339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Tämä bussien ulkoasu, ja tekninenkin kunto, taitaa olla yksi niitä näkyvimpiä ja negatiivisimpia seurauksia, mitä kilpailuttamisella on ollut. Sinänsä tietysti mikään ei estä sitä, että kunnallinen liikennelaitos hoitaa kalustoaan huonosti tai yksityinen firma hyvin. Jälkimmäisestä on ainakin silmämääräisenä esimerkkinä vaikkapa Åbergin linja.
Kuitenkin taitaa pääsääntöisesti olla sillä tavalla, että kunnallisen liike(nne)laitoksen tuotto-odotukset eivät ole se tärkein juttu, vaan kalustosta pidetään huolta ja kunnossapidosta ollaan valmiita maksamaan. Siihen panostetaan myös ammattiylpeyttä, "meidän ratikoista" pidetään huolta. Yksityisellä puolella tuotto-odotukset kiilaavat tällaisten muka-pikkuseikkojen ohi, jolloin hankitaan kiinalaisia kertakäyttöbusseja, tai kohdellaan pitkäikäisemmäksi tarkoitettuja länsibussejakin kertakäyttöisinä.
En tunne bussiliikennöitsijöiden korjaamotiloja enkä henkilökuntaa tai sen ammattiylpeyttä, mutta jos bussien ulkoasusta voi jotain päätellä, niin ollaan kaukana siitä hengestä, mikä ratikkapuolella vallitsee. Metrolla menen harvemmin, mutta kyllä sielläkin vaikuttaa siltä, että kalustosta pidetään hyvää huolta.
Tähän voikin sopivasti todeta, että onneksi vältettiin HKL-RL:n ja ML:n yhtiöittäminen. Sillä olisi saattanut olla arvaamattomat seuraukset juuri tämäntyyppisissä asioissa – vaikka poliitikko kirkkain silmin muuta vakuuttaisikin päätöstä tehdessään.
Kuitenkin taitaa pääsääntöisesti olla sillä tavalla, että kunnallisen liike(nne)laitoksen tuotto-odotukset eivät ole se tärkein juttu, vaan kalustosta pidetään huolta ja kunnossapidosta ollaan valmiita maksamaan. Siihen panostetaan myös ammattiylpeyttä, "meidän ratikoista" pidetään huolta. Yksityisellä puolella tuotto-odotukset kiilaavat tällaisten muka-pikkuseikkojen ohi, jolloin hankitaan kiinalaisia kertakäyttöbusseja, tai kohdellaan pitkäikäisemmäksi tarkoitettuja länsibussejakin kertakäyttöisinä.
En tunne bussiliikennöitsijöiden korjaamotiloja enkä henkilökuntaa tai sen ammattiylpeyttä, mutta jos bussien ulkoasusta voi jotain päätellä, niin ollaan kaukana siitä hengestä, mikä ratikkapuolella vallitsee. Metrolla menen harvemmin, mutta kyllä sielläkin vaikuttaa siltä, että kalustosta pidetään hyvää huolta.
Tähän voikin sopivasti todeta, että onneksi vältettiin HKL-RL:n ja ML:n yhtiöittäminen. Sillä olisi saattanut olla arvaamattomat seuraukset juuri tämäntyyppisissä asioissa – vaikka poliitikko kirkkain silmin muuta vakuuttaisikin päätöstä tehdessään.