Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2016

Itse asiassa aika hauska oivallus tuon vaunun väritys: muistuttaa huomattavasti nivelvaunujen alkuperäistä maalausta. Itse bongasin tuon tänä aamuna linjalta 4, jolla sen jo mainoksenkin vuoksi pitäisi olla (taikka oikeastaan 4T:llä)...

Minulla meni iho nostalgiasta kananlihalle, kun näin tuon 114:n värityksen - niin paljon se muistutti entisaikojen värimaailmaa. En tiedä onko tahallista vai ei, mutta mielestäni väritys poikkeaa jonkin verran Viking Linen väreistä.

Tarkoituksenani oli kuvata tuo vaunu Katajanokan terminaalilla yhdessä Viking Linen laivan kanssa jo viime maanantaina (18.1.), mutta se epäonnistui johtuen Rahapajan mäkeen juuttuneesta rekasta, joka käännytti vaunun Kauppatorilla. Sama asia toistui toissa päivänä, jolloin vaunu oli taas linjalla 4(T). Tällä kertaa rekka oli tosissaan simahtanut, eikä vain sutinut mäessä, mikä aiheutti tuntien poikkeusreitin neloslinjalle ja korvaavan bussin 4X Katajanokalle. Vaunu 114 oli siis nelosella sekä 18.1. että 20.1. ja molempina päivinä sillä oli vain yksi lähtö linjalla 4T, mutta molemmilla kerroilla vaunu kääntyi Kauppatorilla takaisin Munkkiniemeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------

Molemmat tilanteet kuitenkin tiivistyvät siihen, että raha on tärkeää, matkustajat eivät niinkään. :(

Juuri näin vaikuttaisi myös oman kokemukseni mukaan olevan, valitettavasti.

Toivottavasti uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä mahdollistaa sen, että vaunussa ja pysäkkinäytössä lukee mahdollinen poikkeusmääränpää jo ennen vaunun saapumista pysäkille. Myös linjanumero voisi sammua vaunun ulkokylteistä matkustajia hämmentämästä, mikäli vaunu poikkeaa täysin omalta reitiltään, kuten yllä mainitussa linjan 9 Kolmikulmaan ajamisen tilanteessa. Näin vältyttäisiin matkustajien pompottelulta sisään ja ulos vaunusta kapsäkkeineen ja siitä koituvista lisämyöhästelyistä.

Poikkeustilanteessa mielestäni olisi oleellista, että matkustajat saisivat tiedon poikkeusjärjestelystä samalla hetkellä kuin kuljettajakin. Kuljettajalla voisi olla ohjaamossa näyttö, joka antaisi äänimerkin ja opastaisi häntä ajamaan vaunun liikenteenjohdon parhaaksi katsomalle poikkeusreitille. Samalla hetkellä päivittyisivät vaunun näytöt ja kaikkien pysäkkien näytöt automaattisesti vastaamaan kyseistä poikkeusreittiä. Tällöin pysäkkinäytöt eivät myöskään näyttäisi "haamuratikoita", kuten nykyään. Odotan siis paljon tulevalta informaatiojärjestelmältä!
 
23.1.

Artic (luultavimmin 403) matkalla Helsinkiin rekan lavetilla Nelostiellä, Järvenpää P:n kohdalla kello 1.53. Käykää ikuistamassa :)
 
Molemmat tilanteet kuitenkin tiivistyvät siihen, että raha on tärkeää, matkustajat eivät niinkään. :(

Näinhän tämä toki on, mutta joskus toivoisi myös jonkinlaista pelisilmää siinä, missä ne matkustajat laitetaan takana tulevaan vaunuun. Esimerkiksi Hakaniemi olisi ollut paljon fiksumpi paikka. Se takana oleva vaunu oli kuitenkin perässä jo siellä. Sen jälkeen olisi voinut ajaa Kaisaniemessä Vuorikadun kautta Mikonkadulle kääntymään ja koko ruljanssi olisi vältetty.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:55 ----------

Matkamessupäivä tänään lauantaina, mutta siitä huolimatta 7B:llä oli ainakin yksi lyhyt vaunu liikenteessä.
 
23.1.
Artic 402 linjalla 6/T/8 vuorossa 54 ja 401 linjalla 7A vuorossa 73. NR1 #40 linjalla 7B.
 
Jos vaunu ei jää lisää jälkeen, niin ketä se haittaa, että ko. vaunu käy kääntymässä Länkkärissä?

Hyvin mahdollisestihan vaunu jäisi vielä lisää jälkeen, koska se kerää jatkuvasti seuraavan vuoron matkustajia. Lisäksi vaunu pääsisi lähes varmasti lähtemään seuraavalle linjasivulle myöhässä, joten viimeistään silloin myöhästyminen pahentuisi edelleen. Oikaiseva vuoro sen sijaan estää isomman aukon syntymisen paluusivun vuoroväliin ja torjuu siten myöhästymisten ketjuuntumista koko loppupäiväksi.

Ihanteellisessa maailmassa päätepysäkillä toki seisoisi niin paljon ja pitkään vaunuja, että sieltä saisi aina reserviä liikkeelle. Tulisi kuitenkin aika kalliiksi.
 
28.1.
Linjalla 1A iltaruuhkassa neljä NR1 vaunua: 67 vuorossa 100, 69, 43 ja 42(lcd). Lisäksi MLNRV2 #71 ja loput Varioita.
Artic 402 linjalla 2/3. NR1 #32 linjalla 4.
 
29.1.

Taas kerran välipalaton vaunu kympillä. Tällä kertaa Giganttia mainostava vaunu 41. Pidentämättömät nivelvaunut ovatkin olleet tässä kuussa yllättävän yleinen näky linjalla.
 
Takaisin
Ylös