Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Vaunu 221 tänään aamuruuhkassa linjalla 10 vuorossa 197 (KH-TH) ja nyt illalla linjalla 4 vuorossa 148 (TH-KH).
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.2010 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / 9.5.2011 v.56 @6/8 / 29.8.2011 v.62 @6/8
  • 79 / 9.6.2011 v.32 @3BT / 15.9.2011 v.31 @3BT
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / 22.7.2011 v.58 @6/8
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / 13.6.2011 v.20 @3BT
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / 4.10.2011 v.153 @6/8 / 6.1.2012 v.20 @3BT
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / 8.7.2011 v.124 @5
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / 6.9.2011 v.153 @6/8 / 29.11.2011 v.31 @3BT
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / 21.10.2011 v.57 @6/8 / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / 6.7.2011 v.124 @5 / 17.10.2011 v.174 @7B
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

 
Foorumilla on ollut tarinoita bussikuskien (ei siis -kuljettajien) edesottamuksista asiakaspalvelun vaikeassa lajissa. Monella tänne kirjoitetulla pikkujutulla ei ehkä kirjoituskynnystä olisi ollut tarpeen ylittää, mutta tuossa päivänä eräänä kävi sellainen tapaus, että jopa meikäläisen korkea kynnys ylittyi. Kyseessä oli raitiovaunun kuski (ei kuljettaja), linjalla 10, ja kohteena toinen joukkoliikenneammattilainen.

Raitiovaunu oli saapumassa pohjoisesta Mannerheminitien ja Töölönlahdenkadun risteykseen. Paikalla oli myös bussi, kääntymässä samasta suunnasta vasemmalle Töölönlahdenkadulle, kohti Elielinaukiota. Bussi taisi olla hieman lähellä kiskoja, mutta ohi mahtui kuitenkin. Tapahtui seuraavaa:

- Raitiovaunu saapuu paikalle, torvi pohjassa. Kuski pysäyttää etuoven bussin ohjaamon sivuikkunan kohdalle. Raitiovaunulle palaa nuolivalo.
- Kuski avaa etuoven, ja alkaa huutamaan bussinkuljettajalle, että hän on liian lähellä kiskoja. Toistaa huudon useampaan kertaan. Raitiovaunu kuitenkin mahtuu ajamaan ohi, eikä mielestäni tee edes kovin tiukkaa.
- Koko tämän huutelun aikana raitiovaunulle on palanut nuolivalo. Nyt se kuitenkin vaihtuu S:ksi.
- S-valosta huolimatta raitiovaunu ajaa risteykseen, mutta pysähtyy tarkoituksella siten, että bussi ei pääse kääntymään. Bussinkuljettaja ei luultavasti edes näe omaa valoaan, joka on nyt sille vihreä.
- Raitiovaunu odottaa sen aikaa, kunnes bussin vihreä nuolivalo vaihtuu takaisin punaiseksi.
- Tämän jälkeen raitiovaunu lähtee liikkeelle - päin S-valoa.

Tällainen tapaus.
 
tlajusen merkilliseen havaintoon voisi toisaalta lisätä päinvastainen tapaus kuten Hufvudstadsbladetin sunnuntainumeron yleisön osastoon tullut palaute osoitti. Jutun kirjoittaja matkusti linjalla 8 Ruoholahteen uuden reitin tutustumistarkoituksessa. Kun vaunu saapui päättäriin edellinen vuoro seisoi siellä omaa lähtöä odottamassa jolloin jälkimmäinen vaunu joutui pysähtymään pysäkkialueen ulkopuolelle. Jutun kirjoittaja kertoi että kun kuljettaja avasi ovet hän huomasi taustapeilissään miehen rullatuolissä joka ei päässyt poistumaan korkeuseron takia. Kuljettaja ilmoitti heti miehelle että hän menee ja pyytää edellisen vaunun kuljettaja siirtämään vaununsa sen verran eteenpäin että tulokas mahtuisi pysäkkialueelle ja rullatuolimies pääsisi poistumaan. Näin hän myös teki ja kaikki sujui hyvin. Jutun kirjoittaja kiitti ilmeisesti kuljettajaa ruollatuolimiehen puolesta ja mainitsi että itse oli vain "turisti" ja lähtisi heti paluumatkalle. Kuljettaja neuvosi silloin siirtymään edelliseen vaunuun koska itse pitää aikataulunmukaisen tauon. Näin jutun kirjoittaja myös teki ja oli ilmeisesti hyvin tyytyväinen matkaansa ja hyvästä palvelusta. Sinänsä ei kovin merkillinen tarina, mutta tämän kuljettajan asenne oli tosi hyvä ja hienoa että sitä arvostettiin sen verran että kerrankin tuli positiivinen palaute sanomalehteen.
 
Monella tänne kirjoitetulla pikkujutulla ei ehkä kirjoituskynnystä olisi ollut tarpeen ylittää, mutta tuossa päivänä eräänä kävi sellainen tapaus, että jopa meikäläisen korkea kynnys ylittyi.

Tällainen tapaus.

Taisi olla kuskilla todellinen "paha tukka"- päivä;)

Kuulostaa niin ääliömäiseltä toiminnalta kuskin osalta, että kannattaisi laittaa viestiä myös HSL:n palautteisiin, sitä kautta kirjoituksellasi ihan oikeasti saattaa olla vaikutusta.
Jottei syy lankea väärän kuljettajan niskaan, kannattaa mainita myös kellonaika ja vaunun runkonumero jos satuit poistuessasi sen huomaamaan.


Sitä jäin tässä miettimään, eikö rv-kuski joutunut edes peiliään kääntämään, ne kun on bussien kanssa sopivasti osumakorkeudella, vaikka runkojen väliin jäisikin "hyvin" tilaa?
 
