Tässä sellainen koko komeudessaan. Kuva © SRS.Juu, ei ole... Länsinaapurimme käyttävät termiä multipelkörbar.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässä sellainen koko komeudessaan. Kuva © SRS.Juu, ei ole... Länsinaapurimme käyttävät termiä multipelkörbar.
Minusta olisi toivottavaa, että maahan saataisiin lainsäädäntö, jonka piirissä on kaupunkiraideliikenne. Mikko Laaksosen mainitsema Saksan lainsäädäntö voisi olla hyvä lähtökohta. Ylipäätään pidän turhana ryhtyä keksimään ruutia uudelleen. Toki sellainen palvelee mm. protektionismia, koska jollain sääntökikkailuilla voitaisiin tehdä esim. mahdottomaksi ostaa Suomeen samaa kalustoa, joka kelpaa kaikkialla muualla Euroopassa.
Ihmettelen sitä, miksi Helsingin metro on jätetty rautatielain ulkopuolelle niin, ettei metrolla ole valvovaa viranomaista. Näin olen ainakin ymmärtänyt tilanteen olevan.
Entä onko raitiovaunuliikenne Rautatieviraston alaa?
Raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan.
Metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella.
Taitaa Mellunmäen kääntöraide mennä hieman Vantaan puolelle :?:Epätosi väite
Taitaa Mellunmäen kääntöraide mennä hieman Vantaan puolelle :?:
Minä sanoi:Asia jota palaute koskee: Seudullinen metro- ja raitiovaunuliikenne
Palaute: UKK-sivullanne on mainittu, että "metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella" ja että "raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan".
Kuitenkin paraikaa Helsingin metroa suunnitellaan laajennettavaksi eteläiseen Espooseen, jolloin metrosta tulee seudullinen kulkiessaan kahden kaupungin alueella. Jos tulkitsin oikein, tällöin metroliikenneturvallisuuden valvonta ja tarkastus kuuluvat Rvi:n toimialaan. Ja sama pätenee, jos ja kun ns. Raide-Jokeri toteutetaan Espoon Tapiolasta Helsingin Itäkeskukseen ja Turun seudulle rakennetaan pikaraitotie Naantalista Turun kautta Kaarinaan.
Eli vastaako Rautatievirasto näiden raideliikennejärjestelmien turvallisuudesta, mikäli ne toteutetaan? Tulkitaanko nämä juridisesti yksityisiksi rautateiksi?
Rautatievirasto sanoi:Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.
Helsingin kaupunki ei omista Ruoholahdesta länteen rakennettavaa metroa, vaan sen omistaa Länsimetro Oy.Rautatievirasto sanoi:Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.
Miten niin? Saahan Helsingissäkin jo nyt ajaa raitiotiellä yhtä lujaa kuin kadulla muutenkin, esim. Kustaa Vaasan tiellä 60 km/h. Samalla logiikalla Viiran nopeus Lahdentien reunassa olisi 100 km/h. Lisäksi jo nykylainsäädäntö mahdollistaa kaistakohtaiset nopeusrajoitukset, joiden avulla voidaan esim. säätää Mannerhemintielle 40 km/h nopeus ja ratikoille Tullinpuomin pohjoispuolelle vaikka 60 km/h. Eri juttu sitten, olisiko siitä hyötyä kun pysäkkivälit ovat lyhyet.
Jos, tai sanotaanko optimistisesti kun, Suomeen rakennettaisiin jonnekin saksalaiset normit täyttävä pikaraitiotie, niin se saattaisi hyvinkin vaikuttaa siihen, että lainsäädäntö uusiutuisi. Kai sen olisi pakkokin, ellei sitten sitä rataa käsiteltäisi paikoin raitiotienä ja paikoin yksityisenä rautatienä.