Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2018

Mielummin näkisin sen lähtöpysäkin Kuusitiellä kuin ohitusraiteen, mutta taitaa jäädä haaveeksi kun suojatien ja pääraiteiden väliin jää vain 35m.

Ohitusraiteen vaihteiston ja siirtymän voi sijoittaa jo ennen suojatietä, jolloin tilaa jää riittävästi kahdelle vierekkäin seisovalle vaunulle ja paluuvaihteelle suojatien taakse. Jos halutaan ohitusraiteen voi liittää myös suoraan pääraiteeseen, mutta pääraiteen liikennettä ei kannate rasittaa kahdella peräkkäisellä myötävaihteella.
 
Tänään on poikkeusinfossa ilmoitus kalustovajeesta, joka koskee kaikkia raitiolinjoja, ja kestää puoleen päivään. Onko Varioita ruvettu poistamaan ja Articeja ei ole saatu tarpeeksi nopeasti korvaamaan, vai mistä on kyse?

Muokkaus: Huomasin ,että kaytetään sanamuotoa Kalustovaje, ei Kalustopula, kuten yleensä. Ilmeisesti ei ole kyse vain hajonneesta vaunusta, jolle ei ole saatu korvaajaa ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään on poikkeusinfossa ilmoitus kalustovajeesta, joka koskee kaikkia raitiolinjoja, ja kestää puoleen päivään. Onko Varioita ruvettu poistamaan ja Articeja ei ole saatu tarpeeksi nopeasti korvaamaan, vai mistä on kyse?

Muokkaus: Huomasin ,että kaytetään sanamuotoa Kalustovaje, ei Kalustopula, kuten yleensä. Ilmeisesti ei ole kyse vain hajonneesta vaunusta, jolle ei ole saatu korvaajaa ajoissa.
Jos Varioita poisteaan nopeasti, pitäisi käyttää Nr1:iä varakalustona. Kyllä kai niitä on yhä muutama Koskelan hallilla ajokunnossa.
 
Jos Varioita poisteaan nopeasti, pitäisi käyttää Nr1:iä varakalustona. Kyllä kai niitä on yhä muutama Koskelan hallilla ajokunnossa.

Ei kai Varioita poisteta millään kertarysäyksellä taikka siten, ettei varakalusto olisi ajokunnossa?

Ja onhan Nr1:iä ajokunnossa, sillä ainakin noita näytetään kuljettajakoutuksessa käytettävän...
 
Ylläoleva ongelma johtuu siitä että MLNRV-vaunujen täyskorjauskilometrit täyttyy ja korjaamon resurssit menee lisääntyneisiin kolarikorjauksiin. Pitkiä niveliä voi toki edelleen käyttää mutta niiden linjakelpoisuus on joka tapauksessa erikseen tarkastettava. Tämän takia on hetkellisesti ollut kalustopulaa. Kaikki kynnelle kykenevät lyhyet nivelet on otettu myös siksi käyttöön. Eli ei varsinaisesti johdu poistuvista Varioista.
 
Artic #440 havaittu alkuillasta linjalla 8 kohti Arabiaa. Nyt on ensimmäinen sarja siis kokonaan liikenteessä.

#441 lienee ensimmäisen kerran näytillä Turussa puolentoista viikon päästä: "Rata 2018 -seminaari pidetään Turun Logomossa 23.–24.1.2018. Ulkonäyttelyssä esillä tulee olemaan mm. uudenkarhea Transtechin raitiovaunu ja erilaisia ratatyökoneita."
 
13.1.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 409 vuorossa 152, 440 vuorossa 156, 418 vuorossa 168, 417 vuorossa 167, 425 vuorossa 170 ja 408 vuorossa 155.
 
15.1.
Ykkösellä Artic 423 vuorossa 210, MLNRV2 #87, 78, 81, 75, 100, 106, 111, 103, MLNRV1 #120 ja Vario 240.
Artic 404 linjalla 2/3/7. Linjalla 6/T/8 MLNRV1 #119 vuorossa 163, Artic 422 vuorossa 155, 427 vuorossa 156 ja 416 vuorossa 157
 
Nelosella oli tänään alkuillasta häiriötä kun vaunut ajettiin kääntymään Kuusitielle. Syynä oli virtahäiriö Tukholmankadulla? Mitenköhän hyvin nelosten kääntäminen Kuusitiellä hoitui kun kolmoset seisovat siellä tukkeena?
 
Nelosella oli tänään alkuillasta häiriötä kun vaunut ajettiin kääntymään Kuusitielle. Syynä oli virtahäiriö Tukholmankadulla? Mitenköhän hyvin nelosten kääntäminen Kuusitiellä hoitui kun kolmoset seisovat siellä tukkeena?

Viiden maissa Kuusitien silmukassa odotti lähtöään kolme nelosen vaunua (tulin 16.57 lähteneellä 43:lla, eli kello oli noin 17.10 paikkeilla). Kolmonen oli ehtinyt juuri altapois.
 
19.1.
Linjalla 6/T/8 MLNRV1 #120 vuorossa 167, Artic 417 vuorossa 173 ja 435 vuorossa 170. Pikku-Valmet 339 Kuusitien silmukassa klo 14:19. Linjalla 2/3/7 Artic 432 vuorssa 133, 440 ja 412.
 
Pikku-Valmet 339 Kuusitien silmukassa klo 14:19.
Tästä havainnosta tuli mieleeni vähän aikaa sitten arkistojeni kätköistä löytämäni diakuva, jonka skannasin ja laitoin esille jokunen päivä sitten. Kuvassa on molemmat Valmetit, Pikku ja Iso. Nuoremmille harrastajille visailukysymys, kumpi vaunuista on siis Pikku-Valmet ja kumpi Iso-Valmet? Ja, nuorempi harrastaja = harrastaja joka on alkanut harrastaa Helsingin vaunuja vasta 2000-luvulla.
 
Takaisin
Ylös