- Liittynyt
- 26 Tammikuu 2006
- Viestit
- 400
Itse asiassa aika hauska oivallus tuon vaunun väritys: muistuttaa huomattavasti nivelvaunujen alkuperäistä maalausta. Itse bongasin tuon tänä aamuna linjalta 4, jolla sen jo mainoksenkin vuoksi pitäisi olla (taikka oikeastaan 4T:llä)...
Minulla meni iho nostalgiasta kananlihalle, kun näin tuon 114:n värityksen - niin paljon se muistutti entisaikojen värimaailmaa. En tiedä onko tahallista vai ei, mutta mielestäni väritys poikkeaa jonkin verran Viking Linen väreistä.
Tarkoituksenani oli kuvata tuo vaunu Katajanokan terminaalilla yhdessä Viking Linen laivan kanssa jo viime maanantaina (18.1.), mutta se epäonnistui johtuen Rahapajan mäkeen juuttuneesta rekasta, joka käännytti vaunun Kauppatorilla. Sama asia toistui toissa päivänä, jolloin vaunu oli taas linjalla 4(T). Tällä kertaa rekka oli tosissaan simahtanut, eikä vain sutinut mäessä, mikä aiheutti tuntien poikkeusreitin neloslinjalle ja korvaavan bussin 4X Katajanokalle. Vaunu 114 oli siis nelosella sekä 18.1. että 20.1. ja molempina päivinä sillä oli vain yksi lähtö linjalla 4T, mutta molemmilla kerroilla vaunu kääntyi Kauppatorilla takaisin Munkkiniemeen.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------
Molemmat tilanteet kuitenkin tiivistyvät siihen, että raha on tärkeää, matkustajat eivät niinkään.
Juuri näin vaikuttaisi myös oman kokemukseni mukaan olevan, valitettavasti.
Toivottavasti uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä mahdollistaa sen, että vaunussa ja pysäkkinäytössä lukee mahdollinen poikkeusmääränpää jo ennen vaunun saapumista pysäkille. Myös linjanumero voisi sammua vaunun ulkokylteistä matkustajia hämmentämästä, mikäli vaunu poikkeaa täysin omalta reitiltään, kuten yllä mainitussa linjan 9 Kolmikulmaan ajamisen tilanteessa. Näin vältyttäisiin matkustajien pompottelulta sisään ja ulos vaunusta kapsäkkeineen ja siitä koituvista lisämyöhästelyistä.
Poikkeustilanteessa mielestäni olisi oleellista, että matkustajat saisivat tiedon poikkeusjärjestelystä samalla hetkellä kuin kuljettajakin. Kuljettajalla voisi olla ohjaamossa näyttö, joka antaisi äänimerkin ja opastaisi häntä ajamaan vaunun liikenteenjohdon parhaaksi katsomalle poikkeusreitille. Samalla hetkellä päivittyisivät vaunun näytöt ja kaikkien pysäkkien näytöt automaattisesti vastaamaan kyseistä poikkeusreittiä. Tällöin pysäkkinäytöt eivät myöskään näyttäisi "haamuratikoita", kuten nykyään. Odotan siis paljon tulevalta informaatiojärjestelmältä!