Oliskohan muotoilussa ajateltu kaksisuuntaisuutta raidejokerille tulevia vaunuja varten?
Luulisin kaksisuuntavaunun olevan helpompi muotoilla, liitetään keskivaunuun kaksi etupäätä, ovet molemmin puolin ja siinä se.
Varion keulan hahmottaminen ei itselleni ole luonnossa tuottanu vaikeuksia, mutta 9-linjan markkinointimateriaalissa kyseinen vaunu oli esitetty siten, että meni hetki tajuta kuvassa olevan vaunun perä (kuva).
Itselleni jäi epäselväksi esitettiinkö vaunu tarkoituksella näin päin vai onko graafikko sekoittanut vaunu päät ja valinnut väärän kuvan.
Todennäköisesti graafikko ei ole kiinnittänyt huomiota perä/keula-suhteeseen, mutta siihen kyllä, että kuvassa näkyvät vaunun ovet. Ja jostain syystä on halunnut vaunun kulkemaan oikealta vasemmalle, mikä on vähän epätyypillinen valinta.
Kuvassa vaunu on siis juuri lähtenyt pysäkiltä ja katsoja/matkustaja odottakoon seuraavaa . Varion kulkusuunnan havaitsemista haittaa vielä virroittimen polven osoittaminen taakse, kun Nr-vaunuissa ja uuden vaunun maketissa ja havainnekuvissa polvi on eteenpäin.
Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.