Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

Vs: Villi metro

Minusta olisi toivottavaa, että maahan saataisiin lainsäädäntö, jonka piirissä on kaupunkiraideliikenne. Mikko Laaksosen mainitsema Saksan lainsäädäntö voisi olla hyvä lähtökohta. Ylipäätään pidän turhana ryhtyä keksimään ruutia uudelleen. Toki sellainen palvelee mm. protektionismia, koska jollain sääntökikkailuilla voitaisiin tehdä esim. mahdottomaksi ostaa Suomeen samaa kalustoa, joka kelpaa kaikkialla muualla Euroopassa.

Ihmettelen sitä, miksi Helsingin metro on jätetty rautatielain ulkopuolelle niin, ettei metrolla ole valvovaa viranomaista. Näin olen ainakin ymmärtänyt tilanteen olevan.

Rautatieviraston "Usein kysyttyä" -palstalta voidaan lukea mm. tämä kannanotto:

Kuuluuko metroliikenne Rautatieviraston vastuulle?
Metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella.

Entä onko raitiovaunuliikenne Rautatieviraston alaa?
Raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan.
 
Vs: Villi metro

Entä onko raitiovaunuliikenne Rautatieviraston alaa?
Raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan.

Eli raidejokerin jälkeen homma muuttuisi kun raitioteitä olisi kahden kunnan alueella?
 
Ohessa käymäni elektroninen kirjeenvaihto Rvi:n kanssa:

Minä sanoi:
Asia jota palaute koskee: Seudullinen metro- ja raitiovaunuliikenne
Palaute: UKK-sivullanne on mainittu, että "metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella" ja että "raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan".

Kuitenkin paraikaa Helsingin metroa suunnitellaan laajennettavaksi eteläiseen Espooseen, jolloin metrosta tulee seudullinen kulkiessaan kahden kaupungin alueella. Jos tulkitsin oikein, tällöin metroliikenneturvallisuuden valvonta ja tarkastus kuuluvat Rvi:n toimialaan. Ja sama pätenee, jos ja kun ns. Raide-Jokeri toteutetaan Espoon Tapiolasta Helsingin Itäkeskukseen ja Turun seudulle rakennetaan pikaraitotie Naantalista Turun kautta Kaarinaan.

Eli vastaako Rautatievirasto näiden raideliikennejärjestelmien turvallisuudesta, mikäli ne toteutetaan? Tulkitaanko nämä juridisesti yksityisiksi rautateiksi?

Rautatievirasto sanoi:
Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.​
 
Rautatievirasto sanoi:
Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.
Helsingin kaupunki ei omista Ruoholahdesta länteen rakennettavaa metroa, vaan sen omistaa Länsimetro Oy.

Kun maassa on yksi ainukainen järjestelmä, siihen liittyvä käytännön asiantuntemus on tietenkin parasta itse järjestelmän piirissä, ei sen ulkopuolella. Mutta eihän yksi ainokainen valtion rautatielaitoskaan enää itse valvo itseään.

Antero
 
Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

Miten niin? Saahan Helsingissäkin jo nyt ajaa raitiotiellä yhtä lujaa kuin kadulla muutenkin, esim. Kustaa Vaasan tiellä 60 km/h. Samalla logiikalla Viiran nopeus Lahdentien reunassa olisi 100 km/h. Lisäksi jo nykylainsäädäntö mahdollistaa kaistakohtaiset nopeusrajoitukset, joiden avulla voidaan esim. säätää Mannerhemintielle 40 km/h nopeus ja ratikoille Tullinpuomin pohjoispuolelle vaikka 60 km/h. Eri juttu sitten, olisiko siitä hyötyä kun pysäkkivälit ovat lyhyet.

Jos, tai sanotaanko optimistisesti kun, Suomeen rakennettaisiin jonnekin saksalaiset normit täyttävä pikaraitiotie, niin se saattaisi hyvinkin vaikuttaa siihen, että lainsäädäntö uusiutuisi. Kai sen olisi pakkokin, ellei sitten sitä rataa käsiteltäisi paikoin raitiotienä ja paikoin yksityisenä rautatienä.

Voisiko esimerkiksi tällaista käyttää hyödyksi, jos asiaa joskus viedään eteenpäin Suomessa: http://www.youtube.com/watch?v=kc9ApG8Boo8

Paikka on Nordhausen ja raideleveys metri. :D
 
Viistoja tasoristeyksiä on kyllä nykyäänkin, esimerkiksi Tikkurilassa Tikkurilan maalitehtaalle vievällä pistoradalla Jokiniementien kanssa. RHK:n osuudella vieläpä.
 
Takaisin
Ylös