Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2019

Totta tuo 200-sarjan vapautuminen. Tosin saapa nähdä, halutaanko se varata kuitenkin esim. aikanaan vaunut 71-122 korvaavalle sarjalle vai aloitetaanko silloin jälleen ykkösestä (vaiko kenties jatketaan numerosta 471 alkaen).

Periaatteessahan ykkösestä voisi aloittaa jo jokerivaunujen kanssa. 30:een asti on vapaana museovaunuja lukuunottamatta, johon 29 jokerivaunua sopivat vallan mainiosti. Lisäksi jos Laajasalon (sekä Kalasataman) ja Vihdintien vaunut ovat vielä samanmallista vaunua niin siinä vaiheessa NR1:t on joko romutettu ja museoitu eli vapaata on 70 asti. 1:stä aloittaminen nyt lisäksi järjestelisi pikaraitiovaunut ja kantakaupunkivaunut sopivasti erikseen. Eli MLNRV:t korvaavat tulisivat 200 tai 300 sarjaan ja 2030-luvun pikaratikkamalli 100-sarjaan, jolloin 0 ja 100 sarja olisi pikaratikkavaunuja ja 200 tai 300 sekä 400 on kantakaupunkivaunuja.

471:stä tuskin jatketaa, ellei kantakaupunkiin tarvita yhtäkkiä vielä lisää perus-Articeja, kun HKL on jo 20 vuotta numeroinut vaunutyypin mukaan uuteen 100-sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessahan ykkösestä voisi aloittaa jo jokerivaunujen kanssa. 30:een asti on vapaana museovaunuja lukuunottamatta, johon 29 jokerivaunua sopivat vallan mainiosti. Lisäksi jos Laajasalon (sekä Kalasataman) ja Vihdintien vaunut ovat vielä samanmallista vaunua niin siinä vaiheessa NR1:t on joko romutettu ja museoitu eli vapaata on 70 asti. 1:stä aloittaminen nyt lisäksi järjestelisi pikaraitiovaunut ja kantakaupunkivaunut sopivasti erikseen. Eli MLNRV:t korvaavat tulisivat 200 tai 300 sarjaan ja 2030-luvun pikaratikkamalli 100-sarjaan, jolloin 0 ja 100 sarja olisi pikaratikkavaunuja ja 200 tai 300 sekä 400 on kantakaupunkivaunuja.

Kyllähän tuota tietysti voisi. Toinen asia on, että kun edes Articeja ei haluttu numeroida 300-sarjaan, koska vaunu 339, niin tuskinpa jokerivaunujakaan halutaan samaan sarjaan kuin MLNRV-perusvaunuja (0- ja 100-sarja).

471:stä tuskin jatketaa, ellei kantakaupunkiin tarvita yhtäkkiä vielä lisää perus-Articeja, kun HKL on jo 20 vuotta numeroinut vaunutyypin mukaan uuteen 100-sarjaan.

Meinasin tuolla 471:llä sitä, että mikäli 2020-luvun lopussakin hankittava sarja olisi nyky-Articin kaltainen, ei olisi ensimmäinen kerta kun periaatteessa samaa vaunumallia hankitaan lisää seuraavalla vuosikymmenellä liki kymmenen vuoden tauon jälkeen (vrt. NRV1:set 31-70 ja NRV2:set 71-112). No, nyt meni kyllä vahvasti spekuloinnin puolelle :)
 
25.1.
Ykkösellä MLNRV2 #107 vuorossa 203, 104, 103, 101, 108, 105, 87, 83, 85, MLNRV1 #115 ja Artic 424 vuorossa 202.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 460 vuorossa 156 ja 455 vuorossa 174. Artic 454 linjalla 4 vuorossa 142.
 
28.1.
Ykkösellä MLNRV2 #95 vuorossa 204, 91, 87, 83, 81, 71, 101, 112, 105, 74 ja MLNRV1 #115.
 
Aamulla kymmenen jälkeen ratikoita (linjat 6 ja 8) käännettiin Arabian sijaan Paavalin kirkolla. Syy tuohon ei selvinnyt, mutta ilmeisesti Arabiaan ei tuolloin voinut ajaa.
 
Isot lumisateet eilen ja tänään ovat tosiaan aiheuttaneet ongelmia myös raitiotieliikenteeseen. Eilen odotin Töölössä linjan 2 ratikkaa reilusti yli 15 min, ja kun vaunu lopulta tuli, se ajoi peräkkäin seuraavan vuoron kanssa. Asia ratkaistiin niin, että etummainen vaunu vaihtoi Auroran Sairaalalla linjalle 7 ja oikaisi Nordenskjöldinkatua kohti Sörnäistä, kun taas Pasilaan matkustaneet komennettiin takimmaiseen vaunuun. Tällä vaunulla oli ongelmia kääntyä Nordenskjöldinkadulta Eläintarhan pysäkille, ja kuski poistui vaunusta hetkeksi ilmeisesti poistamaan vaihteisiin kertynyttä lunta. Sen verran oli pyryttänyt, että vuorovälin venymisen aikana Pasilankadun ja Pasilanraition kiskot olivat kadonneet näkymättömiin, mutta hyvin vaunu silti kulki.

Erikoisempi tapaus sattui tänään yhdeksän maissa. Kakkosta ei jälleen kuulunut Töölössä, vaikka linjat 1 ja 8 vaikuttivat kulkevan lähes normaalisti. Viimein saapunut linjan 2 vaunu vaihtoi jo Töölöntorilta poikkeusreitille ja jatkoi Oopperalta Helsinginkadulle, ja toisin kuin kuski kuulutti, saatiin seuraavaa vuoroa odotella kymmenisen minuuttia. Kun tämä pääsi Mannerheimintielle, ilmestyi edelle yllättäen toinen linjan 2 vuoro. Kuulin kuljettajan keskustelun liikenteenohjauksen kanssa, ja ilmeisesti kummallakaan ei ollut tietoa siitä, mistä tämä vaunu (taisi olla 113) oli ilmestynyt -oletettavasti toki oikaissut Lasipalatsilta Manskua Oopperalle. Nordenskjöldinkadulle asti tilannetta selviteltiin, ja lopulta ilmeni, että edelle kiilannut vuoro oli itse asiassa Töölön kautta kulkeneesta vuorosta seuraava, joten vuorojärjestyksen korjaamiseksi jälkimmäinen vaunu jätti matkustajat Eläintarhan pysäkille ja jatkoi siitä ilmeisesti Kallioon. Koska 113 oli io ehtinyt kääntyä Pasilaan, joutuivat Kallioon jatkaneessa vuorossa matkustaneet kävelemään Nordenskjöldinkadulta Länsi-Pasilaan, arviolta 20-30 henkeä.

Tätä on kysytty ennenkin, mutta miksi vaunujen vuorojärjestys on näin tärkeä asia silloinkin, kun tästä aiheutuu haittaa matkustajapalvelulle? Ymmärrän toki työvuoro- ja lepoaikasyyt yms, mutta luulisi työaikojen menevän näillä keleillä muutenkin sekaisin...

Pahoittelut, kun en onnistunut nappaamaan ylös vaunu- tai vuoronumeroita, mutta Valmeteja olivat kaikki.
 
Tätä on kysytty ennenkin, mutta miksi vaunujen vuorojärjestys on näin tärkeä asia silloinkin, kun tästä aiheutuu haittaa matkustajapalvelulle? Ymmärrän toki työvuoro- ja lepoaikasyyt yms, mutta luulisi työaikojen menevän näillä keleillä muutenkin sekaisin...

Luulen ettei tähän kysymykseen tule tyydyttävää vastausta tältä foorumilta. Nämä asiat kielivät siitä valitettavasta faktasta, että kuljettajan etu menee aina matkustajien edun edelle. Työntekijöiden etujen polkemisesta voi seurata niin pahoja ikävyyksiä firmalle kuin firmalle, ettei riskejä haluta ottaa.
 
Ihan hyvä IS-uutinen ja -video HE125-raivausauton kiireistä lumisessa Helsinskissä (ja toivottavasti ne öky- ja diplomaattiautojen piittaamattomat mulle-kaikki-heti-kuskit saavat riittävän suuret maksumääräykset, jotka edes jotenkuten vastaavat raivausyksikön kuluja sekä kaikille raitiovaunuliikenteen matkustajille ja kuljettajille aiheutettua haittaa):
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005983508.html
 

Kun tuossa näytettään hallilta lähtöä, aikasemmin näkyi hallissa BS-1 ja hallilta lähdön jälkeen kuljetaan Mannerheimintietä Bulevardille, josta voisi vetää johtopäätöksen että videossa lähdettiin Töölön hallilta. Mutta hastatelun aikana vieressä seisoi Artic 433 ja olin ymmärtänyt ettei Articit mahdu Töölön halliin. Onko videossa yhdistetty kuvaa useammalta varikolta vai onko Articeita siirretty Töölööseen?
 
Kuten siitä hallistalähtökohdasta näkyy, tuo on kuvattu Töölön hallien läntisimmästä osasta, jossa on leveät, useamman raiteen levyiset liukuovet. Articit mahtuvat ymmärtääkseni näille kolmelle raiteelle, mutta eivät hallin muille raiteille, jossa on kapeammat yhden raiteen levyiset ovet. Tästä näkyvät nuo kaksi eri ovityyppiä: https://goo.gl/maps/s6tjc2NeYtS2
 
Jaa... Miksiköhän ainakin hallivuorojen perusteella kaikkia 10 ja 4 Artic vuoroja ajetaan Koskelasta/Vallilasta, jos Töölössä on kolmen raiteen verran tilaa Articeille?
 
Jaa... Miksiköhän ainakin hallivuorojen perusteella kaikkia 10 ja 4 Artic vuoroja ajetaan Koskelasta/Vallilasta, jos Töölössä on kolmen raiteen verran tilaa Articeille?

Tänään lauantaina 2.2. oli ainakin yksi Artic sekä nelosella että kympillä. Olivatko sitten lähteneet Töölön hallista? Olen jonain muunakin lauantaina nähnyt Ariceja nelosella jopa kaksikin mutten muista nähneeni niitä kympillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:05 ----------

Miten on mahdollista, että linja 5 oli kulussa joskus kello 13 jälkeen lauantaina 2.2.? Jokin välipalavaunu kääntyi noihin aikoihin Aleksilta Manskulle.
 
Miten on mahdollista, että linja 5 oli kulussa joskus kello 13 jälkeen lauantaina 2.2.? Jokin välipalavaunu kääntyi noihin aikoihin Aleksilta Manskulle.

Liittyisiköhän siihen, että Viking Linella on tänä viikonloppuna pari charterristeilyä Tallinnaan, jollainen tänäänkin palasi Helsinkiin klo 13.00. Reittioppaassakin näkyy lähtöjä tuohon aikaan, mutta ei esimerkiksi viikon päästä.
 
Takaisin
Ylös