Vs: Kampin raitiotien rakentaminen
Oikeastaan annat jo osan vastauksesta tässä. Aita takaa sen, että jalankulkijat pysyvät karsinassaan, vaikka aitaa ei tehdäkään jalkakäytävän reunaan. Siitä seuraa paitsi raitioliikenteen myös autoliikenteen nopeuden ja piittaamattomuuden lisääntyminen. Suosittelen visiittiä Englantiin, jossa näitä aitoja rakennettiin "jalankulkijoiden turvaksi" jalkakäytävien reunaan innokkaasti vuosikymmenet. Tietysti aita on hiukan vähemmän häiritsevä keskellä katua, mutta vaikutus on sama.
Kaupunkikatujen suunnittelussa pyritään nykyään ottamaan kaikki iikennemuodot huomioon ja antamaan jalankulkijoille suurempi rooli. Aitaamalla suojaamisen eli eristämisen sijasta kevyttä liikennettä kannustetaan osallistumaan liikenteeseen. Pyritään erottamaan toisistaan liikenteelle ja läpikululle tarkoitettu "road" ja kaupunkitilan osana toimiva "steet". Simonkatu nähdäkseni street, jossa tavoitteena ei voi olla läpikulkevan liikenteen suurin mahdollinen nopeus liikennemuodosta riippumatta. Myös raitioliikenne aiheuttaa vaaraa ja melua, vaikkakin autoja vähemmän.
Malliksi esittelysivu Kansington High Streetin remontista.
Uskon toki itseäni viisaampiin, mutta haluaisin myös kuulla selityksen ja perusteet. Aita ja aita eivät ole sama asia. Katutilan ilme syntyy tilan elementtien muotoilusta, joka voi olla olematonta, rumaa tai kaunista.
Toiminnallisuuden kannalta on kyse siitä, voiko raitiovaunun kuljettaja luottaa siihen, että raiteelle ei ilmesty odottamatta autoa tai jalankulkijaa.
Oikeastaan annat jo osan vastauksesta tässä. Aita takaa sen, että jalankulkijat pysyvät karsinassaan, vaikka aitaa ei tehdäkään jalkakäytävän reunaan. Siitä seuraa paitsi raitioliikenteen myös autoliikenteen nopeuden ja piittaamattomuuden lisääntyminen. Suosittelen visiittiä Englantiin, jossa näitä aitoja rakennettiin "jalankulkijoiden turvaksi" jalkakäytävien reunaan innokkaasti vuosikymmenet. Tietysti aita on hiukan vähemmän häiritsevä keskellä katua, mutta vaikutus on sama.
Kaupunkikatujen suunnittelussa pyritään nykyään ottamaan kaikki iikennemuodot huomioon ja antamaan jalankulkijoille suurempi rooli. Aitaamalla suojaamisen eli eristämisen sijasta kevyttä liikennettä kannustetaan osallistumaan liikenteeseen. Pyritään erottamaan toisistaan liikenteelle ja läpikululle tarkoitettu "road" ja kaupunkitilan osana toimiva "steet". Simonkatu nähdäkseni street, jossa tavoitteena ei voi olla läpikulkevan liikenteen suurin mahdollinen nopeus liikennemuodosta riippumatta. Myös raitioliikenne aiheuttaa vaaraa ja melua, vaikkakin autoja vähemmän.
Malliksi esittelysivu Kansington High Streetin remontista.