Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2025

10.5. ~13:30

Liikenne Liisankadulla jumissa väärin pysäköidyn auton takia.

Samaan aikaan 7T:n läntisessä päädyssä KLOY 446:n kilpi kertoo tällaisia terveisiä:

IMG_4015.jpeg
Nokkelimmat saattoivat sekavan numeron lisäksi huomata suunnan olevan väärä. Vaunu on siis matkalla Länskältä Skattalle, ei toisin päin. Kilpi taitaa olla jumittunut, sisällä siis kaikki normaalisti.

Edit: jääköön tulkittavaksi, lukeeko kilvessä 9T vai 7T.
 
Viimeksi muokattu:
12.5.
MLNRV2 #100 linjalla 13 vuorossa 135. Linjalla 7B MLNRV2 #105 vuorossa 176, 78 vuorossa 173, 111 vuorossa 174, MLNRV1 #118 vuorossa 175 ja 120 vuorossa 177 (jopa viisi Valmettia, yleensä kolme).
 
Onpa harvinaisen huono muutos. Ratikat eivät ole metroja tai junia; ne kulkevat maan pinnalla katuja pitkin. On siis loogista, että myös skemaattisissa kartoissa on jonkinlainen yhteys alueen maantieteeseen. Samalla elegantit suunnitteluratkaisut joskus ilmestyvät kuin tyhjästä. Linjojen rajoittaminen 45 asteen kulmiin on mm. poistanut pohjois-luoteeseen kulkevan Mannerheimintien suoran viivan (mikä ei tosin vielä näy kovin hyvin kun Oopperan ja Töölöntullin väli on suljettu). Suora viiva ilmaisi tehokkaasti, että kyseessä on sama melko suoraan kulkeva katu, mutta loi samalla lisää tilaa kartan keskelle Pasilan ja Kallion monille linjoille. Myös Jätkäsaaren ilmansuuntien ja katujen sekoittaminen luo hämmennystä uudessa kartassa. Lauttasaaren suuntaan ei edes ole suunnitteila ratikkalinjaa lähitulevaisuudessa, joten tilan raivaamisesta ei ole mitään hyötyä.

Maamerkkien lisääminen on ihan hyvä muutos, mutta kun katuverkostoa ei enää pysty hahmottamaan, kartan luettavuus kokonaisuudessan huononee ainakin Helsinkiläisille. On tietysti tärkeää, että turistit pystyvät lukemaan karttaa, mutta väittäisin, että on vielä tärkeämpää, että paikalliset pystyvät lukemaan sitä. Helsingissä on ollut viime vuosina jatkuvasti katutöitä, jotka ovat vaikuttaneet ratikkalinjojen reitteihin. Uusia linjoja on tulossa lähivuosina ja lisää katutöitä on myös tiedossa. Moni satunnainen käyttäjä tietää siis Helsingin maantieteen kohtuun hyvin ja tietää suunnilleen, missä kiskot kulkevat, mutta poikkeusreittien vuoksi ei tiedä ollenkaan mihin ratikkalinjat sattuvat sillä hetkellä kulkemaan. Helsingin maantieteeseen tukeutuva kartta, josta on helppo tunnistaa mm. pääkadut, on siis erittäin tärkeä sujuvaa navigointia varten. Tämä uusi kartta poistaa tuon.
 
Onpa harvinaisen huono muutos. Ratikat eivät ole metroja tai junia; ne kulkevat maan pinnalla katuja pitkin. On siis loogista, että myös skemaattisissa kartoissa on jonkinlainen yhteys alueen maantieteeseen. Samalla elegantit suunnitteluratkaisut joskus ilmestyvät kuin tyhjästä. Linjojen rajoittaminen 45 asteen kulmiin on mm. poistanut pohjois-luoteeseen kulkevan Mannerheimintien suoran viivan (mikä ei tosin vielä näy kovin hyvin kun Oopperan ja Töölöntullin väli on suljettu). Suora viiva ilmaisi tehokkaasti, että kyseessä on sama melko suoraan kulkeva katu, mutta loi samalla lisää tilaa kartan keskelle Pasilan ja Kallion monille linjoille. Myös Jätkäsaaren ilmansuuntien ja katujen sekoittaminen luo hämmennystä uudessa kartassa. Lauttasaaren suuntaan ei edes ole suunnitteila ratikkalinjaa lähitulevaisuudessa, joten tilan raivaamisesta ei ole mitään hyötyä.

Maamerkkien lisääminen on ihan hyvä muutos, mutta kun katuverkostoa ei enää pysty hahmottamaan, kartan luettavuus kokonaisuudessan huononee ainakin Helsinkiläisille. On tietysti tärkeää, että turistit pystyvät lukemaan karttaa, mutta väittäisin, että on vielä tärkeämpää, että paikalliset pystyvät lukemaan sitä. Helsingissä on ollut viime vuosina jatkuvasti katutöitä, jotka ovat vaikuttaneet ratikkalinjojen reitteihin. Uusia linjoja on tulossa lähivuosina ja lisää katutöitä on myös tiedossa. Moni satunnainen käyttäjä tietää siis Helsingin maantieteen kohtuun hyvin ja tietää suunnilleen, missä kiskot kulkevat, mutta poikkeusreittien vuoksi ei tiedä ollenkaan mihin ratikkalinjat sattuvat sillä hetkellä kulkemaan. Helsingin maantieteeseen tukeutuva kartta, josta on helppo tunnistaa mm. pääkadut, on siis erittäin tärkeä sujuvaa navigointia varten. Tämä uusi kartta poistaa tuon.
Minä kysyisin, että käytääkö oikeasti Helsinkilaiset ratikkakarttaa? Jos haluaa löydä lähimmin ratikkapysäkki, on HSL-sovellus/Google Maps varmasti kätevämmin kuin ratikkakartta, vaikka jos kartassa olisi katuverkosto. Ongelma vanhassa kartassa oli se, että linjojen reitit olivat vaikea seurata. Myös määränpäät: jos ratikan keulassa lukee "Arabia", meneekö se vielä keskustan kautta vai ei? Kartan pitäisi pystyä kertomaan sen.

Olen kyllä sama mieltä, että tämä karttauudistus on liian skemaattinen, mikä on huono, vaikka se ratkaisee vielä ongelmia vanhasta kartasta, mikä on hyvä. Ei voi näyttää katuverkosto skemaattisessa kartassa, jossa on myös kaikki ratikkaverkkopoikkeukset, monikieliset pysäkkinimet, munimutkaiset risteykset, selkeästi esitetyt metro- ja lähijunayhteydet... Kuin itsekin löysin, katuverkostossa pysyminen on ratikkakarttaa suunniteltaessa vaikeampi, kun esim. Hesarilla kulkee 6 linjat.

Ehkä se vanhempi malli, jossa julkaistiin sekä skemaatinen kartta sekä OSM-pohjainen kartta (huonolaatuinen esimerkki), oli parempi.
 

Liitetiedostot

  • 1747064787523.png
    1747064787523.png
    1.1 MB · Lukukerrat: 33
Viimeksi muokattu:
12.5.2025 21:00 - 13.5.2025 02:00 | 13, 13H, 7B
Ratikat 7B ja 13 eivät kulje ma-ti, ti-ke, ke-to ja to-pe öinä 12.-16.5. klo 22-05. Syynä kiskotyöt Mäkelänkadulla. Korvaavat yhteydet löydät Reittioppaasta.

12.5.2025 22:00 - 13.5.2025 05:00 | 6H, 9B
Ratikka 9B jättää ajamatta Karhupuiston kautta ja 6H jättää ajamatta Sörnäisten kautta. Syy: kiskotyöt.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Linjoja 6B ja 9B koskeva tiedote on vedetty pois näkyvistä. Reaaliaikaisen infon mukaan molemmat jatkavat liikennöintiään myös klo 22 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa löydä lähimmin ratikkapysäkki, on HSL-sovellus/Google Maps varmasti kätevämmin kuin ratikkakartta, vaikka jos kartassa olisi katuverkosto.
Harva varmaan käyttää karttaa löytääkseen lähimmän ratikkapysäkin. Väitän sen sijaan, että ratikkapysäkkien likimääräiset sijainnit tunteva käyttää sitä selvittämään, mitä kautta jokin ratikka kulkee.
Ongelma vanhassa kartassa oli se, että linjojen reitit olivat vaikea seurata.
Tämä on sinänsä ihan hyvä pointti, mutta kyseenalaistaisin, minkä verran skemaattisempi linjadiagrammi vaikuttaa tähän. Sanoisin, että on kaksi tapaa tehdä linjoista helpompia seurata; yhden niistä mainitsit viestissäsi eli infromaation poistaminen kartoista. Sitä ei kuitenkaan ole juurikaan tehty tuossa uudessa versiossa. Metro on poistettu ja poikkeusreiteistä kertovat kuplat on siirretty sivuun, mutta maamerkit ovat tulleet tilalle. Toinen keino tehdä kartasta helppolukuisempi (ainakin teoriassa) on kasvattaa kartan kokoa. Uudessa kartassa on vanhaa karttaa n. 25% pienempi fonttikoko, joten tekstien väliin jää enemmän tilaa. Toisaalta fyysistä karttaa katsoessa teksit ovat pienempiä eli vaikealukuisempia. Vanhassa kartassa on myös sivun alimmaisessa kolmasosassa reittikuvaukset, joita ei löydy uudesta kartasta. Tämä muutos ei taaskaan liity itse karttaan tai sen linjastodiagrammiin, vaan siihen, minkä verran tilaa eri elementeille halutaan antaa.

Väittäisin siis, että uusi skemaattisempi linjastodiagrammi ei helpota kartan lukua, vaan parempi luettavuus selittyy muilla asioilla. Yksittäiset muutokset vanhaan diagrammiin kuten vaikka Brahenkenttä–Sörnäinen etäisyyden kasvattaminen voisi toki tehdä kartasta helppolukuisemman, mutta tuollaisia muutoksia voi tehdä ihan helposti aloittamatta kartan suunnittelua alusta.
 
Maamerkkien lisääminen on ihan hyvä muutos, mutta kun katuverkostoa ei enää pysty hahmottamaan, kartan luettavuus kokonaisuudessan huononee ainakin Helsinkiläisille. On tietysti tärkeää, että turistit pystyvät lukemaan karttaa, mutta väittäisin, että on vielä tärkeämpää, että paikalliset pystyvät lukemaan sitä.
Kun menen ensimmäistä kertaa uuteen kaupunkiin, ei skemaattinen kartta helpota linjaston hahmottamista vaan vaikeuttaa sitä. Ilmansuunnat, maantiede ja katuverkko ovat kuitenkin niin olennaisia raitioliikenteessä. Se on ihan ok, että metro- ja junakartat ovat skemaattisia.
Ehkä se vanhempi malli, jossa julkaistiin sekä skemaatinen kartta sekä OSM-pohjainen kartta (huonolaatuinen esimerkki), oli parempi.
Ennemmin sekä nykyinen että OSM-pohjainen kartta. Nykyinen kartta on jo tarpeeksi yksinkertainen ja OSM-pohjainen taas mahdollistaa tarkemman tutustumisen linjastoon suhteessa katuverkkoon ym. Reittiopas on toki OSM-pohjainen, muttei mahdollista koko raitiolinjaston tarkastelua samanaikaisesti.
 
Takaisin
Ylös