Sitä jäin tässä miettimään, eikö rv-kuski joutunut edes peiliään kääntämään, ne kun on bussien kanssa sopivasti osumakorkeudella, vaikka runkojen väliin jäisikin "hyvin" tilaa?

Ei joutunut.

Ratikka oli 88, ja se kulki viime sunnuntaina aamupäivällä jonkin verran ennen klo 11 linjalla 10 etelää kohti. Pistetään HSL-palautteen antaminen harkintaan.

Joukkoliikennekuljettajat ovat kokemuksiini perustuen lähes aina asiansa osaavia ja fiksua porukkaa (olenhan itsekin sellainen). Siksi tuollainen käytös pistikin aika pahasti silmään, ja ylitti mainintakynnykseni foorumille. :)
 
Joukkoliikennekuljettajat ovat kokemuksiini perustuen lähes aina asiansa osaavia ja fiksua porukkaa (olenhan itsekin sellainen). Siksi tuollainen käytös pistikin aika pahasti silmään, ja ylitti mainintakynnykseni foorumille. :)

Ai ovat vai? Pakko sanoo että omiin kokemuksiini perustuen taitaa olla nämä kuljettajat menossa huonoon suuntaan vain... Työssäni olen huomannut vähän liikaakin huonoja kuskeja tai sitten ne huonot kuskit osuvat aina kohdalle. Tänään esimerkiksi kaverini oli PL:n kyydissä, jossa oli jäämässä bussista pois, painoi ajoissa nappia mutta kuljettaja ajoi ohi. Hän kävi sanomassa kuljettajalle asiasta mutta kuljettaja sanoi "en ymmärrä suomea". Sitä väittelyä jatkoivat
 
Tänään esimerkiksi kaverini oli PL:n kyydissä, jossa oli jäämässä bussista pois, painoi ajoissa nappia mutta kuljettaja ajoi ohi. Hän kävi sanomassa kuljettajalle asiasta mutta kuljettaja sanoi "en ymmärrä suomea". Sitä väittelyä jatkoivat

Suomea kannattaa olla ymmärtämättä silloin, kun kyydissä on hankala asiakas. Esimerkiksi niin hankala, että haluaisi jäädä pois ihan itse valitsemallaan pysäkillä. Mikähän tuossa on, kun matkustan itse todella harvoin bussilla, lie alle 10 nousua vuodessa. Silti on sattunut kohdalle monta kertaa vuosien varrella, että kuski ajaa pysäkin ohi. Ratikassa näin ei ole käynyt kertaakaan.

Mutta viittaan taannoiseen täynnä-keskusteluun. Jos kuski ei edes osaa pysähtyä reittinsä varren pysäkeille (tai muista missä ne on, kuten mulle on käynyt kun olen kysynyt) niin paha sille on mennä opettamaan valokatkaisijoiden käyttöä tai muuta hifistelyä.

Raitioliikenteessä tunku kursseille on kova, mutta tuoreet kuljettajat eivät tunnu pysyvän talossa kovin kauaa. Se ei ole ideaalitilanne, mutta ainakin on varaa valita parhaat päältä uusille kursseille. Bussipuolella en tiedä tämän päivän tilannetta, mutta ainakin pari vuotta sitten työvoimapula oli hirvittävä. Sen satoa kai sitten on se, että tällaiset tapaukset pyörittelevät rattia HSL-liikenteessä. Nyt kun moottoritieperuutuksista ei ole vähään aikaan luettu, niin bussiuutiset tuntuvat koskevan pysäkkikatoksia päin rysäyttämistä. Ei tunnu kovin turvalliselta sekään.

HSL perustelee muuten tänään nettiin tulleessa nelosen yöliikenteen lakkautusesityksessä, että bussi on yöllä matkustajien mielestä turvallisempi kuin ratikka. En muista, että ratikassa olisi kuitenkaan koskaan raiskattu ketään, vrt tänäinen uutisointi. Taitaa olla niin, että Munkkiniemen-vaunussa on aika lailla rauhallisempaa kuin Jakomäen-vaunussa, kulki ne sitten teräs- tai kumipyörillä. Siksi vierastan HSL:n turvallisuusväitettä. Tuntuu tuulesta temmatulta, liekö sitten kolmosen yövaunussa vaan kyselty ja tutkittu.
 
HSL:n turvallisuusväite

Nelosen yövuorojen lopetettua, joutuvat Mannerheimintien pysäkeillekin haluavat kävelemään ensin puoleen väliin Elielin aukiolle ja sieltä turvallisella juoppubussilla kohteeseensa. Taitavat taksit saada kyytiläisiä.
 
Eilinen raiskausuutinen ei ainakaan tue mielikuvaa "turvallisesta" yöbussista ja muka-turvattomasta ratikasta.

Päivän havainto: kasin pysäkeillä lukee yhä edelleen Salmisaari ja vaunuissa Saukonpaasi.
 
Korjatkaamme havaintoa sen verran, että 164:llä olikin jo yllään Dominon mainokset.

Dominonpinkki 164 havaittu myös tänään kello 13.45 Hämeentien ja Mäkelänkadun risteyksessä - ilma oli kuitenkin sen verran huono, etten saanut havainnoitua oliko vaunu 6/8:lla vai kenties koulutusajossa.
 
21.1: Matkamessut messukeskuksessa, silti ainakin yksi NRI 7B:llä. Minusta noita ei pitäisi olla seiskalla messupäivinä yhtään. Isommatkin kulkevat tuulilasikuormasa.
 
Raivoamisauto H055 muutettu tunnukselle HE 125 osana valtakunnallista viranomaisyksikkötunnusmuutosta.
"Helsinki-yks-kaks-viis"
 
Takaisin
Ylös