Sm1-2 -junissa raitis ilma osastoihin tulee ainoastaan, tuuletusikkunoita lukuun ottamatta, eteisten katossa olevan puhaltimen kautta, jolla on 2 nopeutta. Puhaltimen nopeutta ohjataan manuaalisesti kytkimellä ohjaamosta käsin, siihen ei sisälly mitään automatiikkaa. Puhaltimen ulostulot ovat osastojen katoissa. Lisäksi Sm1:ssä osa puhaltimen ilmasta voidaan ottaa ulkoilman sijaan eteisistä ulkoilman lämpötilasta riippuen.
Talvella tai muuten kylmänä aikana samaa puhallusilmaa lämmitetään puhaltimen ilmakanavassa olevien termostaattien ohjaamana, eli käytännössä ulkoilman lämpötilan mukaan. Lisälämmittiminä ovat osastojen seinissä osastokohtaisella termostaatilla ohjatut radiaattorilämmittimet.
Jos sisään tuleva ilma on jo valmiiksi kuumaa, tai pahimmillaan lämpenee entisestään junan kuumissa kattokanavissa, sille ei todellakaan mahda mitään. Tuon mainitsemani puhaltimen tuotto ei riitä niin suuren ilmankierron tuottamiseen, että siitä olisi edes suurimmalla nopeudella mainittavaa apua kuumalla ilmalla.