuksia tekstiviestipalvelun palauttamiseen olisi hyvä tutkia.

Kaipauksella itsekin tuota palvelua muistelen. Tekstiviestien lähetyskustannuksia voisi ehkä marginaalisesti pienentää sillä, että viesti lähetettäisiin vain niihin puhelimiin, jotka ovat liikennöitsijän palvelualueella. GSM- ja muilla matkapuhelinverkoilla on ainakin karkea sijaintitieto kaikista kuuluvuusalueella olevista asiakkaista. Ehkäpä näistä voisi sitten poimia ne, jotka ovat Helsingissä (tai riittävän likellä).
 
Tänään tuli nähtyä Paavalin kirkon tietämillä matalavaunu jonka kilvissä seisoi "4/Munkkiniemi". :shock: Sturenkadulle oli kääntymässä ja ilmeisesti Koskelan hallista tulossa.
 
Tuo nelosen linjan este raiteilla oli Rahapajan mäkeen särkynyt maasturi, joka onnistui tukkimaan molemmat suunnat.

Huolimattomasti pysäköidyt autot ovat jatkuvana riesana raitioliikenteelle. Nykyiset peilitkin ovat autoissa niin jämäköitä, etten edes uskalla niitä mennä kääntämään särkemisen pelossa. Tällä pienellä tempulla saisi juuri ne vaadittavat sentit tilaa.
 
crotram kutosen kylteillä Stockan kohdalla 13.11, on se kaunis ja pitkän näköinen vehje...
 
Huolimattomasti pysäköidyt autot ovat jatkuvana riesana raitioliikenteelle. Nykyiset peilitkin ovat autoissa niin jämäköitä, etten edes uskalla niitä mennä kääntämään särkemisen pelossa. Tällä pienellä tempulla saisi juuri ne vaadittavat sentit tilaa.

Kyllä noissa möhköpeileissäkin taitaa kaikissa olla nivel, josta se taittuu ikkunaa vasten.
 
HKL Poikkeusliikennetiedotus sanoi:
Linjat 6 Arabian suuntaan ja 8 Vallilan suuntaan poikkeusreitti. Ajetaan Sturenkatu - Helsinginkatu. Sörnäinen jää ajamatta. Syy: este raiteilla. Alkaen: 18:16. Arvioitu kesto: 19:16 asti.

Matkustaessani kotiin h55:lla hieman ennen puolta seitsemää ihmettelin Vallilan varikolla seisovia kolmea ratikkaa, kaikki Koskelan hallikilvillä ja perässä Hauhon Puiston pysäkillä Crotram odottelemassa. Hämeentien ja Sturenkadun risteyksessä vaunu nro 52 oli "hypännyt" oikein kunnolla kiskoilta. H055 ja poliisi olivat paikalla sinivilkkuineen. Hämeentieltä onneksi pääsi kääntymään vasemmalle (Sturenkadulle). Ainakin siinä vaiheessa jäi myös Arabia ajamatta.

Työnjohdon kannattaisi varmaan tarkistaa tämä poikkeusliikenteen tiedotusviestipohja kun kasi ei enää mene vain Vallilaan asti...
 
Viimeksi muokattu:
Työnjohdon kannattaisi varmaan tarkistaa tämä poikkeusliikenteen tiedotusviestipohja kun kasi ei enää mene vain Vallilaan asti...

Ennen kuin joku muu saivartelija ehtii, niin käytän tilaisuuden hyväkseni: kulkeehan se kasi Vallilan suuntaan, vaikka jatkaakin pidemmälle. Kulkeehan bussi 70T:kin Vallilan suuntaan ;) Jos tosissaan puhutaan, niin onpa taas ihme juttu ettei tuokaan ole ajan tasalla. Viime viikon maanantaina vastaan tuli variotram linjalla 8, määränpääteksteissä luki vuorotellen Salmisaari ja Vallila. Hyvää matkustajainformaatiota.

Tuota "suuntaan"-ilmaisua olen ihmetellyt joskus paikallisjunassa. Siellä kun sanotaan että tämä on K-juna Keravalle, mikä on ihan OK, mutta ruotsiksi sanotaankin että K-tåget mot Kervo eikä till. Eli siitä ei sitten käy ilmi, kulkeeko juna Tikkurilaan vaiko Riihimäelle taikka Kemijärvelle, ainoa tieto on että Keravaa kohden mennään. Ihan sama kuin että suomeksi sanottaisiin "K-juna Keravan suuntaan"...
 
Vario 208 ajeli Pe 1.2 n. 13:40 Töölön hallin kohdalla pohjoiseen. Linjakilvissä luki "KOE". Jäi seisomaan Tukholmankadun risteykseen valoihin, kun oma bussini kääntyi Tukholmankadulle. Jatkoi siis ilmeisesti Manskua pitkin kympin reittiä eteenpäin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös