Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
HKL 162 oli Vallilassa tallissa samalla paikalla "kuin ennenkin", mutta kilvitettynä linjalle 1. Tuskin se on linja-ajossa ollut. Mutta onko jo liikkunut omin voimin?

Kävin tänään Vallilassa katsomassa. On kuin onkin liikkunut. Sisällä hallissa vaunua on koetettu sen verran, että tiedetään, että se kyllä kulkee. Mutta käytännössä "koeajo" on siis ollut pikemminkin desimetrejä kuin metrejä. Vaunusta etsitään ja korjataan parhaillaan muutamaa vikaa.

Kilvistä löytyvät kaikki linjat 4T:tä myöten. Linjojen 2, 5 ja 9 määränpäätekstit ovat tyhjiä, 10 on Kirurgille ja 3B/T nykyisten linjojen mukaan. Kilvet on kuitenkin suunniteltu siten, että tekstit voidaan muuttaa kohtuullisella vaivalla vastaamaan 2009 tilannetta.
 
8.5.:Kuvallisia havaintoja (SRS) . Mm. "Manne-katsaus")

Ellei silmäni olleet ihan soikeana, niin vaunussa 162 näyttäisi olevan kaksivarsinen virroitin. Onko näin koko 160-sarjassa? Toisekseen samassa kuvassa huomioni kiinnittyi 162:n kilvitykseen. Mielestäni siinä lukee 1A Kauppatori-Eira-Käpylä. Eikös tuo ole vähän hassu järjestys? Tuolla tavalla 1A-määränpäätekstit ovat lyhyissä manneissa, mutta että pitkissäkin.
 
Ellei silmäni olleet ihan soikeana, niin vaunussa 162 näyttäisi olevan kaksivarsinen virroitin.
Siinä on näköjään säilytetty alkuperäinen virroitin, joka siinä oli sen toimiessa edellisessä tehtävässään MVV 519:na Mannheimissa. Varsin useassa sen sisaressakin on tällainen virroitin, joissain on saksisanka (kuten esimerkiksi viimeksi Helsinkiin tuodussa vaunussa 503). Ihan hienoa!

(lähde:www.railfaneurope.net)
 
Viimeksi muokattu:
Vaunussa 52 l. taideratikassa näyttäisi virroitin olevan mallia Bombardier.
 
8.5.:Kuvallisia havaintoja (SRS) . Mm. "Manne-katsaus")
Noita kuvakavalkaadissa mainittuja ylimääräisiä (koulutus)vuoroja näytti tänään tosiaan olevan ajossa. Sen verran epätavallisen tiheä vuoroväli linjalla 8 oli vielä klo 19.30 aikaan illallakin. Ehkä juuri tuon ylimääräisen koulutusajon takia linjaparilla 6/8 oli tänään muutama kappale NrI -vaunujakin liikenteessä, nähtyä tuli ainakin vaunut 52, 64 ja 70.

Vaunu 154 oli vielä klo 20 aikaan linjalla 7A ihan normaalina vuorovaununa.
 
ylimääräisiä (koulutus)vuoroja näytti tänään tosiaan olevan ajossa. Sen verran epätavallisen tiheä vuoroväli linjalla 8 oli

Yhteensä 8 kouluvaunua, hajaantuneena eri linjoille. "vaunubongareille" tarjoutuu tilaisuuksia myös huomenna aamupäivästä.. ;)
 
Tänään linjalla 10 NrI 32. Jo ihan aamusta. Oliko joku Vario jäänyt kokonaan halliin aamulla?
 
Tänään 10.5. taisi kaikki seiskat olla variotrameja (10 kpl). Matalat olivat hyvin edustettuina myös linjoilla 3, 6 ja 8.
 
Manne 151 (Radio Nova) havaittu tilausajossa Kukan päivänä 13.5.2008. Vaunu saapui pohjoisesta Lasipalatsin pysäkille klo 16.30, jolloin vaunusta poistui mm. tasavallan presidentti Tarja Halonen piknikkoreineen.
 
'Välipalamanne' 162 (Elisa ) oli tänään aamulla hieman ennen kahdeksaa Salmisaaren päätepysäkillä, koeajossa
 
16.05. iltapäivällä oli kovasti kouluvaunuja liikkeellä. Kouluvaunuina en havainnut 2-akselisia, 8-akselisia enkä kuusiakselisista varioita.
 
Tapahtui torstaina 15.5.2008 Crotramin lähdöllä Arabiasta klo 15.04 linjalla 6: Hakaniemen torilla kuski kuulutti vaunun kääntyvän takaisin kohti Koskelaa ja pyysi matkustajia poistumaan. Vaunun kilpiin vaihtui koeajotekstit, ja se jatkoi tyhjänä matkaansa kohti Hietalahtea. Onkohan tämä Crotramin tapa kiriä kiinni aikataulua myöhästymistapauksissa? Vaunuahan ei ymmärtääkseni voi kääntää ympäri esimerkiksi Yrjönkadulla tai Vallilassa, kuten linjan muita vaunuja.

Crotramin taakse Hakaniemen torille tuli linjan 3T Vario, johon suurin osa matkustajista ahtautui. Ylioppilastalon pysäkillä Crotram ja sitä seurannut 3T olivat yhä peräkkäin, eli tyhjänä ajaminen ei ainakaan tässä tapauksessa näyttänyt nopeuttavan Crotramin matkantekoa suhteessa perässä kulkeneeseen vaunuun, joka keräsi matkustajat.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös