EU:ssa rautatiekaluston pitkittäislujuuden pitää olla 1500 kN. Raitiotiekaluston lujuus on yleensä huomattavasti vähemmän, vain 600 kN. Myös duovaunuilla (esim. Citadis) lujuus on alhainen. Miksi noin heikoilla raitiovaunuilla saa ajaa rautatiellä?
Valmistajat lupaavat raitiovaunuilleen todella suuria nopeuksia. Ne kuitenkin muistavat kertoa, että suurin turvallinen nopeus on 100 km/h. Saksassa duoraitiovaunujen suurin sallittu nopeus on 90 km/h. Mikähän on suurin turvallinen nopeus oikeasti ottaen huomioon tuon heikon lujuuden?
Saksassa duoraitiovaunulla voi turvallisesti ajaa nopeutta 90 km/h, sillä radoilla ei ole muuta liikennettä. Tiheällä rataverkolla voidaan muut junat ohjata toista reittiä, ja suurten kaupunkien läheisyydessä oleva rataverkko jää kokonaan raitiovaunujen käyttöön. Jos tavarajunia on pakko ajaa, ne ajetaan öisin. Samaa menettelyä käytetään Sveitsin kapearaiderautateillä, jossa vaaditaan vain 400 kN tai 800 kN pitkittäislujuus. Miten Tampereella ratakapasiteetti edes riittäisi, jos raitiovaunuja ajettaisiin tiheästi muun
junaliikenteen seassa?
Suomessa pitäisi pikaraitioteitä rakentaa vain omille radoilleen, koska junat ovat heikkoja ja ratakapasiteetti on muutenkin tehokkaassa käytössä.
Vertailun vuoksi: Yhdysvalloissa vaaditaan yli 200 km/h kulkevalta junakalustolta pitkittäislujuutta 3560 kN. Siis yli tuplasti sen mitä EU:ssa! Tästä syystä Acela Express -junien massa on huomattavasti suurempi kuin TGV-sukulaisjunien.
Valmistajat lupaavat raitiovaunuilleen todella suuria nopeuksia. Ne kuitenkin muistavat kertoa, että suurin turvallinen nopeus on 100 km/h. Saksassa duoraitiovaunujen suurin sallittu nopeus on 90 km/h. Mikähän on suurin turvallinen nopeus oikeasti ottaen huomioon tuon heikon lujuuden?
Saksassa duoraitiovaunulla voi turvallisesti ajaa nopeutta 90 km/h, sillä radoilla ei ole muuta liikennettä. Tiheällä rataverkolla voidaan muut junat ohjata toista reittiä, ja suurten kaupunkien läheisyydessä oleva rataverkko jää kokonaan raitiovaunujen käyttöön. Jos tavarajunia on pakko ajaa, ne ajetaan öisin. Samaa menettelyä käytetään Sveitsin kapearaiderautateillä, jossa vaaditaan vain 400 kN tai 800 kN pitkittäislujuus. Miten Tampereella ratakapasiteetti edes riittäisi, jos raitiovaunuja ajettaisiin tiheästi muun
junaliikenteen seassa?
Suomessa pitäisi pikaraitioteitä rakentaa vain omille radoilleen, koska junat ovat heikkoja ja ratakapasiteetti on muutenkin tehokkaassa käytössä.
Vertailun vuoksi: Yhdysvalloissa vaaditaan yli 200 km/h kulkevalta junakalustolta pitkittäislujuutta 3560 kN. Siis yli tuplasti sen mitä EU:ssa! Tästä syystä Acela Express -junien massa on huomattavasti suurempi kuin TGV-sukulaisjunien.